ההרפתקה הטורקית של בנק הפועלים עלתה לו בהפסד מצטבר של 900-800 מיליון שקל

בנק הפועלים הגיע להסכם למכירת החזקתו בבנק פוזיטיף הטורקי • הפרשה שגם נדונה בבית המשפט היא שריד לשאיפות ההתפשטות בחו"ל, שהולידו כשלים שמסתכמים בכ-5.4 מיליארד שקל

לאחר כ-15 שנים לא טובות בפעילותו בטורקיה, בנק הפועלים, שבניהול דב קוטלר, קרב לסימון "וי" על מטרה שניסה להגשים זה זמן רב: פרידה מבנק פוזיטיף שבשליטתו. זאת לאחר שנים של חוסר הצלחה בהשקעה שלימים התבררה כ"פרשת דני דנקנר" שהגיעה לבית המשפט, ועתה צפויה להסתכם בהפסד מצטבר שנאמד בכ-800-900 מיליון שקל, על פי הערכות בשוק. זאת, בניכוי דיבידנדים של 114 מיליון שקל ששולמו מפוזיטיף לאורך השנים ובשקלול ירידות ערך משמעותיות, שהביאו את שווי ערך ההשקעה של הפועלים בבנק הטורקי לסך של 3 מיליון שקל בלבד.

על פי הודעת הבנק, הוא התקשר בהסכם למכירת החזקתו (כ-69.8%) בבנק פוזיטיף, לקבוצה טורקית שאינה בנק. הרוכשת תרכוש גם את החזקות שותף המיעוט של הפועלים בפוזיטיף, הליט צ'ינגלולו, שבינו לבין הפועלים התגלעו אי הסכמות ניכרות ביחס לפעילותם המשותפת. זה קורה, כאמור, לאחר שנים של התדיינויות וניסיונות לבחון ולקדם עסקה למכירת הפעילות בטורקיה. המהלך דומה לזה שקוטלר הוביל אשתקד לסגירת פרשת המעורבות של הפועלים בפרשיות הסיוע להעלמות מסים ולשוחד בארה"ב (שהסתיימה לאחר שנים של מסמוס ועלות של מיליארדי שקלים לבנק, בעקבות החלטות של הנהלות קודמות).

בבנק הפועלים מסרו כי "העסקה כפופה לקבלת אישורים רגולטוריים בטורקיה ובישראל וזאת עד ליום 30 ביוני 2021", כאשר "בכפוף להשלמת העסקה הוסכם עם בעל מניות המיעוט על ויתור הדדי של שני הצדדים על טענות האחד כלפי האחר". בפועלים עדיין לא מברכים על המוגמר ומציינים כי "למועד זה אין כל ודאות כי יתקבלו האישורים הדרושים למכירה ואין ודאות כי העסקה תושלם או בדבר הרווח שיירשם, זאת גם בהתחשב במצב הכלכלי בטורקיה ובנסיבותיו של בנק פוזיטיף".

אם וככל שהפרידה מהבנק ומהשותף בטורקיה תושלם בפועלים מצפים, כי לאחר ההפחתות וההפסדים האדירים מירידת ערך שנרשמו לאורך השנים, הבנק ירשום במועד ההשלמה של העסקה רווח של כ-40 מיליון שקל, שלא יהיו בגינו תשלומי מס.

הבנק עמד במרכז "פרשת דני דנקנר"

ככל שתושלם העסקה יהיה מדובר באקורד סיום למהלך שהחל באופן לא ראוי ושהבשיל להפסדים ניכרים. מדובר בחלק מתקופה אחרת בפועלים - שבה הבנק שאף להתרחבות בחו"ל. עתה מסתבר שהמהלכים הללו, כמו גם הממשל התאגידי של הבנק באותם ימים, הובילו להפסדי עתק.

