מנכ"לים | פיצ'ר

מאלון מאסק לריד הייסטינגס: מה מנכ"לים חושבים על קורונה, מנהיגות ועוד

מנהיגי IBM, סיטיגרופ, סטארבאקס ואחרים מתארים איך העסקים מתפתחים בזמן מגפת הקורונה • "וול סטריט ג'ורנל" עם הציטוטים ששווה להכיר

אלון מאסק, ליסה סו וריד הייסטינגס / צילום: Associated Press
אלון מאסק, ליסה סו וריד הייסטינגס / צילום: Associated Press

זה מה שיש לכמה מהמנהיגים של התאגידים הגדולים בעולם לומר על נושאים מהעת האחרונה, מקורונה ועד האבולוציה של הטכנולוגיה.

כלכלה

"חשש מאי ודאות כלכלית הוא ללא ספק החשש הכי גדול והכי משפיע בקרב לקוחותינו, וזה חוזר לסיבה בגללה אנו חושבים שמוצרים בני השגה הולכים להיות אחד הדברים שכולנו נצטרך להתמקד בו בשנת 2021".

מנכ"ל רשת מקדונלד כריס קמפצ'ינסקי, 28 בינואר

כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס
 כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

"למרות שאנו רואים כעת את מאמץ ההתחסנות הראשון בארה"ב, בריטניה ומדינות אחרות, ישנה אי־וודאות רבה לגבי הדרך קדימה, עקב החשש מעלייה מחדש של הנגיף, חלוקת החיסונים, סיוע כלכלי נוסף וסיכונים גיאופוליטיים.

"תנו לי להדגיש שהתקדמות בצמיחה כלכלית תלויה בתוכנית התחסנות גלובלית יעילה. אני דוחק במנהיגים פוליטיים בכל הרמות ובכל המקומות לעשות כל מה שאפשר על מנת ליישם תוכנית כוללת ומתואמת להפצת החיסונים. בהיעדר תוכנית כזו, השיקום יתעכב". 

מנכ"ל גולדמן סאקס דיוויד סולומון, 19 בינואר

אחרי המגפה

"זה היה כיף לקרוא איך לאס וגאס מעולם לא תחזור לרמות שלפני המגפה. ימיה הטובים מאחוריה. קראתי את כל זה כבר בעבר.

"שוב, אני רוצה להדגיש שאנו מאמינים שיש ללאס וגאס הרבה דלק במיכל. הביקוש שיש לנו לכנס מ־2022 עד 2027 לא יאומן. הלקוחות שלנו רוצים לבוא ואנו מאוד שוריים לגבי החזרה של לאס וגאס לעניינים". 

מנכ"ל Las Vegas Sands רוב גולדסטיין, 27 בינואר

כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס
 כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

"בידור מחוץ לבית... רוב הצרכנים חושבים על כך אחרת. כמו שאפשר לבשל בזול, אבל אנשים עדיין יוצאים למסעדות. והם עדיין יוצאים והם רואים בזה חוויה שהיא פשוט אחרת. אז אל תחשבו על זה כפיצוי ישיר - המנויים שלנו לא חושבים על זה כך. אבל מה שהם אוהבים זה שתמורת מחיר נמוך הם יכולים לצפות בכמות בלתי מוגבלת ולהיות מאוד ניסיוניים". 

מנכ"ל נטפליקס ריד הייסטינגס, 19 בינואר

כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס
 כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

"הביקוש יגדל באופן חד כשתהיה חלוקה נרחבת של החיסונים והגבולות ייפתחו, לא לפני כן. צפו לזה במחצית השנייה של 2021, אולי קודם לכן, אם הפצת החיסונים תשתפר. דרישות הפנאי ישתקמו מהר, כנראה תוך חודשים בודדים, והביקוש יעלה בעקבות החיסון. לביקוש לעסקים ייקח בין 18 ל־24 חודשים להשתקם". 

מנהל מסחר ראשי ביונייטד איירליינז אנדרו נוסלה, 21 בינואר

כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס
 כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

"כששווקים ברחבי העולם עובדים ללא הרף לחסן מיליארדי אנשים, אנו מוכנים למה שלא ניתן להגדיר אלא כחיבור הגדול של האנושות מחדש".

