תובעים בניו יורק חוקרים את נכסי טראמפ במנהטן

חקירה רשמית בניו יורק בנוגע להלוואות שקיבל טראמפ על ארבעה בניינים, כולל נכס הדגל שלו - מגדל טראמפ

מגדל טראמפ, ניו יורק / צילום: shutterstock
מגדל טראמפ, ניו יורק / צילום: shutterstock

תובעים במדינת ניו יורק חוקרים את ההתנהלות הכספית הקשורה בכמה מנכסי הדגל של דונלד טראמפ במנהטן, ומרחיבים את ההיקף של החקירה הפלילית נגד הנשיא לשעבר והחברה שהוא עומד בראשה, כך לדברי מקורבים.

הגורמים אמרו שתובעים במנהטן בוחנים הלוואות שקיבל טראמפ עבור בניין הדגל שלו בשדרה החמישית, מגדל טראמפ; וול סטריט מס' 40, גורד שחקים בסגנון אר דקו ברובע הפיננסי של ניו יורק; מלון ומגדל טראמפ הבינלאומיים, מלון ובניין דירות בכיכר קולומבוס, וטראמפ פלאזה, בניין דירות במזרח מנהטן.

כל ההלוואות הנתונות לחקירה ניתנו בידי חברות הקשורות ל־Ladder Capital, קרן השקעות צמודה לנדל"ן בניו יורק, כך אמרו המקורבים. מאז 2012, Ladder Capital הלוותה לטראמפ יותר מ־280 מיליון דולר עבור ארבעה הבניינים במנהטן, כך ניתן ללמוד מרישומי הנכסים.

עורכי דינו של טראמפ ושל ארגונו סירבו להגיב. טראמפ כינה את החקירה "ציד מכשפות" מפלגתי המובל בידי התובע המחוזי של מנהטן, סיירוס ואנס ג'וניור, שהוא דמוקרט. עורכי דינו של טראמפ כינו את החקירה "משלחת דיג" בניסיון של ואנס לקבל את החזרי המס של הנשיא לשעבר.

במשרד של ואנס אמרו בדיווחים לבית המשפט שהמשרד מנהל חקירה מורכבת על תרמית ביטוח ותרמית נגד בנקים שארגון טראמפ ועובדיו ביצעו לכאורה.

בחינת נכסי טראמפ במנהטן שמתבצעת על ידי התובעים מגיעה על רקע העובדה שמשרדו של ואנס נעול במאבק משפטי לקבלת החזרי המס של הנשיא ומידע פיננסי אחר שלו. בית המשפט העליון פסק ביולי האחרון שחברת הנהלת החשבונות של טראמפ צריכה למסור את הרישומים. טראמפ עתר על הפסיקה הזו פעם שנייה, מסיבות אחרות, אבל בית המשפט העליון לא הודיע אם ישמע את העתירה, מה שמשאיר את הזימון ששלח ואנס לוט בערפל.

בעוד לב העניין של מה שמחפשים התובעים בנכסים ובהלוואות של טראמפ אינו ידוע, ייתכן ומה שהם מבקשים למצוא הם פערים בין מסמכי הלוואות למידע פיננסי שהוגש על ידי טראמפ במקומות אחרים, למשל לגבי החזרי מס או מידע שנמסר לחברת, כך אמרו מומחים משפטיים. כתיבת מידע שגוי על טופס בקשה לקבלת הלוואה כשהכוונה היא לקבל עקב זה הטבה במתן ההלוואה עשוי להיות פשע על פי חוקי מדינת ניו יורק, כך אמרו מומחים משפטיים.

במשרד התובע המחוזי של מנהטן סירבו להגיב.

בנוסף לנכסים במנהטן, התובעים בוחנים את "שבעת המעיינות", אחוזה בווסטצ'סטר, ניו יורק, השייכת לארגון טראמפ. לגבי הנכס הזה, הוציאו התובעים זימון לקבלת מידע הקשור להערכת השווי שלו, שדווחה כמה פעמים בסכומים שונים.

משרד התובעת הכללית של ניו יורק, לטישיה ג'יימס, הודיע שהוא מנהל חקירה נפרדת לגבי תרמית הממוקדת באחוזה בווסטצ'סטר ולבניין בוול סטריט 40. בארגון טראמפ טוענים שהחקירה שמנהלת ג'יימס, דמוקרטית גם היא, מונעת מסיבות פוליטיות.

בחברת Ladder באופן טיפוסי נותנים הלוואות, ואז מוכרים את החוב למשקיעים אחרים בצורת אגרות חוב המגובות במשכנתאות מסחריות. ג'ק ווייסלברג, בנו של מנהל הכספים בארגון טראמפ, אלן ווייסלברג, עובד ב־Ladder. ג'ק ווייסלברג אינו מואשם בפשע כלשהו.

טראמפ ביקש מ־Ladder הלוואה של 100 מיליון דולר ב־2012 עבור מגדל טראמפ, כך מראים רישומי הנכס. המגדל במרכז מנהטן בן 58 הקומות הוא מרכז העסקים של טראמפ והמקום ממנו הכריז על הקמפיין שלו לנשיאות. טראמפ גם גר בפנטהאוז בן שלוש קומות במבנה.

ב־2014, על פי רישומי הנכס, טראמפ ביקש הלוואה של 15 מיליון דולר מ־Ladder עבור פלאזה טראמפ, בניין דירות שיש בו גם חללים מסחריים.

בשנת 2015 הלוותה Ladder לטראמפ 160 מיליון דולר עבור וול סטריט 40, גורד שחקים בן 71 קומות. לנכס יש חכירה על הקרקע, כלומר טראמפ הוא בעלי הבניין אך הוא משלם דמי שכירות למשפחה גרמנית שהקרקע שייכת לה.

בשנה שאחר כך, ביקש טראמפ מ־Ladder משכנתא בגובה 7 מיליון דולר עבור המלון ומגדל טראמפ הבינלאומי, הנמצאים סמוך לפינה הדרום־מערבית של סנטרל פארק.

המימון מחדש הוביל לשיעורי ריבית נמוכים מאוד, לפחות בנכסים וול סטריט 40 ומגדל טראמפ הבינלאומי. להלוואה המוקדמת על וול סטריט 40 הייתה ריבית בגובה 5.71%, ולאחר המימון היא ירדה ל־3.665%, כך נמסר במסמכים הכלכליים של טראמפ.

ההלוואה על מגדל טראמפ תגיע לסיומה ב־2022 וההלוואות האחרות בשנים הקרובות, כך כתוב במסמכים שהגיש טראמפ לרשויות.