בג"ץ הורה למדינה לנמק מדוע לא יבוטלו הגדלות הרמטכ"ל לפנסיית משרתי הקבע

בג"ץ אישר למדינה להגיש את תשובתה רק באוגוסט 2021 בשל הבחירות • המדינה הודתה כי קיים קושי משפטי בתשלום התוספות הפנסיוניות המועברות מזה שנים ל-98% מאנשי הקבע ומעתה היא תעדכן בכך את הפורשים העתידיים ותבהיר כי התשלום תלוי במדיניות שתקבע

הרמטכ"ל אביב כוכבי / צילום: דובר צה"ל
הרמטכ"ל אביב כוכבי / צילום: דובר צה"ל

בג"ץ הוציא צו על תנאי והורה למדינה לנמק מדוע לא יופסקו תשלומי הגדלות הרמטכ"ל לפנסיה הן לגמלאי צה"ל שפרשו והן לגמלאי צה"ל העתידים לפרוש וכן לנמק מדוע לא יורו על השבה של התוספות לפנסיה, שניתנו בשבע השנים שקדמו להגשת העתירה.

לאור תקופת הבחירות שבפתח ועל מנת לאפשר לממשלה החדשה להסדיר את הנושא, המדינה תגיש את תשובתה רק באוגוסט 2021.

בג"ץ דחה את בקשת העותרת צדק פיננסי להוציא צו ביניים "בשים לב למגמה להביא להסדרת הנושא במהלך החודשים הקרובים". עוד ציינו שופטי בג"ץ כי המדינה הצהירה כי תודיע מעתה לפורשים העתידיים ולגמלאי צה"ל על הקושי המשפטי הלכאורי בנוגע להמשך התשלומים וכי המשך התשלום כפוף למדיניות שתקבע.

הרמטכ"ל אביב כוכבי ביקש להגיע לדיון בבג"ץ

ההחלטה התקבלה הערב (ה') בעקבות דיון שהתקיים הבוקר בעתירה נגד הגדלות הרמטכ"ל לפנסיות אנשי הקבע בטענה כי אינן חוקיות. לאחר סיום הדיון הגישו נציגות המדינה בקשה לאפשר לרמטכ"ל אביב כוכבי להתייצב לדיון באופן מיידי, ככל שבכוונת בג"ץ להוציא צו ביניים שיעצור את תשלום הגדלות הפנסיה העתידיות למשרתי הקבע.

העותרת, עמותת צדק פיננסי, התנגדה לבקשה נחרצות, כאשר לעמדתה הרמטכ"ל היה יכול להביע את עמדתו בתצהיר גם לפניי הדיון היום, אשר בו אף הופיע נציגו. צדק פיננסי מתנגדת לכל מהלך שיעכב את החלטת בית המשפט בעניין הצו על-תנאי או צו הביניים.

הדיון הטעון התקיים הבוקר בפני שופטי העליון יצחק עמית, עופר גרוסקופף ודוד מינץ. נציגת המדינה מטעם המחלקה למשפט העבודה בפרקליטות המדינה ביקשה להשאיר את המצב הקיים עד שתקום ממשלה חדשה, והדרג המדיני יסדיר את המדיניות. בתוך כך הנציגה עמדה על הקושי המשפטי הקיים היום. במקביל נציגת האוצר הסבירה כי אין הסכמה בין משרדי הממשלה על מתווה הפתרון.

לדיון התייצב הבוקר ראש אכ"א, האלוף מוטי אלמוז. השופטים ציינו כי הם שוקלים להוציא צו ביניים לגבי משרתי הקבע שטרם פרשו.

בג"ץ דחה לפני כשבוע את בקשת משרד הביטחון והאוצר לדחות את הדיון המתקיים היום עד לאחר הבחירות, זאת לאחר דחיות רבות שניתנו עד כה. השופט עמית אף הודיע מראש כי הדיון יתמקד באפשרות שיוצא צו על-תנאי "וכן בדרך התנהלות המשיבים כלפי הפורשים מצה"ל מכאן ואילך בקופה עד להכרעה בעתירה לגופה".

עמדת משרד המשפטים קובעת כי הגדלות הרמטכ"ל והתוספת הקבועה לפנסיה המשולמת כיום כמעט לכל אנשי הקבע בצה"ל הפורשים - אינן חוקיות. בחוות-הדעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, ושל המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד אורית קוטב, נכתב כי "החוק הקיים אינו מסמיך את הממשלה להעניק הגדלות באופן גורף לכלל המשרתים, כפי שמשתקף מן הפרשנות שנהגה עד כה על-ידי רשויות הצבא"; וכי הדרך היחידה לאפשר את המשך תשלום ההגדלות לכלל אנשי הקבע כמקובל כיום היא באמצעות הליך חקיקה בכנסת.

עמותת צדק פיננסי, שעתרה לבג"ץ נגד הרמטכ"ל, שר הביטחון, שר האוצר ושורת גורמים נוספים, טוענת כי התוספות הפנסיוניות המועברות מזה שנים ל-98% מאנשי הקבע ניתנו ללא סמכות.

הגדלות הרמטכ"ל מבוססות על החלטת ממשלה משנות ה-70 שאפשרה לרמטכ"ל להגדיל את הזכויות הפנסיוניות של אנשי קבע בנסיבות מיוחדות. העמותה דרשה מבג"ץ לקבוע כי כללי הרמטכ"ל בטלים, כי אין להורות על תשלומים עתידיים מכוחם, וכי יש להשיב לקופת המדינה תשלומים שבוצעו בעברם מכוחם.

המועד להגשת תשובת המדינה לעתירות נדחה מספר פעמים, לאחר שהמדינה ביקשה הארכה של ארבעה חודשים להגשת עמדתה, בנימוק שהנושא יידון ויוסכם בין שר הביטחון ושר האוצר, ובהיעדר הסכמה בין הצדדים יובא הנושא לדיון משותף בראשות ראש הממשלה.

עו"ד נילי אבן-חן, מנכ"לית עמותת "צדק פיננסי": "בבג"ץ קרה היום משהו דרמטי - המדינה הודתה לראשונה בפה מלא ובפומבי כי יש בעיה משפטית מהותית בתשלום הגדלות הרמטכ"ל, והתחייבה להערת אזהרה בעניין מעתה לכל גמלאי צה"ל. זאת אחרי 60 שנה של תשלומים באין תוקף חוקי ובאין מפריע, ואחרי דחיות אין קץ מצד המדינה, ללא כל כוונה אמיתית להסדיר את העניין. מקומם שרק 'החרב' של בית המשפט, כהגדרתו של השופט עמית, והחשש שביהמ"ש יוציא צו ביניים גרמו לרמטכ"ל להודיע שהוא מוכן לעזוב הכל, ולעלות מיד ירושלים להגן על ההגדלות. מוטב וראוי לתרגם את הנחישות הזו לתשלום הוגן לגמלאי צה"ל ע"פ חוק".

תגובת דובר צה"ל להחלטת בג"ץ: "כוחו של צה" ל טמון באיכות משרתיו. השלמות תקופת השירות מהוות חלק מתנאי השירות הצבאי מזה שישים שנה, בהתאם לשורת החלטות שקיבלה הממשלה. היום קבעו שופטי בג"ץ כי המשך הדיון בעתירה שהוגשה בנושא יידחה, על מנת לאפשר לממשלה הבאה להידרש אליו לאחר הקמתה, ודחו בקשה להוציא צו ביניים המונע את המשך תשלום ההשלמות. צה"ל ימשיך לפעול אל מול כלל הגורמים הרלוונטיים להסדרת הנושא ולמניעת פגיעה במשרתים".