בגיבוי היועצים המשפטיים: גנץ מעכב את התוכנית הכלכלית של נתניהו וכ"ץ

על רקע הכוונה להעלות את התוכנית לדיון בממשלה כבר במהלך השעות הקרובות, שלח שר הביטחון מכתב לרה"מ בו הוא מודיע לו כי הוא לא מתנגד לתוכנית במלואה, ואולם הוא דורש כי אנשי האוצר יביעו את דעתם עליה • גם היועצת המשפטית של משרד רה"מ, עו"ד שלומית ברנע-פרגו, הודיעה כי לא ניתן להעלות את התוכנית הכלכלית לדיון בממשלה

בני גנץ / צילום: אורן בן חקון
בני גנץ / צילום: אורן בן חקון

גנץ מציב תמרור עצור בפני התוכנית הכלכלית של נתניהו וכ"ץ: על רקע הכוונה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ להעלות "תוכנית כלכלית" חדשה לדיון בממשלה במהלך השעות הקרובות, שלח שר הביטחון בני גנץ מכתב לראש הממשלה בו הוא מודיע לו כי לא יאפשר להעלות את הנושא לסדר יום בממשלה מבלי שישמע את דעתם של אנשי האוצר, ובהם גם החשב הכללי וראש אגף התקציבים. לטענת גנץ, התוכנית שהוצגה בפניו לא הוצגה בפני גורמי המקצוע, וחלק ממרכיביה מהווים "שוחד בחירות".

"המתווה המתואר איננו ראוי להיקרא תוכנית, והמענה הניתן בו הוא פופוליסטי. המדובר באוסף רעיונות (חלקם ראויים כשלעצמם), שטרם התגבשו לכלל תוכנית. המתווה כולל רכיבים שלא קודמו בחוק ההסדרים (שלא כאן ועכשיו המקום לטפל בהם, אלא במסגרת תקציב), מענקים, שהם, לעניות דעתי "שוחד בחירות", ורכיבים נוספים שכבר אושרו ובוצעו, ומצורפים למתווה לצורכי תעמולת בחירות ותו לא", כותב גנץ לנתניהו.

במקביל למכתבו של גנץ הודיעה גם היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע-פרגו, כי לא ניתן להעלות את התוכנית הכלכלית לדיון בממשלה מאחר שעל פי סעיף 4 לתקנון לעבודת הממשלה ה-35 (תקנות זמני) רק הצעת החלטה המוגשת לממשלה מחייבת קביעת מקור תקציבי וחוות דעת משפטית. במכתב ששיגרה במענה לפנייתו של עו"ד שחר בן מאיר בנוגע לתוכנית הכלכלית, כותבת פרגו כי "עד כה לא הוגשה הצעת החלטה", ולכן לא מדובר בהחלטה שהוגשה. פרגו מוסיפה כי ראש הממשלה רשאי להעלות את הנושא לדיון בממשלה בהסכמת ראש הממשלה החלופי, אך לאור מכתבו של גנץ אין התכנות כי זה יקרה, ועל כן הנושא - כפי הנראה - יורד מסדר היום.

קווי המתאר ועיקרי התוכנית החדשה נסקרו בפני גנץ בסוף השבוע. גנץ כותב לנתניהו, כי "במדינה מתוקנת - תוכנית כלכלית מקיפה מובאת כחלק מתקציב מדינה, שאותו סירבת להעביר ממניעים פוליטיים, על חשבון אזרחי ישראל. לכן, האחריות, על המשבר הכלכלי שעתיד להתחולל פה- היא עליך ורק עליך. לצד זאת, אני לא אאפשר פגיעה באזרחי ישראל בשל החלטתך המופקרת למנוע מהם תקציב".

בנסיבות, כותב גנץ, הוא לא מתנגד לתוכנית במלואה, ואולם הוא דורש כי אנשי האוצר יביעו את דעתם עליה. "להבנתי, גורמי המקצוע טרם נתנו דעתם לפרטי התוכנית, ואני מבקש כי חוות דעתם תובא גם בפניי, בטרם תימשך העבודה בנושא. לא אוכל לתת את ידי לקידום מתווה זה בעיתוי שכזה, מבלי לשמוע את דעתם של ראש אגף התקציבים, היועץ המשפטי לממשלה, החשב הכללי ויתר פקידי האוצר".

