עובדי פסגות חוששים מפיטורים: הוועד הכריז על שביתה כללית בבית ההשקעות

אתמול פרסם הוועד שורת דרישות מאייפקס ומאלטשולר שחם, בעקבות ההסכם שנחתם למכירת פסגות ובשל החשש מפיטורים מרובים • ההנהלה לא נעתרה לדרישות, שנראות כלא-ריאליות, ומוסרת: "לצערנו, נציגות העובדים הגיעה לישיבה עם תסריט מוכן מראש ועזבה את הישיבה בהפגנתיות"

זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר
זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר

הוועד של עובדי בית ההשקעות פסגות הודיע על שביתה כללית בבית ההשקעות, של "מאות מעובדי החברה (כולל אלו שאינם נמצאים תחת ההסכם בקיבוצי)" וזאת החל מהיום "ועד להודעה חדשה" ו"קיום הליך מו"מ ענייני ורציני עם הנהלת אייפקס". המהלך קורה בצל הידברות בין ההנהלה של פסגות לבין העובדים, ולאחר שהעובדים הציגו שורת דרישות אשר לא התקבלו על ידי אייפקס והנהלת בית ההשקעות שבשליטתה. כל זאת, על רקע ההסכם שנחתם בסוף השבוע למכירת פסגות לאלטשולר שחם גמל, עבור 910 מיליון שקל.

במייל ששלח הוועד לעובדי בית ההשקעות נכתב בין היתר כי דברים שכתבה הנהלת בית ההשקעות לעובדים כוללים "טענות ודברים שקריים והזויים". עוד הוגיע הוועד לעובדים כי "החל מהבוקר, ללא יוצא מן הכלל, מנהלים, מוחרגים, עובדי ני"ע כולם ונאבקים באייפקס שרוצה לפרק את הבית שלנו ולזרוק את כולנו הביתה ועוד ללא מענקים ופיצויים". עוד הוסיף יו"ר הוועד כי "אז עכשיו כולם יחד לפני שלא יהיה יותר יחד".

מנגד, מטעם הנהלת פסגות נמסר בתגובה כי "הנהלת פסגות הגיעה אמש לפגישת מו"מ במטרה לנהל דיון ושיח בתום לב, הציגה את מתווה העסקה ואת השלכותיה ואף ביקשה להניח מספר אבני דרך להמשך ניהול מו"מ אפקטיבי. לצערנו, נציגות העובדים הגיעה לישיבה עם תסריט מוכן מראש ועזבה את הישיבה בהפגנתיות, הרבה לפני הזמן המתוכנן ומבלי לנהל שיח. מבחינתם, אי מענה מלא לדרישותיהם הראשוניות מהווה סיבה מספקת לא לנהל מו"מ. אנו חושבים שזוהי אינה הדרך. בוודאי לא זו שתביא לתוצאה טובה יותר עבור העובדים. אנו קוראים לנציגות העובדים לחזור לשולחן המו"מ במטרה לקיים דיאלוג לטובת העובדים ולהמשך הפעילות לטובת הלקוחות שלנו".

אתמול חשפנו שהעובדים באו בדרישות שנתפסות כמוגזמות. אבל, זה בא על רקע ההבנה שרבים מהם כנראה יאבדו את מקום עבודתם בעתיד הלא רחוק. בפסגות כ-670 ועד עובדי החברה, בראשות היו"ר שלומי לוגסי, כבר נקט בעיצומים, ואולם נראה כי עתה אלה עולים מדרגה.

במסגרת זו כתבנו כי העובדים דורשים מאייפקס ומאלטשולר שחם כי הרוכש ירכוש את פסגות במקשה אחת ולא ימכור חלקים ממנו למשך שלוש שנים ויקלוט את כל עובדיו בתנאים הנוכחיים שלהם (ובוותק שלהם), "כיחידת מיקוח אחת", תוך השארת משרדי פסגות במיקומם הנוכחי, אלא אם יקבל את הסכמת העבודים להעברת בית ההשקעות. עוד דורשים העובדים מענק מכירה "שיחושב כאחוז מהתמורה" ושיחולק לעובדים לפי החלטת הוועד. עוד דורש הועד של פסגות תוכנית פרישה לעובדים שיחפצו בכך. כאמור, דרישות אלה נראות כלא ריאליות ולא סביר שייענו גם בחלקם על ידי אלטשולר שחם ועל ידי אייפקס, וזאת משום שאלטשולר שם לא רוכשים את פסגות כדי לשמור עליו.

על פי ההסכם שנחתם עם אלטשולר שחם, חברת אלטשולר שחם גמל ופנסיה הציבורית תרכוש את מלוא מניות בית ההשקעות פסגות בתמורה ל-910 מיליון שקל, שעשויים לתפוח לכמיליארד שקל בהתקיים כמה תנאים. במסגרת העסקה נקבע כי אלטשולר שחם ישמור אצלו את פעילויות הגמל והפנסיה של פסגות, בעוד שהצדדים ינסו למצוא רוכש אחר שירכוש את פעילויות ניהול קרנות הנאמנות וניהולי התיקים וחבר הבורסה של פסגות.

עבור אייפקס מדובר בעסקה לא טובה, וזאת מאחר ששילמה עבור מניות פסגות שהיא עתידה למכור עתה סך כולל של כ-2.5 מיליארד שקל. העסקה עם אלטשולר שחם גמל עדיין אינה סופית והיא תלויה בקבלת אישורים רגולטורייים.

במקביל, הממונה על רשות שוק ההון משה ברקת הבהיר היום בכנס של איגוד הדירקטורים ושל איגוד החברות הציבוריות כי אם וככל שהמיזוג יקרה, הוא ישמח שיהיו לו סמכויות פיקוח על בית ההשקעות אלטשטולר שחם בכללותו, ולא רק על חברת הגמל והפנסיה. כיום אין לרגולטור סמכות שכזו.