סגירת השמיים: 2,000 או 600 נוסעים ביום? תלוי את מי שואלים

קבינט הקורונה החליט אתמול להגדיל את מכסת הנכנסים היומית לישראל ל-2,000 איש • במשרד הבריאות סבורים כי המספר הזה אינו ישים, ומבחינתם, מספר הנכנסים לארץ לא יעלה על 600 איש ביום

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ', גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ', גלובס

קבינט הקורונה החליט אתמול (א') להגדיל את מכסת הנכנסים היומית לישראל ל-2,000 איש. על סמך מה נקבע המספר הזה לא ברור, אבל מה שברור הוא שבמשרד הבריאות סבורים כי המספר הזה אינו ישים. מבחינת המשרד, מספר הנכנסים לארץ ביום לא יעלה על 600 איש - בדומה למכסה שקיימת כיום.

בדיון שנערך בוועדת הכלכלה אמר ד"ר אשר שלמון, הממונה על היחסים הבינלאומיים במשרד הבריאות: "גם ב-600 איש, אנחנו מאוד מתקשים לנהל את האירוע; ההתנהלות היא בלתי אפשרית. אין יכולת לנהל אירוע כל-כך גדול עם כל-כך הרבה בתי מלון וטיפול במבודדים. זה בלתי אפשרי. אנחנו סבורים שזה צריך להישאר על כניסת 600 איש".

גם בדיון שנערך בוועדת החוקה בעניין הסגר השמיימי הזהיר ד"ר שלמון כי לא ניתן להמשיך את פרויקט המלוניות כמו שהוא או את ועדת החריגים (המעניקה פטורים מבידוד במלוניות) אם ייכנסו לישראל 2,000 אנשים ביום.

ד"ר שלמון אף עדכן כי משרד הבריאות ממשיך לקדם את נושא האיזוק האלקטרוני כתחליף לבידוד במלוניות, אך הוסיף כי הדבר דורש חקיקה. מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, השיב לעניין זה כי ועדת החריגים תמוקם במלוניות, כך שכל הנוסעים יפונו למלוניות, ושם מי שזכאי לפטור, יוכל לקבל אותו. 

למה דווקא 2,000? 

זאת ועוד, לא ברור מדוע נבחרה מכסת ה-2,000 איש ביום. לפי גורם בחברות התעופה, מספר הישראלים שעדיין תקועים בחו"ל הולך ופוחת, ו"כבר לא בטוח שמדובר באלפים".

בקבינט הקורונה התייחסו להגדלת הצורך במלוניות עם הגדלת המכסה כאמור, ונקבע כי פיקוד העורף ומשרד הביטחון יידרשו למצוא פתרון ולהוסיף עוד מלוניות לטובת הנוחתים. נזכיר כי המדינה היא שמממנת את שהות המבודדים במלוניות בעלות של מאות מיליוני שקלים.

כיום עומדים לטובת הנוחתים בישראל חמישה בתי מלון לטובת בידוד שלאחר חזרה מחו"ל, אלא שעשרות בתי מלון שעומדים ריקים יכולים לשמש למבודדים, על-פי החלטה של פיקוד העורף.

צוואר בקבוק נוסף שהממשלה תצטרף להתמודד אתו הוא את האצת האישורים שמנפיקה ועדת החריגים למבקשים לטוס - לחזור לישראל או לצאת מפה - ובינתיים נושא ועדת החריגים, שעבר בין ארבעה משרדי ממשלה, ינוהל מהיום  תחת משרד התחבורה.

ומה באשר מתן מענה לתלונה הרשמית שהגיש ממשל ארה"ב בטענה לאפליה של חברות התעופה האמריקאיות שלא מורשות להשתתף בטיסות ה"חילוץ" שמפעילה המדינה? בדיון אמש התייחסו לסוגיה אך העדיפו להשאיר אותה מעורפלת בלי מהלכים של ממש, כאשר הוחלט כי "משרד התחבורה יאשר את האפשרות לשלב טיסות זרות, בהתאם למדינות היעד". מתי זה יקרה? האם מפורסמים מכרזים לשם כך?

ככל הנראה גם את ההחלטה הזו ינסו למרוח עד לרגע האחרון, כשבשלב זה סגירת השמיים אמורה להסתיים ב-20 בפברואר בחצות, אולם הצפי הוא שהיא תוארך עד סוף חודש פברואר. נזכיר כי הממשל האמריקאי הזהיר כי אל על לא תקבל אישורי נחיתה בארה"ב בטיסות החילוץ שהיא מבצעת במקרה שהאפליה תימשך.

בדיון בוועדת הכלכלה אושר כי מחלימים ומחוסנים שיבקשו להיכנס לישראל יחויבו, בדומה לכלל הנוסעים, להציג בדיקת קורונה שלילית לפני עלייה למטוס - תקנה זו תקפה מתחילת השבוע ומבטלת את הפטור שקיבלו מחובת הבידוד. המחלימים והמחוסנים יידרשו לבדיקת נוספת, כאשר שתי בדיקות שליליות יובילו לפטור מבידוד.

התיקון נועד להתמודד עם החשש מכניסת וריאנטים נוספים של נגיף הקורונה לישראל, שעלולים לגרום להידבקות ומחלה גם בקרב מחוסנים. עם זאת, מחוסנים ומחלימים המבקשים לצאת מישראל ימשיכו להיות פטורים מחובת הצגת בדיקה שלילית לפני המראה.

יו"ר ועדת הכלכלב, ח"כ יעקב מרגי, התייחס לבלבול הרב ששורר בקרב הציבור: "כל סוגיית ההסברה שלא קיימת, גורמת עוול למשרד הבריאות שעובד קשה בימים אלה. אנחנו מתמודדים עם פניות לאורך כל שעות היממה. אין מענה לאנשים במוקדים, ויש מרמור רב. הדבר הזה מערער את האמון של האזרחים. יש תקנות מאושרות, אז תצאו ותסבירו את זה לציבור".

ד"ר שלמון התייחס גם למחוסנים או למחלימים בחו"ל ואמר: "כרגע אי-אפשר להסתמך על אישורי החלמה מחו"ל, כל עוד משרד הבריאות לא מסונכרן עם משרדי בריאות בעולם. אנחנו נתקלנו בזיופים של תעודות, ולכן מחלימים ומחוסנים מחו"ל לא יהיו פטורים מבידוד, כל עוד לא יעשו בדיקה סרולוגית".