חברות SPAC | פיצ'ר

"כולם פשוט רצים לשוק - זה מטורף על גבול החוסר היגיון"

אילן פז, מנכ"ל ברקליס ישראל: "שוק ההנפקות הגלובלי לוהט במידה שראיתי בפעם האחרונה בשנים 1999-2000 העליזות"

"ברמה הגלובלית, שוק המניות ומה שנגזר ממנו - שוק ההנפקות - לוהט במידה שראיתי בפעם האחרונה בשנים 1999-2000 העליזות", כך אומר היום אילן פז, מנכ"ל ברקליס בישראל. לדבריו, מצב החברות היום דומה: הוואלואציות מאוד גבוהות בהשוואה למכפילים ההיסטוריים, "בעיקר בחברות שיש כלפיהן תפיסה שהן 'משנות את העולם', או מציעות פתרונות שלא היו קיימים קודם לכן, בין אם בטכנולוגיה, אנרגיה חלופית, אוטוטק, פודטק או בריאות. מה גם שנוסף לכל התופעות האלה, ישנה גם התופעה של ה-SPAC", אומר פז.

חברות SPAC, נזכיר, הן חברות שמגייסות כסף מהציבור מבלי שיש להן פעילות עסקית, במטרה למזג לתוכן חברה תוך זמן מוגדר של שנתיים. לדברי פז, "הספאקים שהיו אלטרנטיבה ומוצר שהיה קיים בשוק הרבה זמן, 'התפוצצו' ב-2020. הסטטיסטיקה היא שבערך 46% מכל ה-IPO (הנפקות ראשוניות) בארה"ב היו של המוצר הזה, ומאז שהתחילה 2021 - מעל 100 ספאקים או הנפיקו או נרשמו.

"ברגע שהמוצר יוצא לשוק ומונפק, יש לוח זמנים של שנתיים למצוא חברה ולהתמזג, וזה יוצר רעש גדול מאוד בשוק של ספאקים שמחפשים חברות. אז חוץ מההנפקות עצמן, אנחנו מתעסקים המון בחיבור בין חברות ובין ספאקים, זה תהליך מאוד מעניין שקורה גם בארץ, ויש פייפליין מאוד מעניין".

תהליך ספאק לא מצמצם את העבודה שלכם, ביחס להנפקות רגילות?
"לא. ספאק מתחלק לשניים: בשלב הראשון צריך לגייס את הספאק, וזה גיוס בדומה ל-IPO. האדם שמשקיע בספאק אומר למעשה למארגני הספאק 'קחו את הכסף, אני סומך עליכם שתמצאו את ההשקעה הטובה ביותר'.

"בשלב השני, יש שנתיים למצוא פעילות למזג לספאק, ואז יש תהליך שידוך שדומה לתהליך M&A. אז בכל מקרה יש לנו עבודה, וכדי להוסיף דובדבן לקצפת, בתהליך המיזוג למשקיעים הראשוניים בספאק יש זכות להחליט אם לקחת את הכסף או להישאר, ובשלב הזה מגייסים כסף נוסף לתוך החברה, PIPE".

אז איך נראית המציאות שלך בימים אלה? עמוסה מאוד?
"לבנקאים כמוני, זה מטורף על גבול החוסר היגיון. זה מתבטא למשל בחברות שלא חשבו על השוק הציבורי, או שחשבו שיהיו מוכנות לשוק בעוד שנתיים או שלוש-ארבע שנים, כי אז ההכנסות שלהן יתאימו. פתאום הן רואות את המצב ואומרות הזמן זה עכשיו. כולם פשוט רצים לשוק".

הזכרת את 1999-2000. השוק בועתי?
"אני לא אוהב את המילה הזאת, אבל כן אגיד שהוואלואציות גבוהות מבחינה היסטורית. אפשר לתת לזה הצדקה בכך שבאמת החברות שאנשים קונים את המניות שלהן הן חברות צמיחה ויש לפניהן הזדמנויות צמיחה גדולות, ובשביל זה המשקיעים מוכנים לשלם מכפילים מאוד גבוהים ביחס לאיפה שהן נמצאות היום.

"בעולם של הספאק, אנשים מוכנים להשקיע בחברות שהמכירות שלהן מאוד נמוכות כרגע, בהבטחה שבעוד כמה שנים המכירות יהיו הרבה יותר גבוהות. זה דבר שלא ראינו בשוק הרבה זמן: בדרך כלל בהערכת שווי, השוק מסתכל שנה-שנה וחצי קדימה. היום משקיעים מוכנים להסתכל 4-5 שנים קדימה".

מה ההסבר לזה?
"יש הרבה כסף בשוק, הריביות סופר-נמוכות, והממשלות - בשביל להילחם במגפה - מזרימות סכומים אדירים לשוק. בנוסף יש את התופעה של אנשים פרטיים שנכנסים לשוק המניות בפעם הראשונה, ואני לא יודע איך להגיד את זה בצורה עדינה, אבל הם קונים מניות לפי מה שנראה להם ולא בטוח שעשו הערכת שווי כמו שהמשקיע המוסדי עשה".

אז מה יכול לעצור את החגיגה בשוק?
"שני הגורמים המרכזיים הם עליית ריביות - שיש סיכוי גדול שתעצור חלק מהחגיגה - וכן הפסקת הזרמה של כסף מהממשלות. אם הקורונה תחלוף והממשלות יגידו שהשוק יידע להסתדר בעצמו, לפי היצע וביקוש יהיה פחות כסף שרודף אחרי השקעות ולכן פחות ביקוש למניות".