יינות ביתן | בלעדי

הבייבי החדש אחרי פסגות? נחום ביתן מנסה למכור את רשת המזון שבבעלותו לאייפקס

בכך מנסה ביתן לעקוף את העסקה שרקם יו"ר החברה שלמה רודב עם הפניקס • לגלובס נודע כי בימים האחרונים יש עליית מדרגה במגעים מול אייפקס ישראל בניהולה של זהבית כהן, שרק הלילה מכרה את בית ההשקעות פסגות לאלטשולר שחם

נחום ביתן / צילום: רמי זרנגר
נחום ביתן / צילום: רמי זרנגר

נחום ביתן מקדם עסקה למכירת השליטה ביינות ביתן לקרן אייפקס. ביתן, בעל השליטה ברשת הסופמרקטים במגעים מתקדמים עם זהבית כהן מקרן אייפקס לרכישת נתח מיינות ביתן.

ההערכות הן מדובר על שלבים מתקדמים, וכי חתימה בין הצדדים עשויה להתרחש כבר באמצע השבוע הבא. אם וככל שתצא לדרך עסקה כזו, גורמים מעורים מעריכים כי בכוונת אייפקס לרכוש החוצה את מניות הבנקים, ואף למנות יו"ר חדש.

מדובר בעסקה שביתן, שמחזיק בשליטה ברשת, מקדם בניסיון למנוע את מכירת השליטה לקבוצת הפניקס שמקדם יו"ר החברה שמינה, שלמה רודב. זהו אינו הניסיון הראשון של ביתן למצוא רוכש לרשת המזון שבבעלותו לאחר שזו נקלעה לקשיים. ביתן ניהל בשנה וחצי האחרונה מגעים גם עם גופים נוספים בהם קרן קדמה, קרן כלירמרק, וגם קרן אייפקס בעצמה.

קבוצת יינות ביתן-מגה מונה 148 סניפים ולה מחזור מכירות של קרוב ל-3.5 מיליארד שקל.

לפני שלושה חודשים דווח כי קבוצת משקיעים בהובלת קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס חתמה על מזכר הבנות עם קבוצת הקמעונאות יינות ביתן-מגה לרכישה של 45% ממניותיה תמורת 400 מיליון שקל.

ככל שהעסקה הזו תושלם, הפניקס צפויה להזרים סכום של כ-200 מיליון שקל תמורת 20% מהמניות, כשיתרת המניות תתחלק בין קרן כלירמרק, ארקין השקעות וברק קפיטל. את הקבוצה מוביל צביקה מנס, מנכ"ל ברק קפיטל חיתום.

עם זאת, מדובר במזכר הבנות לא מחייב, אשר מעניק לקבוצה בלעדיות לבדוק את העסקה ולבצע בדיקת נאותות. העסקה משקפת לחברה שווי של כ-890 מיליון שקל אחרי הכסף.

קרן אייפקס מכרה הלילה (ה') את פסגות למעלה מעשור לאחר שרכשה אותו לבית ההשקעות אלטשולר שחם בתמורה ל-910 מיליון שקל. ככל שכהן ואייפקס ירכשו את מגה-יינות ביתן לא יהיה מדובר בשימוש בכספי התמורה שהקרן תקבל עבור פסגות, אלא בעסקה לא קשורה. זאת משום שכיום כהן ואייפקס מבצעים את ההשקעות שלהם בישראל מקרן AMI, ואילו פסגות היא שריד להשקעות שנעשו במסגרת קרן בינלאומית של אייפקס, שכבר הגיע לתום תקופתה ולא מבצעת עסקאות נוספות. כלומר, אם וכאשר תגיע התמורה מאלטשולר שחם עבור פסגות, הרי שהכספים הללו יחולקו למשקיעים בקרן אייפקס שמממנה עשתה ההשקעה, בעוד שהשקעה חדשה בישראל תבוא מקרן אחרת, שכספיה הושקעו על ידי משקיעים אחרים לגמרי.