החיסכון הפנסיוני מושך גם את סוארי: אלייד רוכשת 4.9% ממנורה מבטחים פנסיה וגמל בכ-130 מיליון שקל

קבוצת אלייד תקבל גם אופציה לעוד 4.9% ממניות חברת הפנסיה החדשה הגדולה בשוק, שנרכשה על ידי מנורה מבטחים ב-2004 בתמורה ל-710 מיליון שקל • השווי שלפיו אלייד תיכנס לחברה עומד על 2.5 מיליארד שקל לפני הכסף, ו"הוא משקף את תמחור החסר של מנורה מבטחים"

יצחק סוארי / צילום: תמר מצפי
יצחק סוארי / צילום: תמר מצפי

בעוד שאלטשולר שחם והפניקס מגדילים את החזקותיהם בתחומי החיסכון לטווח ארוך, וחתמו על עסקאות לרכישת פסגות והלמן אלדובי, בהתאמה, קבוצת ההחזקות הפרטית אלייד, שבראשות היו"ר יצחק סוארי. נכנסת להשקעה פיננסית גדולה בתחום החיסכון לטווח ארוך, עם רכישת נתח בחברת ניהול הפנסיה החדשה הגדולה בישראל.

קבוצת הביטוח מנורה מבטחים, שבהובלת היו"ר ערן גריפל ובניהול המנכ"ל ארי קלמן, חתמה על הסכם שבמסגרתו תקצה לאלייד 4.9% ממניות החברה הבת מנורה מבטחים פנסיה וגמל, בתמורה לסך של 129 מיליון שקל, אשר משקפת למנורה פנסיה וגמל שווי של 2.5 מיליארד שקל לפני הכסף.

החיבור בין אלייד למנורה מבטחים קיים כבר בחברת כרטיסי האשראי מקס, ששתי החברות מחזיקות במניות מיעוט שלה, לצד כלל ביטוח ולצד בעלת השליטה בה - קרן ורבורג' פינקוס. עתה השתיים מעמיקות מאוד את קשריהן, כאשר לאלייד גם תינתן אופציה, לתקופה של 30 חודשים, להשקיע סכום נוסף תמורת הנפקת עד 4.9% נוספים מהון המניות של מנורה פנסיה וגמל. מימוש האופציה הוא לפי שווי הון עצמי של 2.8 מיליארד שקל לפני הכסף, ובניכוי דיבידנדים שיחולקו ממועד ההשלמה של העסקה הראשונה. במידה וההסכם יבשיל לעסקה, ואם האופציה תמומש, אלייד תחזיק ב-9.6% מהמניות של הגוף המוסדי, ותהיה בעלת אמצי שליטה - דבר המצריך קבלת אישור רשות שוק ההון עוד מראש.

קבוצת מנורה מבטחים רכשה את מנורה פנסיה וגמל ב-2004 בתמורה ל-710 מיליון שקל, כשכיום מדובר בחברה שמרוויחה כ-100 מיליון שקל לשנה לאחר מסים. במנורה מבטחים מציינים כי מנורה פנסיה וגמל רשומה בספרי הקבוצה לפי שווי של 828 מיליון שקל, ושבסוף 2020 היא ניהלה נכסי פנסיה וגמל בהיקף כולל של 185 מיליארד שקל. מנכ"ל מנורה מבטחים פנסיה וגמל הוא גיא קריגר והיו"ר הוא ערן גריפל, שמכהן גם כיו"ר הקבוצה ושנמנה על משפחות בעלי השליטה בקבוצה.

קבוצת מנורה מבטחים, שלצד פעילות הפנסיה והגמל שלה מחזיקה גם בשתי חברות ביטוח, בשתי חברות אשראי חוץ בנקאי ובחברת השקעות בנדל"ן ואנרגיה, נסחרת בבורסה לפי שווי של 3.65 מיליארד שקל. לאחר היוודע דבר העסקה הנרקמת עם אלייד המניה עברה לעליות של כ-4%. בקבוצת הביטוח הגדולה אף ציינו היום כי העסקה עם אלייד "משקפת את תמחור החסר של מנורה מבטחים החזקות". עוד נציין כי מנורה מבטחים הודיעה אתמול על חלוקת דיבידנד בגובה 100 מיליון שקל. בכך היא הצטרפה לקבוצת הראל, שהודיעה לאחרונה על חלוקת דיבידנד, ולהפניקס שאף התחייבה למדיניות דיבידנד.

אלייד נוסדה כנאמנות על ידי המיליארדר אהרון גוטווירט ז"ל, והיא אחת מחברות ההחזקה המשמעותיות במשק המקומי. לחברה השקעות בשלל תחומים ובהם תחומי הרכב, הנדל"ן, התשתיות, הלוגיסטיקה והאלקטרוניקה. מאלייד נמסר כי "מעבר לתחומי הליבה של הקבוצה, אלייד נוהגת לבצע השקעות מיעוט אסטרטגיות בחברות מובילות, דוגמת מנורה מבטחים פנסיה וגמל, בהן היא מזהה פוטנציאל צמיחה לטווח הארוך, חוזקות עסקיות, ראייה ארוכת טווח והנהלה איכותית". אלייד היא יבואנית הרכב צ'מפיון מוטורס (פולקסווגן, אאודי, סקודה וסיאט), והיא גם בעלת השליטה ברשת החשמל א.ל.מ ושותפה ביבואנית מוצרי החשמל ניופאן, וכן שותפה בחברת השילוח UPS.

אייל דבי, מנהל דסק אנליזה בלאומי שוקי הון, הגיב לפרסומים על ההשקעה הצפויה של אלייד החזקות במנורה מבטחים פנסיה וגמל, ואמר כי "הסכם ההשקעה עם אלייד החזקות הציף עובדה מובהקת וידועה - מניית מנורה מבטחים החזקות זולה, במידה מוגזמת ובלתי סבירה". לדברי של דבי, השווי הכלכלי של מנורה מבטחים צריך לנוע בטווח של 5-5.3 מיליארד שקל.