מנכ"ל סטארבאקס קווין ג'ונסון, 26 בינואר

כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס
 כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

"כשצרכנים מבלים יותר זמן בבית עקב המגפה, ראינו דינמיקה שונה בקטגוריות שונות. יותר זמן בבית זה טוב לעסקים שלנו העוסקים במשפחות, טקסטיל ובריאות בבית. זה השפיע באופן שלילי על מוצרי קוסמטיקה, על SK-II (מותג קוסמטיקה יפני), דאודורנטים, מוצרים הקשורים לאזרחים ותיקים. אז ההשפעות של הקורונה משתנה, חלקן חיוביות וחלקן שליליות על פני מחלקות שונות.

"וכשנהיה אחרי הקורונה, אנו מצפים שחלק מרוחות הגב לעסקים שלנו ידעכו אבל שגם כמה רוחות פנים חזקות ייפסקו או ייחלשו מאוד".

מנהל הכספים בחברת Procter & Gamble ג'ון מולר, 20 בינואר

כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס
 כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

"אנו צופים סביבה יותר מאתגרת, במיוחד בהשוואה לשנה שעברה. באופן ספציפי, אנו צופים שחלק מרווח הנטו הקשור לדינמיקה של הקורונה, כולל ביקוש גבוה יותר מלקוחות, יתהפך. בנוסף לכך, מחירי סחורות עולים בכל העולם, ואנו גם משקפים את הדעות שלנו מהעת האחרונה על התנאים הכלכליים ועל מגמות בילודה".

מנכ"ל תאגיד Kimberly Clark מייקל סו, 25 בינואר

חיטוי של בית קולנוע בשל נגיף הקורונה, במומבאי. מה יקרה לבתי הקולנוע אחרי המגפה? / צילום: Reuters, Niharika Kulkarni
 חיטוי של בית קולנוע בשל נגיף הקורונה, במומבאי. מה יקרה לבתי הקולנוע אחרי המגפה? / צילום: Reuters, Niharika Kulkarni

אבולוציה של הטכנולוגיה

"בשנה האחרונה, כולנו ראינו ממקור ראשון איזה תפקיד חיוני משחק מחשוב ברמה גבוהה בחיים היומיומיים שלנו, ואנו צופים שאימוץ המחשבים יאיץ בשנים הקרובות כשאנו נכנסים לתקופה של מחשוב ברמה גבוהה, שמונע על ידי האימוץ הגובר של שירותי מחשוב ענן, האצת הטרנספורמציה הדיגיטלית של תעשיות וחוויות, המעבר למחשוב בקנה מידה עצום והאימוץ באוכלוסייה הכללית של אינטליגנציה מלאכותית.

מנכ"לית AMD, ליסה סו, 26 בינואר

כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס
 כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

"אנו עדים לשחר של גל שני של טרנספורמציה דיגיטלית העובר על כל חברה וכל תעשייה. יכולת דיגיטלית היא מפתח הן לחוסן הן לצמיחה. זה כבר לא מספיק פשוט לאמץ טכנולוגיה. עסקים צריכים לבנות את הטכנולוגיה של עצמם כדי להיות תחרותיים ולצמוח". 

מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה, 26 בינואר 

כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס
 כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

"אנו גם שוקלים כרגע צעדים שאנו עשויים לקבל כדי להפחית את כמות התוכן הפוליטי בפיד. אנו עדיין עובדים על הדרכים הטובות ביותר לעשות את זה וכמובן, אנו עדיין הולכים לאפשר לאנשים להשתתף בקבוצות פוליטיות ובדיונים אם יחפצו בכך.

"אבל אחד מנושאי המשוב שאנו שומעים מהקהילה שלנו הוא שאנשים לא רוצים שפוליטיקה ומריבות ישתלטו על החוויות שלהם מהשירות שלנו".

מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, 27 בינואר

שרשרת האספקה

"הייתה לנו רמה כלשהי של אילוצים באספקה במהלך הרבעון הזה, בייחוד לגבי אייפון פרו ופרו מקס... כשאנו צופים לרבעון של מרץ, אנו מאוד אופטימיים. אנו מאמינים שאנו הולכים להיות מסוגלים לאזן בין ביקוש להיצע של כל הדגמים בשלב מסוים ברבעון, והמוצר מצליח מאוד בכל העולם".