עוד כותב גנץ לנתניהו, כי "מקורותיה התקציביים, כלל אינם מוצגים, והכרח הוא כי בטרם נתקדם, ולו בדיון מדיניות כללי, נבין ראש וראשון מה היא התמונה המאקרו-כלכלית, תמונת המקורות האפשריים ועוד".

גנץ מתייחס גם לעובדה כי המשק, ברובו, עדיין סגור ומציין במכתבו, כי "הדבר הראשון שעלינו לעשות על מנת להמריץ את הכלכלה הוא לפתוח את המשק לפעילות באופן אחראי. הצענו, ואני שב ומציע לעשות זאת באמצעות תו ירוק, באופן מיידי. עיקרון 'התחסנת - נכנסת' הוא קל ליישום ויאפשר חזרה מהירה ומיידית של המשק לפעילות והאצת מבצע החיסונים. זהו תמריץ טוב בהרבה ממתן מענקים נוספים".

גנץ מסכם וכותב לנתניהו, כי "לו היינו מקיימים ממשלה יציבה, ושלטון תקין, היינו נמצאים עכשיו לאחר אישור תקציב המדינה, וחזקה עלינו שהטיפול התקציבי בתוכנית היה מיטבי. במקום זה מוצע מתווה המורכב טלאי על טלאי כחלופה לתקציב מדינה. ככל שיגובש המתווה לכלל תוכנית ברורה, ולאחר שקלול חוות הדעת המקצועיות המתחייבות, עליך להביאו, כפי שהתחייבת, לדיון בקבינט העל הכלכלי, ורק לאחר מכן לממשלה".

נתניהו: "אני לא מאמין שמישהו כאן ינסה למנוע מהאזרחים סיוע"

נתניהו התייחס לדברים בפתח ישיבת ועדת הקורונה, ואמר: "אנחנו מביאים לישיבת הממשלה הקרובה תוכנית כלכלית".

נתניהו הוסיף: "אנחנו שומעים כרגע שתי טענות: האחת, שהכלכלה שלנו במצב לא טוב - זה לא נכון. ארגון ה-OECD מראה בקרב המדינות המתקדמות בעולם, את כיווץ הכלכלה. ישראל במקום נמוך, כמעט בקצה. זה מראה שמצבנו טוב, אנחנו יודעים את זה גם מסוכנויות דירוג האשראי, שהשאירו את דירוג האשראי של ישראל בדירוג גבוה ביותר, כמעט בין הגבוהים בעולם, בעוד שהורידו את דירוג האשראי למדינות כמו בריטניה. בבריטניה אומרים שהמשבר הכלכלי שלהם הוא הגרוע ביותר ב-300 השנים האחרונות. ישראל במצב כלכלי טוב, וביחס לעולם אפילו טוב מאוד. אבל לא מספיק טוב, כי יש עסקים שנפגעו, יש אזרחים שנפגעו, יש מובטלים שצריך לעודד אותם לחזור לעבודה - וזו התוכנית הכלכלית שאנחנו נביא לממשלה. אתם יכולים להצביע בעד ואתם יכולים להצביע נגד. אבל כרגע נאמר לנו, באמצעות פניות של יועצים משפטיים וגם פניות שלכם, שאתם לא מוכנים להביא את התוכנית הזאת לממשלה. אם אני טועה, תקנו אותי.

"בכל מקרה אנחנו נשמח להביא גם את פקידי האוצר, שיגידו את דעתם. אנחנו נקבל את ההחלטה בהתאם לצרכים. אני לא מאמין שמישהו כאן ינסה למנוע מאזרחי ישראל, מעסקים בישראל, מעצמאים בישראל את הסיוע שהם מאוד מחכים לו. הקורונה לא מחכה לאף אחד. היא לא מחכה לא בצד הבריאותי, ולכן אנחנו מביאים את החיסונים ואת תוכנית היציאה האחראית הזאת; היא לא מחכה בצד הכלכלי, ולכן צריך לעזור, כפי שעזרנו בעבר, לעסקים ולאזרחים. ההחלטה צריכה להיעשות מהר בישיבת הממשלה וחובה לדון בזה בהקדם. כל התירוצים, כל הטענות המלאכותיות והאחרות שמונעות את העזרה הזאת מעסקים בישראל ומאזרחים בישראל אינן רלוונטיות. אם רוצים ללכת יחד - יש לקדם תוכנית יציאה מודרגת ואחראית, תוכנית כלכלית מיידית שפותרת את כל הבעיות. לכן אני מבקש לנוע בכיוון הזה".