החברה הישראלית שמדפיסה "סטייקים" גייסה 29 מיליון דולר: מקימה מפעל ומתקרבת להשקת מוצר

רידיפיין מיט גייסה את הסכום הגבוה ביותר שגייסה אי פעם חברת תחליפי בשר בסבב A • החברה מפתחת מוצרי דמוי בשר, המיוצרים במדפסת תלת ממד • מייסד החברה: "זה תחליף הבשר הכי טוב שיוצר אי פעם. ב-2030 נהיה חברת הבשר הגדולה בעולם"

סטייק מודפס של רידיפיין מיט מטוגן במחבת / צילום: רידיפיין מיט
סטייק מודפס של רידיפיין מיט מטוגן במחבת / צילום: רידיפיין מיט

חברת רידיפיין מיט (Redefine Meat), המייצרת "סטייק" בהדפסת מעבדה מחומרים מן הצומח, הודיעה הבוקר (ב') על השלמת סבב גיוס של 29 מיליון דולר, בהובלת קרנות הפינס והנאקו, אליהם מצטרפת CPT Capital ומשקיעים בינלאומיים נוספים. ההשקעה תאפשר לחברה להתקדם לקראת השקת מוצריה לשוק העולמי, וסייע לה לייצר שער כניסה לשווקים באירופה, אסיה ובצפון אמריקה, ולהקמת מפעל ייצור בארץ.

רידיפיין נוסדה בשנת 2018, כדי לפנות ל"אוהבי בשר", ולא לקהלים מסורתיים הצורכים חלבון מן הצומח. לחברה טכנולוגיה ייחודית, המאפשרת לה להדפיס תחליפי בשר במדפסת תלת ממדית מיוחדת. המוצרים המודפסים 'משכפלים' את המרקם, הטעם וחווית האכילה של בשר בקר או מוצרי בשר אחרים, וזאת באמצעות שימוש ברכיבים צמחיים בלבד. באופן הזה, שואפת החברה לאפשר לצרכנייה גישה למזון בריא שיוצר באופן מוסרי, זול ובר קיימא, מבלי להתפשר על הטעם.

סטייק מודפס של רידיפיין מיט בצלחת / צילום: רידיפיין מיט
 סטייק מודפס של רידיפיין מיט בצלחת / צילום: רידיפיין מיט

הגיוס הנוכחי של החברה, בגובה 29 מיליון דולר, הוא סכום ההון הגבוה ביותר שגייסה אי-פעם חברת תחליפי בשר בסבב A. עד כה, גייסה בסך הכל רידיפיין מיט כ-38 מיליון דולר, והשתמשה בסכום של כ-5 מיליון דולר לצרכי פיתוח המוצר וגדילה. "המימון הזה, שהסתיים מהר יותר ויותר ממה שיכולנו לדמיין לפני שנה, הוא צעד מרכזי לקראת הפיכתנו לחברת תחליפי הבשר הגדולה בעולם עד שנת 2030", אומר על הגיוס אשחר בן שטרית, מנכ"ל ומייסד שותף בחברה. "אנו רוצים לשנות את האמונה שבשר טעים יכול להגיע רק מבעלי חיים, ויש לנו את כל אבני היסוד כדי להפוך את זה למציאות: מוצרי בשר איכותיים, שותפויות אסטרטגיות עם בעלי עניין ברחבי העולם, קו פיילוט רחב היקף בבנייה, ומדפסות התלת-ממד הראשונות אי-פעם שייצרו בשר לשיווק בהמשך השנה".

אדם להב ואשחר בן שטרית, מייסדי רידיפיין מיט / צילום: רידיפיין מיט
 אדם להב ואשחר בן שטרית, מייסדי רידיפיין מיט / צילום: רידיפיין מיט

בחודש שעבר, חתמה החברה על הסכם ראשון לשיווק מוצריה עם מפיצת הבשר הישראלית Best Meister , לאחר הצלחה בטעימה עיוורת רחבת היקף של מוצרי החברה בה השתתפו למעלה מ-600 בני אדם, בה הפגינו 90% מהמשתתפים חובבי הבשר שביעות רצון ממוצרי החברה, למרות שלא ידעו שמדובר במוצרים שאינם מופקים מבשרם של בעלי חיים.