מנהל כספים באפל לוקה מאסטרי, 27 בינואר

כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס
 כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

"קראנו את אותם דוחו"ת וראינו את אותן הודעות לעיתונות שראו המקבילים שלנו לגבי קשיי אספקה ומחירים עולים. האם אנו עושים זאת - התשובה הקצרה היא לא.

"אני חושב שזה מביא אותנו לאחד מהיתרונות התחרותיים היסודיים שלנו בייצור וטכנולוגיה, וזה באמת נותן שני יתרונות. אחד הוא ברור, וזו עלות נמוכה יותר, אבל השני הוא שליטה גדולה יותר בשרשרת האספקה. אז זה בזמנים כאלה ובמהלך 2020 שליטה גדולה יותר בשרשרת האספקה הופכת באמת ליתרון".

סגן נשיא בטקסס אינסטרומנטס (Texas Instruments) דיוויד פאהל, 26 בינואר

כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס
 כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

"היו לנו כמה מגבלות בשרשראות אספקה כשסיימנו את השנה. אלה היו בעיקר, הייתי אומרת, בתחום המחשבים האישיים, הרף הנמוך של מחשבים אישיים ושוק הגיימינג. עם זאת, אני חושבת שאנו מקבלים תמיכה רבה משותפות הייצור שלנו. התעשייה בהחלט צריכה להגדיל את היכולות. וכך, אנו רואים דחיקות מסוימת בחצי הראשון של השנה, אבל יכולות טובות יותר בחציה השני".

מנכ"לית AMD ליסה סו, 26 בינואר

כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס
 כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

"בגיימינג, אנו צופים שהמעורבות הגדולה לגבי פלטפורמת Xbox וביקוש רב לאקסבוקס מסדרות S ו־X שעדיין יהיה מוגבל על ידי ההיצע". 

מנהלת כספים במיקרוסופט איימי הוד, 26 בינואר

מנהיגות

"אני עדיין צופה שאהיה מנכ"ל טסלה בעוד כמה שנים, אז אני חושב שיש עדיין הרבה דברים שאני נלהב לעשות, ואני חושב שיהיה קשה לעזוב הרבה מהפרויקטים הנפלאים האלה בחצי הדרך או חצי אפויים. אז אני צופה שאנהל את החברה כמה שנים בעתיד. אף אחד לא צריך להיות מנכ"ל לנצח. אני לא צופה שאהיה".

מנכ"ל טסלה אלון מאסק, 27 בינואר

כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס
 כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

"מאז שנעשיתי מנכ"ל, דיברתי רבות על חשיבות התרבות ועל הצורך להטמיע דרך מחשבה המבוססת על צמיחה ויזמות. כחלק מזה, אנו מעודדים לקיחת יותר סיכונים עסקיים ווידוא סובלנות גבוהה יותר לכישלונות בכל הרמות של העסק. זה אמור לאפשר לנו להגיב ללקוחות מהר יותר, לתפוס יותר הזדמנויות ולהביא לתוצאות עסקיות טובות יותר".

מנכ"ל IBM ארבינד קרישנה, 21 בינואר

כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס
 כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

"שאלת שאלה לגבי איך ניראה בשנת 2030, וזה די פשוט, בעצם. כפי שאמרת, אנחנו בנק גלובלי. אנו רוצים להיות הבנק הגלובלי המוביל.

"אבל כל זה נעשה במטרה לייצר את ההחזרים הרצויים למשקיעים שלנו. אז, אם להיות הוגנת, אמנם הראנו התקדמות על פני 10 השנים מאז המשבר, אבל יש לנו גם פער לצמצם לעומת המתחרים שלנו. אתה יכול לתפוס אותי כאחראית לכך ביחד עם צוות הניהול שלנו. אנו צוות העוסק במשימה, ונעשה זאת". 

מנכ"לית סיטיגרופ החדשה ג'יין פרייזר, 15 בינואר

כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס
 כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

"מ־2005 עד 2009, שינינו את פני החברה ובאופן חד משמעי ביססנו את עמדת ההנהגה אחרי תקופה שרבים שאלו אם החברה תוכל להצליח שוב. לחברות גדולות יכולת לחזור מתקופות של קושי ואתגר, והן חוזרות חזקות יותר, טובות יותר ובעלות יותר יכולות מאי פעם. וזו, אני מאמין, ההזדמנות הניצבת בפני אינטל. אני בטוח שימיה הטובים של החברה עוד לפניה". 

