גדעון סער מגייס ערבויות מאלפרד אקירוב ומארק שיינברג

מפלגתו של גדעון סער נתקלה במשוכה הכספית הקבועה של מפלגות חדשות והפתרון הנהוג במקרים כאלה הוא ערבויות שנועדו לגשר עד לקבלת מימון המפלגות • המפלגה גייסה ערבויות בסכום כולל של 5.5 מיליון שקל מאקירוב ושיינברג

אלפרד אקירוב/ צילום: איל יצהר
אלפרד אקירוב/ צילום: איל יצהר

מפלגת תקווה חדשה של גדעון סער נתקלה במשוכה הכספית הקבועה של מפלגות חדשות, וחסרות מימון מפלגות קודם, והפתרון הנהוג במקרים כאלה הוא הלוואות וערבויות שנועדו לגשר עד לקבלת מימון המפלגות לבחירות מהמדינה. כל מפלגה חדשה יכולה לקבל מהכנסת מקדמת מימון בחירות של כ-10 מיליון שקל כנגד הצגת ערבויות בנקאיות.

על פי החישוב והחקיקה בנושא, על כל עשרה מנדטים צפויה המפלגה לקבל כ-15 מיליון שקל בערך, לא כולל התקצוב של מימון המפלגות החודשי השוטף מרגע השבעת הכנסת בסך של 11 מליון שקל לכל עשרה חברי כנסת.

סער ומפלגתו, בניגוד למפלגות החדשות האחרות שרובן ככולן לא יעברו את אחוז החסימה, מבוסס איפשהו בסביבת 13-16 מנדטים בסקרים, משמע ההשקעה תוחזר. מפלגות אחרות שכשלו כמו גשר וימינה נאלצו לשלם תקופה ארוכה את חובותיהן.

המפלגות כולן מחויבות לדווח למבקר המדינה ולכנסת על הערבויות ההלוואות והתרומות ומהדיווחים של תקווה חדשה עולה כי היא גייסה ערבויות בסכום כולל של 5.5 מיליון שקל מאנשי העסקים אלפרד אקירוב ויגאל (מארק) שיינברג, וכן תרומות למפלגה ולסער עצמו של 319 אלף שקל. רוב התרומות הן מאנשים פרטיים בהיקף של אלפי שקלים, והסכום המקסימלי הוא 11,500 שקל שהתקבל מכארבע תורמים בסך הכל.

אלפרד אקירוב, הוא בין השאר יו"ר ובעל השליטה בחברת הנדל"ן והמלונות אלרוב שווי אחזקותיו בחברה מוערך ב כמעט שני מיליארד שקלים. הוא העניק לסער ערבות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ולגלובס הוא אומר כי המטרה אידאולוגית וכי הוא מזדהה היטב עם הכיוון שאליו מוביל סער.

לאקירוב עבר של מעורבות פוליטית עם מפלגות מרכז-ימין בצורה זו או אחרת. בין השאר נתן ערבות דומה של 2 מליון שקל לחוסן לישראל של בני גנץ בטרם התחברה עם יש עתיד, וכן נתן תרומות אישיות למפלגה זו בהיקף של יותר מעשרת אלפים שקל.

לאקירוב היו קשרים טובים עם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט עוד מהיותו ראש עיריית ירושלים שבה היה מעורב בכמה וכמה פרוייקטים של נדל"ן ותיירות. ובמהלך משפטו של נתניהו העסיק לזמן קצר את שולה זקן, שהייתה ראש לשכת אולמרט.

הערב הגדול השני לסער בהיקף של 3 מליון ש"ח הוא יגאל (מארק) שיינברג, בן למשפחה ישראלית לשעבר שהיגרה לארצות הברית ולקנדה, ועסקה בין השאר באתרי הימורים מקוונים. בשל כך הסתבכה המשפחה עם השלטונות האמריקנים, ולאחר סאגה ארוכה שכללה הסגרה של אבי המשפחה משוויץ הוא ריצה עונש מאסר קצר ושילם קנס.

המקדמה שמעניקה הכנסת לא מספיקה למימון הוצאות הבחירות של מפלגות בסדר גודל בינוני כמו של סער, ובדרך כלל הן נוטלות הלוואות לטווח קצר ובינוני הממומנות מכספי המימון השוטפים.