בניגוד לתחליפי הבשר הקיימים בשוק, בהם ניתן למצוא בעיקר מוצרי 'בשר' טחונים דוגמת קציצות ביונד מיט, תיק המוצרים של Redefine Meat כולל נתחי בקר שלמים שונים (אנטריקוט, פילה, סינטה וכו'), לצד סוגים שונים של מוצרים התואמים לסגנונות בישול (גריל, בישול איטי, תבשיל). המוצרים השונים, יגיעו עם רמות שונות של תכולת שומן ויותאמו לקהל צרכנים מגוון.

בשלבים הראשונים, תשווק החברה את מוצריה המודפסים בעיקר למסעדות. המוצרים, אגב כך, כבר אושרו רגולטורית לשיווק בישראל ובסינגפור, וניתנים לשיווק גם בארה"ב ואירופה. ואולם, רידיפיין מיט רואה עצמה כחברת טכנולוגיה, המספקת פלטפורמה להדפסת מגוון מוצרים מן הצומח בהרכבים שונים או אפילו מוצרי בשר מתורבת. המדפסת אותה פיתחה החברה, מאפשרת לחבר בין חומרים ולייצר מבנה דומה לשריר של בעל חיים, ובאופן הזה לחקות בשר מן החי.

"אני בז'אנר הצמחונים שמתגעגע לבשר"

לפני 6 שנים, בן שטרית, עו"ד עם תואר שני במנהל עסקים, הפסיק לאכול בשר מסיבות אידאולוגיות, והחל לעקוב מקרוב מאוד אחר התפתחות ביונד מיט. "התפתחה אצלי קצת אובססיה", הוא מספר. "אני בז'אנר הצמחונים שמתגעגע לבשר. הסתכלתי על ההתפתחות שלהם, ואז עבדתי בחברה של הדפסה תלת ממדית. זיהיתי שיש אפשרות לשפר מאוד את השוק הזה על ידי טכנולוגיה של הדפסת תלת-ממד. אדם, השותף שלי ואני הבנו שחסרה כאן טכנולוגיה, ולפני 3 שנים הקמנו חברה בלי טכנולוגיה ובלי כסף. עם הרעיון הזה, הצטרפנו לחממת EIT (Europe's Food Innovation Initiative) וצברנו ידע שאיפשר לנו לדחוף קדימה את החברה".

מה נותנת לכם טכנולוגיית ההדפסה?
"בגדול, אם תסתכלי על כל העולמות של ביונד מיט ודומותיה, אין להן יכולת לייצר מבנה של שריר. לתעשיית המזון אין כלים לזה. הדפסה היא כלי שמגיע מעולמות אחרים ומאפשר לייצר מבנה בעל סיבים, לא מחייה, שמאוד דומה למבנה של שריר. בכל בשר שאת אוכלת, יש חוסר הומוגניות. יש חשיבות לאיך הסיבים מסודרים ואיפה הרכיב הנוזלי (דם) כלוא בסיבים האלו. רק הדפסה תלת-ממדית יכולה לתת את ההומוגניות הזו, תוך יצירה של סיבים מסודרים. הסטייק שלנו, 'מדמם' כשמפעילים עליו לחץ, בדומה לבשר המוכר. יש אצלנו רכיב 'דם' של מים, תמציות שמרים וחומרי טעם טבעיים. הלחיצה עם השיניים קורעת את הסיבים ומשחררת חומרי טעם ונוזלים. השומן גם הוא משתחרר, וגורם ל'תחושה מלאה'".

למה אתם חושבים שתצליחו לגעת דווקא באוכלי הבשר, שלא ממהרים לנטוש היום את האופציות מן החי?
"היום יש אנשים שהולכים על פשרה. הם יאכלו ביונד וטבעול. אנחנו רוצים להגיע לאנשים שלא מתפשרים, אלא שקונים בשר. אף אדם בעולם לא אוכל בשר בגלל איך שהוא מיוצר. בשר טעים, זה לא משנה ממה הוא מיוצר. זה המבחן היחיד. כשזה טעים, אנשים מאוד רוצים להבין יותר ולקנות. אנחנו מכוונים להיות חברת ה'בשר' הגדולה בעולם, ולדעת לייצר כל סוג של חיה, עם נוכחות בכל העולם. אנחנו מגייסים עכשיו 30 עובדים ומקימים מפעל ברחובות. התחרות שלנו היא תעשיית הבשר. מה שאנחנו עושים חשוב לכדור הארץ, וזו תעשייה חשובה מאוד שמתפתחת בישראל, והמשקיעים שלנו מביעים בנו אמון, ומבינים שאנחנו יכולים להפוך לחברה גלובלית משמעותית".

