מהמרים על לגליזציה: הסוחרים ברדיט עברו להתמקד במניות הקנאביס

מניית טילריי (Tilray) קפצה אתמול ב-51% והשלימה זינוקים של 112% ביומיים ושל 674% מתחילת 2021 • מניית סאנדיאל (Sundial) זינקה אתמול ב-79% והשלימה טיפוסים של 130% ביומיים ושל 522% מתחילת השנה

מניות הקנאביס מגיעות לרדיט / צילום: Shutterstock
מניות הקנאביס מגיעות לרדיט / צילום: Shutterstock

ברשת החברתית רדיט הולכים ונוטשים את מניות גיימסטופ ו-AMC לטובת מטרה חדשה - מניות הקנאביס. אחרי ההבטחות "להגיע לירח" עם מניית קמעונאית משחקי הוידאו ועם מניית רשת בתי הקולנוע, מתפרסמים בימים האחרונים ברדיט פוסטים דומים על מניות הקנאביס.

 
  

כך למשל מניית טילריי (Tilray) קפצה אתמול ב-51% והשלימה זינוקים של 112% ביומיים ושל 674% מתחילת 2021. במסגרת המסחר אתמול ריכזה המניה מחזור של 196 מיליון מניות, לאחר שיום קודם לכן ריכזה מחזור של 133 מיליון מניות.

לשם השוואה, המחוזר היומי הממוצע במניה בשלושת החודשים האחרונים עמד על 31 מיליון מניות בלבד, כאשר הון המניות המונפק והנפרע של החברה מסתכם ב-158 מיליון מניות (מתוכן כמות צפה של 95 מיליון מניות). משמעות הדבר היא, שבממוצע החליפו כל מניות החברה ידיים בכל אחד מהיומיים האחרונים.

מגמה דומה נרשמה גם במניית סאנדיאל (Sundial) שזינקה אתמול ב-79% והשלימה טיפוסים של 130% ביומיים ושל 522% מתחילת השנה. גם בסאנדיאל נרשמו ביומיים האחרונים מחזורי ענד של 2.58 מיליארד מניות אתמול ושל 1.12 מיליארד מניות שלשום, וזאת לעומת מחזור יומי ממוצע של 465 מיליון מניות בלבד.

אצל סאנדיאל מסתכם הון המניות המונפק והנפרע ב-1.51 מיליארד מניות, כאשר הכמות הצפה עומדת על כ-436 מיליון מניות בלבד. כך שביומיים האחרונים החליפו כל המניות של החברה ידיים פעמיים וחצי.

ההסתערות על שתי המניות, שמגיעה בהמשך להסתערות דומה על מניות גיימסטופ ו-AMC, מדגימה פעם נוספת כמה קל כיום להטיס לשמיים מניות של חברות קטנות במונחי וול סטריט (שווי שוק של מיליארדי דולרים בודדים), באמצעות הפצת מסרים ברשתות החברתיות. כפועל יוצא מכך, ברור כעת לחלוטין כמה מסוכן כיום למכור מניות כאלו בחסר, לאור הסיכון להפסדי ענק בתוך ימים בודדים וללא סיבה כלכלית הגיונית.

שני ימי עליות אלו הזניקו את השווי של טילריי ל-10 מיליארד דולר ואת השווי של סאנדייל ל-4.5 מיליארד דולר. לצד האפשרות לקנות מניות של קנאביס באופן נפרד, נסחרות כיום בארה"ב גם שמונה קרנות סל על מניות הקנאביס.

אחת הקרנות הללו - AdvisorShares Pure Cannabis ETF - נסחרת תחת הסימול YOLO שאהוב במיוחד על גולשי רשת רדיט בזכות הביטוי שהוא מייצג - You only live once (אתה חי רק פעם אחת בתרגום מילולי לעברית), שנפוץ בקרב צעירים ובני נוער. קרן YOLO זינקה ב-50% מאז סוף ינואר והשלימה עליות של 80% מתחילת 2021 ושל 188% מאז סוף אוקטובר 2020.

היעדים החדשים של קהילת המסחר ברדיט?

על-פי אתר CNBC הפכו מניות הקנאביס לקבוצת היעדים החדשה של קהילת המסחר של רדיט, שם מהמרים על לגליזציה פדרלית של הצמח תחת הממשל הדמוקרטי החדש. קבוצת מניות הקנאביס זוכה כעת לתשומת הלב מאותו צבא של פורום WallStreetBets ברשת רדיט, שהוביל לשורט סקוויז (לחץ על מוכרים בחסר) של מניית גיימסטופ.

