קנאביס | דעה

הקנאביס בארה"ב: העתיד נראה מבטיח מתמיד

שילוב של כלכלות חבוטות ומדינות המחפשות מקורות חדשים למיסוי ותקצוב פעילויות ציבוריות חיוניות, הלך רוח אוהד לענף הקנאביס בממשל ביידן ובקונגרס האמריקאי, יכול ליצור את התשתית לקידום מהלכים רגולטוריים להם מייחל ענף הקנאביס

חממה לגידול קנאביס / צילום: Shutterstock
חממה לגידול קנאביס / צילום: Shutterstock

ביום הראשון לנשיאותו, שעות ספורות לאחר השבעתו, הקדים ונקט נשיא ארה"ב, ג׳ו ביידן, בשורת צעדים והחלטות המשקפות בין היתר את עמדת ממשלו בעניין שוויון חברתי ותמיכה בשכבות החלשות. השקפת העולם של ממשל ביידן והמפלגה הדמוקרטית שזכתה לרוב דה-פקטו בקונגרס האמריקאי, צפויה לבוא לידי ביטוי באימוץ פוליסות והצעות חוק שישפיעו על ענפי תעשייה שונים. אחד מאותם הענפים הוא הקנאביס, בנושאים כמו אי הפללה ומתן גישה לעוסקים בענף לתשתיות הבנקאיות.

את ענף הקנאביס בשנה החולפת אפילו מגפה לא הצליחה לעצור. לכל הדעות מדובר באחד הענפים הצומחים ביותר, תרתי-משמע, עם היקף מכירות גלובליות של קרוב ל-20 מיליארד דולר. אחד החסמים המרכזיים לצמיחת הענף הם רגולטוריים. אך נראה כי גם בארה"ב מסתמנת נקודת מפנה ומגמות שיובילו בסופו של דבר להסרה או צמצום החסמים.

דצמבר 2020 היה חודש עמוס לענף הקנאביס. בשבוע הראשון של דצמבר 2020 ועדת האו"ם לענייני סמים החליטה להסיר את הקנאביס הרפואי מרשימת הסמים המסוכנים באמנה לסמים נרקוטיים. ההחלטה עברה ברוב של 27 מדינות - ביניהן ארה"ב. בדברי ההסבר להצבעה, הדגישה ארה"ב שבעוד שהשימוש הרפואי מבוסס הקנאביס הוא בטוח ואפקטיבי, הקנאביס עצמו ממשיך להוות סיכון לבריאות הציבור ולפיכך יש להמשיך ולפקח על השימוש בקנאביס במסגרת אמנות בינלאומיות בנושא סמים.

עוד באותו שבוע, מספר ימים לאחר החלטת האו"ם, בית הנבחרים האמריקאי הצביע ברוב קולות בעד לגליזציה של הקנאביס ברמה הפדרלית, ביטול הפללת צרכני הקנאביס והתרת מסחר חוקי. ומספר שבועות לאחר מכן, בדצמבר, אישר בית הנבחרים הצעת חוק נוספת להסרת מכשולים למחקר רפואי בקנאביס.

הצעת חוק חשובה אחרת שמעניין לציין בהקשר זה היא ההצעה לאפשר שימוש בתשתית הבנקאית המפוקחת על-ידי החקיקה הפדרלית, הצעה שאם תאושר יכולה אף להוביל לאפשרות לסחר במניות חברות קנאביס בארה"ב. נושא נוסף הוא המאמץ להתרת השימוש בשמן ההמפ כתוסף מזון, שהגם שההמפ הוסר מרשימת הסמים האסורים, עדיין השמן איננו מותר לשימוש כתוסף מזון על-ידי מנהל התרופות האמריקאי.

כדי שהצעת חוק תאושר, היא צריכה להתקבל ברוב בשני הבתים ולבסוף להיחתם על-ידי הנשיא. הצעות חוק אלה לא הספיקו להגיע לכדי הכרעה בסנאט בדצמבר ועתה יש לראות כיצד יקודמו בקונגרס החדש. עם רוב בבית הנבחרים, ומאזן של 50-50 בסנאט האמריקאי וקול מכריע של סגנית הנשיא קמלה האריס, למפלגה הדמוקרטית כאמור רוב דה-פקטו בסנאט, אך עדיין ישנן החלטות הדורשות למשל רוב של 60 חברי סנאט. כך, שבעוד שעלו הסיכויים לתמיכה אם הצעות חוק בעניין הקנאביס יעמדו להצבעה בסנאט האמריקאי, עדיין לא ידוע אילו מהמהלכים אכן יצליחו בשלב זה. אך, אין ספק שהתפנית בהלך הרוח של הקונגרס האמריקאי מצביעה על מגמה שתמשיך בשנים הקרובות.

במדינות בארה"ב שאימצו חוקים ללגליזציה ומיסוי של הקנאביס, ההכנסות ממיסוי מכירות הקנאביס היו גבוהות משמעותית מאלו ממכירת אלכוהול וסיגריות. בקליפורניה למשל, ב-2019, בעוד שהמיסוי על מכירת אלכוהול היה 222.9 מיליון דולר, המיסוי על קנאביס היה 395.5 מיליון דולר. אגב, ב-2020 לאחר העלאת שיעור המס, ההכנסות ממכירות קנאביס בקליפורניה כבר היו קרובות ל-1 מיליארד דולר.

בתקופה בה גם הממשל הפדרלי וגם הממשל המקומי במדינות השונות בארה"ב מחפשים דרכים למציאת מקורות מימון, ענף הקנאביס יכול בהחלט להיות מקור שיהיה קשה לוותר עליו. תעשיית הקנאביס בארה"ב היא עדיין בצעדיה הראשונים, העלאת קרנה לתעשיית מינסרטים תוביל גם ליצירת מקורות מימון חדשים לחברות ותשמש בסיס לתמיכה במחקר ופיתוח וגיוס טאנלטים. למרות שאין לדעת האם בפועל אכן תחת ממשל ביידן יושג שינוי מהותי ברגולציית ענף הקנאביס, אין ספק שהעתיד נראה מבטיח מתמיד ולחברות הישראליות שלהן פיתוחים פורצי דרך וידע נרחב בענף, השנים הקרובות צופנות בחובן הזדמנויות חדשות בארה"ב.

הכותבת היא יו"רית שותפה בפרקטיקה הישראלית של פירמת עורכי הדין הבינלאומית Holland & Knight