רוביני עולה להתקפה: הערך של הביטקוין הוא אפס. הבועה הזו תסתיים במשבר נוסף

הפרופסור לכלכלה מאוניברסיטת ניו יורק מזהיר בטור דעה, שפורסם ב"פייננשל טיימס", מהעליות החדות בביטקוין לאחרונה • ""אפילו להפלינסטונס הייתה מערכת מוניטרית מתוחכמת יותר"

ביטקוין / צילום: Shutterstock
ביטקוין / צילום: Shutterstock

יותר משנתיים לאחר שהזהיר מחוקקים בארה"ב כי מטבעות קריפטוגרפיים הם "אם כל ההונאות והבועות", הפרופסור לכלכלה נוריאל רוביני לא שינה את דעתו. "מכיוון שהערך הבסיסי של הביטקוין הוא אפס והוא יהיה שלילי אם יוחל מס פחמן ראוי על ייצורו האנרגטי המזהם, אני צופה שהבועה הנוכחית תסתיים בסופו של דבר במשבר נוסף", תקף רוביני בטור דעה ב"פייננשל טיימס" אתמול. רוביני נחשב לאחד הכלכלנים היחידים שחזו מראש את המשבר הכלכלי העולמי של 2008 כמה שנים קודם לכן - ועל תחזיותיו הקודרות הללו הוא זכה בכינוי "דוקטור יום־הדין" (DR. DOOM).

מאז אזהרתו באוקטובר 2018, הביטקוין זינק ביותר מ־600% וכיום הוא מסתובב באזורי ה־45 אלף דולר - עלייה של כמעט 60% מתחילת השנה. השבוע השווי קפץ לכמה רגעים ל-48 אלף דולר לאחר שנודע כי טסלה השקיעה 1.5 מיליארד דולר ואף הודיעה כי מתכוונת לאפשר בהמשך הדרך תשלומים בביטקוין.

נוריאל רוביני / צילום: Reuters, Lucy Nicholson
 נוריאל רוביני / צילום: Reuters, Lucy Nicholson

בהתייחס לרכישה של טסלה, רוביני חזר ואמר כי המטבע הדיגיטלית עדיין "בקושי משמשת חברות לגיטימיות". לדבריו, לא כדאי להתייחס למטבעות הקריפטוגרפיים כאל "מטבעות", משום שכמעט שום דבר לא מתומחר לפיהן. רוביני הזכיר את בועת הביטקוין האחרונה של 2017־2018, כאשר המטבע הקריפטוגרפי זינק מ־1,000 דולר ל־20 אלף דולר ואז צנח בחזרה ל־3,000 דולר.

לדבריו, התנודתיות הבלתי ניתנת לצפייה בערך של "המטבע", שיכולה למחוק את הרווחים, לא יותר טובה מהשיטה הכלכלית שהייתה קיימת בתקופת האבן. "אפילו למשפחת קדמוני ('הפלינסטונס') הייתה מערכת מוניטרית מתוחכמת יותר המבוססת על בנצ'מארק מוסכם".

רוביני חזר על דבריו מהשנים האחרונות לפיהם, הקריפטו מייצג בועה גרועה יותר אפילו מ"בועת הצבעונים" (טוליפמאניה) של המאה ה־17, שכאשר התפוצצה הביאה לפשיטת רגל של משקיעים רבים ולאדוות רבות אחרות בשוק.

עוד טען הפרופסור לכלכלה, מבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת ניו יורק, כי בניגוד להבטחות המטבעות הקריפטוגרפיים לא באמת "יבזרו את העולם הפיננסי; לא יספקו שירותי בנקאות לאלה שלא זוכים לשירות בנקאי; או יהפכו את העניים לעשירים", משום שלדבריו כריית הביטקוינים, לדוגמה, נשלטת בעיקר על ידי אוליגופוליסטים - מספר קטן של שחקנים בשוק - שממוקמים במקומות כמו רוסיה, סין או בלארוס.

נראה שרוביני יצא למלחמה בספקולציה במטבעות הקריפטו. ביום שלישי הכלכלן השתמש בחשבון הטוויטר שלו כדי לתקוף את ג'ים קריימר, מגיש התוכנית הפיננסית הפופולרית "מד מאני" לאחר שזה אמר כי חברות שאינן משקיעות את כספן בביטקוין נוהגות בחוסר אחריות.

"קריימר הוא פאקינג אידיוט", כתב רוביני, "הוא פישל בגדול לפני המשבר הכלכלי של 2008 כשהוא שימש כראש להקת המעודדים של הבועה שהתפוצצה עליו והראתה לכול העולם שהוא טיפש".