מנכ"ל אינטל הנכנס פטריק גלסינגר, 21 בינואר

פטריק (פט) פול גלסינגר / צילום: Reuters
 פטריק (פט) פול גלסינגר / צילום: Reuters

הנשיא ביידן

"הממשל עוד לא הציג תוכנית או כיוון לתקציב ההגנה, אבל אני מוצא נחמה בשני דברים. ראשית, צוות הביטחון הלאומי והמודיעין ויחסי החוץ שהציג ומציג הנשיא ביידן הוא בעל ניסיון... ולרוע המזל, בכנות, האיום החיצוני נגד ארה"ב גדל. הוא לא רק גדל אלא גם מאיץ את הקצב". 

מנכ"ל לוקהיד מרטין ג'יימס ד' טאיקלט, 26 בינואר

כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס
 כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

[לגבי האפשרות שתחת ממשל ביידן תהיה רגולציה נוספת על בנקים]

"ובכן, קצת קשה להבין כרגע מה הם מתכוננים לעשות, מה ייעשה מנקודת המבט של רגולציה מצד הצרכנים.

"אנו נציית, ונעשה מה שצריך לעשות. ואני לא חושב שזה הולך להיות משהו שירתיע אותנו מלעשות עסקים בכל אופן. כלומר, תראה, האם הוספנו קציני ציות לאורך השנים? כן. האם אנו מבלים זמן רב יותר עם רגולטורים? כן. האם אפשר אפילו יותר? כנראה שכן. אבל כשאתה חושב על הכלכלה בבסיס העסק שלנו, אני לא חושב שזה הולך להשפיע על ההוצאות שלנו".

מנכ"ל אמריקן אקספרס סטיפן סקוורי, 26 בינואר

כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס
 כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

"אני לא צופה שממשל ביידן ישנה את סביבת הסחר באופן ממשי, לפחות לא בטווח הקרוב. הם מכירים בכך שסין היא איום אדיר. הגישה שלהם לסין עשויה להיות שונה מזו של ממשל טראמפ. הם כנראה יבקשו ברית עם חברינו באירופה ובמקומות נוספים. אבל אני חושב שהם יעשו זאת בידיעה ברורה שצריכים להיות איזונים ובלמים על הסחר. ויש מגבלות סחר שנחקוק שאינן רק צו נשיאותי. הן הולכות להיות איתנו עוד שנים רבות". 

מנכ"ל Steel Dynamics מארק מילט, 25 בינואר

הנשיא ביידן. תוכניות הוצאה גדולות / צילום: Associated Press, Evan Vucci
 הנשיא ביידן. תוכניות הוצאה גדולות / צילום: Associated Press, Evan Vucci

סין

"זה היה השבוע לפני שנה שסגרנו בתי קפה ברחבי סין כדי להגן על השותפים שלנו ועל הלקוחות שלנו מנגיף הקורונה. הבנו מהר שיש צורך לייסד מערכת עקרונות לפעולה בטוחה בזמן מגפה עולמית ואז שיתפנו את העקרונות שלנו ונהלי החנויות שלנו עם כל השווקים בעולם. הגישה הזו שירתה אותנו נאמנה. ואני גאה לומר שהיום העסק שלנו בסין השתקם ברבעון הראשון בהתאם לציפיות שלנו ואנו על המסלול להגיע לשיקום מלא של המכירות בעסקים שלנו בארה"ב עד סוף הרבעון השני".

מנכ"ל סטארבאקס קווין ג'ונסון, 26 בינואר

כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס
 כוכבית מידע / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

"אני חושב ש־2020 הייתה בהחלט שנה יוצאת דופן מבחינות רבות... בתור התחלה, בסין, חזינו בנפילה בביקוש ברבעון הראשון ואז שיקום די רציני בהמשך השנה לנקודה כזו שלמעשה מ־2019 עד 2020 הייתה צמיחה. כך שמנקודת ראות של ביקוש, בעצם הייתה עלייה בסין. לקראת 2021, אנו ממשיכים להאמין שהביקוש ימשיך לעלות". 

מנכ"ל Alcoa רוי הארווי, 20 בינואר