להציל את המשטרה מהאלימות המשטרתית

משטרת ישראל נמצאת בנקודת השפל העמוקה בתולדותיה • קובי שבתאי, הנה ההזדמנות שלך

המפכ"ל הנכנס קובי שבתאי. משימה קריטית ומיידית / צילום: דוברות משטרת ישראל
המפכ"ל הנכנס קובי שבתאי. משימה קריטית ומיידית / צילום: דוברות משטרת ישראל

הטענות על אלימות משטרתית

סקר מקיף שפרסם לאחרונה המכון הישראלי לדמוקרטיה מעלה נתונים מדאיגים אודות האמון שנותנים הישראלים במשטרת ישראל. הציון הממוצע שמשטרת ישראל קיבלה בכלל המדגם הוא 2.9 מתוך 5. רוב המרואיינים היהודים ורוב המרואיינים הערבים סבורים לדוגמה כי המשטרה מפעילה שיטור יתר כלפי יוצאי אתיופיה. רוב משמעותי בציבור הערבי סבור כי המשטרה מפעילה שיטור יתר גם כלפי ערבים ישראלים. לפני מספר שבועות נהרג נער הגבעות אהוביה סנדק ז"ל, כתוצאה מהתנגשות רכבו עם ניידת משטרה שרדפה אחריו. אירוע זה הצית שורת הפגנות, חלקן אלימות יותר וחלקן אלימות פחות, עם טענות קשות כנגד אלימות המשטרה. אירוע זה מצטרף להפגנות קהילת יוצאי אתיופיה על רקע הריגת סלומון טקה על ידי שוטר וכן להריגת איאד אל-חלאק, צעיר ערבי על הרצף האוטיסטי שנחשד על ידי שוטרי מג"ב כמחבל. דומה כי סוגיית האלימות המשטרתית מעסיקה את כלל המגזרים, והיא מקרינה ישירות על אמון הציבור במשטרת ישראל. בשבועות הקרובים מדור הדעות של גלובס יתמקד בנושא מזוויות שונות וממגוון השבטים המרכיבים את החוויה הישראלית

ברכות לרב-ניצב קובי שבתאי. מונית למפכ"ל משטרת ישראל בשעתה הקשה ביותר, כאשר אמון הציבור בה בשפל חסר תקדים. משימתך, אם תבחר לקבל אותה: להוציא אותה מהתהום.

משטרת ישראל מפעילה אלימות חסרת תקדים כלפי מפגינים בחודשים האחרונים, ביתר שאת מאז תחילת ההפגנות בבלפור. לאחרונה שבה המשטרה להפעיל שם מכת"זית, כלי שמסוגל לגרום נזק חמור או אף מוות למפגינים. האלימות המשטרתית איננה מופנית רק אל עבר מפגיני בלפור: המשטרה מפעילה אלימות חריגה גם כלפי מפרי סגר מהחברה החרדית. לפני כשבועיים, בעקבות הצתת האוטובוס בבני ברק, נקטה המשטרה בפעולה שאין להגדיר אותה אלא כתג מחיר: היא פשטה על העיר, ביצעה מעצרים רנדומליים והשליכה רימוני הלם לכל עבר. אלימות חריגה נרשמת גם בפעולות המשטרה כלפי מחאות בחברה הערבית - מחאות שמגיעות בתגובה לאוזלת ידה של המשטרה בטיפול בגל הפשע במגזר.

במקביל לאלימות-היתר, המשטרה מגלה אוזלת יד מטרידה בטיפולה במפרי סגר בחברה החרדית, כאשר מדי יום כמעט אנו רואים הלוויות גדולות או חתונות ללא תגובה. מצד שני, בחברה הערבית מפגינה המשטרה שיטור-יתר, ומספר הדוחות על הפרת סגר שהיא מחלקת שם ובערים חילוניות גדול לאין שיעור מזה שהיא מחלקת בחברה החרדית. כתוצאה מכך אמון הציבור במשטרה התרסק; ומשטרה איננה יכולה לפעול ביעילות ללא אמון הציבור. המשטרה איננה צבא: תפקידה איננו להשמיד אויב אלא להגן על האזרחים ולסייע להם.

חשוב לציין שהאחריות איננה רק של המשטרה. ממשלת ישראל מקצצת בתקציב המשטרה פעם אחר פעם, משום שמדובר בארגון שהחשודים בפלילים שבממשלה אינם מחבבים, בלשון המעטה. זה לא החל עם נתניהו: לשרון היה את נאום ה"בלי בכי ובלי נהי" שלו. אבל, רב-ניצב שבתאי, האחריות לפתרון הבעיה הוא שלך.

המשטרה מפרה את זכויות האזרח של אזרחי ישראל בשיטתיות, בדגש על זכותם להפגין - זכות שבלעדיה דמוקרטיה הופכת למילה ריקה. השימוש באלימות לא הכרחית בפיזור ההפגנות גם הוא הפרה של זכויות האזרח. חובה עליך להביא להפסקת המצב הזה.

פתרון מהיר הוא מצלמות גוף: כרגע, המשטרה שולטת במידע שעליהן ומשחררת אותו על פי רצונה. פנה לממשלה ודרוש ממנה לקדם חוק שמצד אחד, ישלול מהשוטרים יכולת לכבות את המצלמות, ומצד שני יחייב אותה למסור את המידע לאזרחים - בפרט אלה שתובעים אותה על הפעלת אלימות. בלי פאניקה: הצעת חוק כזו כבר קיימת והוגשה על ידי ח"כ אחמד טיבי, על סמך נייר המדיניות שפרסמנו ב"זולת".

המשטרה עצמה מצאה שבתחנות שבהן הופעלו מצלמות גוף, שיעור התלונות על אלימות מצד שוטרים צלל ב-35%. שוטרים אולי לא יאהבו את המהלך, אבל אם אתה רוצה להשאיר מאחוריך משטרה שזוכה מחדש לאמון הציבור, הוא חיוני.

פתרון ארוך טווח יותר הוא הרחקת קצינים ושוטרים שמפעילים אלימות משורות המשטרה. אל תמתין למח"ש, גוף אמין אפילו פחות מהמשטרה: העבר שוטרים שכנגדם הוגשו תלונות לתפקידים מנהליים עד שהתלונות יתבררו. שלח מסר חד משמעי לשוטרים שאלימות חריגה איננה קבילה עוד, והתערב אישית במקרים כאלה.

כל הצעדים האלה קשים, ומנוגדים לתרבות המשטרה הקיימת. אבל בחרת לקבל את הפיקוד על גוף שסובל מחוליים רבים. עם כוח גדול מגיעה אחריות גדולה. הוכח שאתה מסוגל לה - או שתיזכר כמו דנינו, אלשיך וקודמיהם. הבחירה בידיך. בחר נכון.

הכותבת היא מנכ"לית מכון זולת