כך, שתי הפרשות בארה"ב הולידו לבנק קנסות והוצאות משפטיות ואחרות בהיקפים שנאמדו בכ-4.5 מיליארד שקל, כשפוזיטיף מגדיל את ההפסדים האלה לסדר גודל של כ-5.4 מיליארד שקל.

הפועלים רכש את השליטה בפוזיטיף בתחילת 2006 והוא הגדיל את החזקתו שם ב-2009. בנק פוזיטיף היה במרכז פרשת דני דנקנר, שבסיומה יו"ר הבנק לשעבר - שהוביל את הרכישה בטורקיה - הורשע בפלילים. בסופו של יום מדובר בפרשה עגומה לבנק הפועלים, שניסה למכור את פוזיטיף במשך שנים. בהקשר זה, כפי שדווח בעבר בגלובס, דנקנר הורשע בבית המשפט המחוזי בתל אביב, במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של מירמה והפרת אמונים, פגיעה בניהול התקין של הבנק וקבלת דבר בתחבולה, בכך שערך עסקאות בין בנק הפועלים לבין גופים שהיו קשורים אל עסקי משפחתו בקשרים שונים, מבלי ליידע את הבנק, וכן בקבלת אשראי על בסיס הצהרת הון כוזבת.

כך, לפני יותר מעשור נטען כי דנקנר ודירקטורים בבנק דאז אף מעלו בחובת האמונים והזהירות בכך שאישרו בזמנו פיצוי לקרן RP בסך 25 מיליון דולר על כך שהקרן לא יכלה להצטרף אל הבנק ברכישת הבנק הטורקי פוזיטיף. ברבות הזמן התברר כי לא רק שמדובר בפיצוי מוגזם, אלא שקיים גם ניגוד עניינים בסוגיה זו, וזאת לאור קשריו של דנקנר עם הקרן.

תועלת עסקית מפוקפקת וסיכון משמעותי

פוזיטיף עוסק בתחום הבנקאות העסקית, על פי דוחות הפועלים, כאשר "קבלת פיקדונות כפופה לרגולציה המקומית והיא מותרת עד לגובה האשראי של כל לווה". עוד פירטו בפועלים ביחס להחזקה בטורקיה כי "המצב הכלכלי בטורקיה הוחמר בעקבות מגפת הקורונה ויחד עם ההרעה במצב הפוליטי של המדינה גבר הסיכון למשבר מאזן תשלומים", דבר אשר השפיע על פעילותו של הבנק הטורקי ועל חשיבותו לפועלים, ושהוביל, כאמור, למכתב החריג מבנק ישראל.

כך, גם מבחינה עסקית ההחזקה בפוזיטיף לא הוכיחה את עצמה עבור הפועלים, שהקטין את פעילותו בשנים האחרונות. כך, בעוד שבסוף 2017 היקף האשראי לציבור של הבנק הטורקי הסתכם בכ-0.9 מיליארד שקל הרי שלאחרונה כבר דובר על היקף אשראי לציבור של קצת יותר מ-0.3 מיליארד שקל בלבד.

כמו כן, לא רק התוצאות הכספיות של פוזיטיף הובילו את הפועלים לרצון עז להיפרד ממנו. בין היתר, הפועלים פירט בדוחותיו כי "בינואר 2019 התקבל מכתב מבנק ישראל בנושא שלוחת הבנק בטורקיה, בנק פוזיטיף, בו ציין בנק ישראל כי פעילות הבנק בטורקיה חושפת אותו לסיכונים משמעותיים ולפיכך, עד למימוש מלוא החזקות הבנק בשלוחה, נדרש הבנק להגדיל את שיעורי השקלול של נכסי הסיכון בגין פעילות השלוחה בחישוב יחס ההון המאוחד בלבד".

עוד נזכיר כי פוזיטיף פעל בעבר בקזחסטן, אך מכר פעילות זו. כמו כן נציין כי עיקר הפעילות העסקית הבינלאומית של בנק הפועלים נעשית באמצעות סניף ניו יורק.