כמה פוסטים שפורסמו אתמול בפורום הביעו תמיכה במניות הקנאביס לצד התרברבות על הרווחים הגבוהים שנרשמו מההשקעה בהן לאורך העליות האחרונות. פבלו זואניץ', אנליסט בקאנטור פיצג'רלד, אמר ל-CNBC כי העליות במניות הקנאביס הקנדיות מופעל בעיקר על ידי משקיעים קמעונאיים וייתכן שמתודלק דרך השימוש באפליקציית רובין הוד וברשת רדיט.

"אני לא מתכוון לומר שזה מקרה מהסוג של גיימסטופ, אבל הראלי הקנדי לא לגמרי מבוסס על יסודות כלכליים. אבל כשאנחנו מדברים עם לקוחות אנחנו אומרים להם לנסות בזהירות למכור את המניות הקנדיות הללו בחסר, מכיוון שאנחנו יודע מה קרה עם גיימסטופ בדרך למעלה", הוסיף זואניץ'.

ב-CNBC ציינו כי הבחירה במניות מסוימות עשויה להיות קשורה להיקף מכירות החסר באותן מניות, כלומר בשיעור המהמרים נגד עליית המניות. כפי שקרה בגיימסטופ וב-AMC, שיעור גבוה של מכירה בחסר (שורט) מאפשר יצירת לחץ אצל המוכרים את המניות בחסר בעת הסתערות על המניה, מה שמגביר עוד יותר את הביקוש למניה ואת העלייה בה.

לתופעה הזאת קוראים בשוק שורט סקוויז והיא פוגעת כאמור בשחקני השורט ומרתיעה אותם מהמשך עיסוקם בשל החשש ממקרים נוספים שיסבו להם הפסדים כבדים. עלפי נתוני חברת FactSetש פורסמו על ידי CNBC, הסתכמה יתרת השורט במניות טילריי ב-22.5% מתוך המניות החופשיות למסחר (כמות צפה) נכון לסוף ינואר.

אנדרו קארטר, אנליסט בבית ההשקעות סטיפל שהעניק המלצות מכירה למניות הקנאביס קאנופי גרות' ואורורה והמלצת החזק למניות אפירה וטילריי, העריך כי שחקני השורט שנכוו מהעליות החדות, נטשו ברובם את המניות הללו למשך השנה הקרובה. מסיבה זו, יש כרגע בשוק בעיקר קונים למניות ואין להן התנגדות מצד מוכרים בחסר. "קשה מאוד להצדיק את המחירים שבהם המניות הללו נסחרות כרגע", אמר קארטר ל-CNBC.

אסטרטג המניות האמריקני הראשי של גולדמן זאקס, דייוויד קוסטין, אמר ב- "Squawk on the Street" של CNBC כי הרווחים שהציג המניות הפופולאריות ברשת רדיט, קשורים לפתיחה החזקה של השנה עבור מניות החברות הקטנות והזינוק בהנפקות חברות ה- SPAC (חברות למטרת רכישה מיוחדת). מעבר לכך, קיבלו כאמור חברות הקנאביס קיבלו דחיפה גם מכוונותיה של המפלגה הדמוקרטית, המחזיקה כיום בבית הלבן וברוב בשני בתי הקונגרס, להפוך את צמח הקנאביס לחוקי גם ברמה הפדרלית.

בינתיים, דיווח אמש הוול סטריט ג'ורנל כי חברת ניהול קרנות הנאמנות האמריקאית פידליטי, ניצלה את העלייה החדה במניית גיימסטופ במחצית השניה של חודש ינואר וחיסלה את ההחזקה בה. פידליטי, שהחזיקה בסוף דצמבר 2020, ב-9.3% ממניות גיימסטופ, נותרה בסוף ינואר 2021 עם 87 מניות בלבד בעלות שווי נוכחי של 4,500 דולר. גיימסטופ, יש לציין, זינקה בשבוע האחרון של ינואר עד לשווי של 33 מיליארד דולר, כך שהביקוש העצום למניותיה איפשר לפידליטי לחסל את הפוזיציה במלואה ברווחים גבוהים.