רידיפיין מיט נכנסת לשוק הולך וצומח, ומקווה להגדיל את הנתח שלה בו. מרבית האנליסטים צופים כי שוק החלבון האלטרנטיבי יהווה מעל 10% משוק החלבון העולמי עד 2030, כלומר - שוק של מעל 140 מיליארד דולר לפי ברקליז. גם המשקיעים מזהים זאת, ובחציון הראשון של 2020 הושקעו מעל 205 מיליון דולר בחברות בשר מתורבת, כמעט פי שלוש מסך ההשקעה ב-2019 (77 מיליון דולר). בסך הכל, בחציון הראשון של 2020 הושקעו כמעט מיליארד וחצי דולר בחברות חלבון אלטרנטיבי (בשר מתורבת, חלבון מהצומח ופרמנטציה).

לאחר הגיוס, תוכל החברה לשדרג את תשתיות וכושר הייצור שלה. "היום אנחנו מייצרים כמה עשרות קילוגרמים, והשנה נגיע למאות קילוגרמים ביום, אומר בן שטרית. "מכונות ייצור מסורתיות עובדות אולי מהר יותר, אבל אנחנו יותר מהירים מקצב ייצור הבשר במשקים החיים. בנוגע לעלויות - היום עלות הייצור היא כמו של בשר בקר טוב, אך העלויות ילכו וירדו עם הזמן. הטכנולוגיה של ההדפסה היא הרכיב היקר ביותר. יש מכונה יקרה ואדם שמפעיל אותה, וכל שאר העלויות הן זניחות".

בטווח הזמן הקרוב, החברה המחזיקה כיום ב-4 מדפסות תתרחב ותקים פיילוט ראשון בעולם לייצור תעשייתי של 'בשר' מודפס'. הסטייק עצמו כמו גם מוצרים נוספים של החברה, עשויים בשלב זה מתמהיל משתנה של חלבון סויה, אפונה, שומן קוקוס וחמניות, חומרי טעם וריח טבעיים, ללא שומן רווי וכולסטורול. המוצרים, כך שואפת החברה, יושקו בישראל השנה בסמוך לחודש יוני, ולאחר מכן בשוויץ, גרמניה וסינגפור. המוצרים עצמם לא ימכרו קפואים, אלא מצוננים. "הטכנולוגיה הבסיסית שלנו מאפשרת לנו לייצר את כל מה שהפרה מייצרת", אומר בן שטרית. "זה תחליף הבשר הכי טוב שיוצר אי-פעם בעולם. אנחנו עושים פרופיל של פרות אנגוס, הפרות המוצלחות למאכל בעולם. אנחנו רוצים להיות חברת בשר, ואנחנו נייצר מנעד רחב של מוצרים. מבחינת הערכים התזונתיים, המוצר שלנו טוב יותר מבשר".

אביב אורן, מנהל הפיתוח עסקי של ארגון The Good Food Institute Israel, מעריך כי הפונציאל של רידיפיין מיט לגדול בשנים הקרובות, הוא גבוה מאוד. "הביקוש הצרכני לנתחי בשר או דגים שלמים מהצומח הוא אדיר ועדיין לא ראינו מוצרים שכבשו את הסקטור הזה. בישראל יש מספר חברות פורצות דרך בתחום שנעזרות בטכנולוגיית הדפסת 3D בכדי להגיע למוצר שדומה במרקמו וטעמו למקור. בין חברות אלו ניתן למצוא את אלף פארם ומיטק בתחום של בשר מתורבת ואת סייבוראיט בתחום של בשר מהצומח", הוא אומר. "רידיפיין מיט פורצת דרך ומובילה בתחומה ויש לה יתרון כיוון שהדרך ליציאה לשוק בתחליפי בשר מהצומח קצרה יותר מבשר מתורבת וגם נקייה מחסמים רגולטוריים. אנחנו רואים בשוק גם מוצרים היברידיים שמשלבים בשר מהצומח עם בשר מתורבת ובעתיד נראה עוד כאלו".