גנץ ביטל את פגישתו עם נתניהו וכ"ץ: "לא נקיים פגישה על פייק תוכנית כלכלית"

שר הביטחון הודיע כי לא יגיע לפגישה שנקבעה להערב בעניין התוכנית הכלכלית של רה"מ ושר האוצר • בהודעתו נאמר: "למען הסר ספק - לא נקיים פגישה על פייק תוכנית כלכלית, ללא מקורות וללא היתכנות, שמטרתה לתת שוחד בחירות" • נתניהו בתגובה: "אתם מדמיינים שמישהו ימנע ממני להביא סיוע כלכלי בגלל בחירות?"

דיון בכנסת - בני גנץ / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת
דיון בכנסת - בני גנץ / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, שר האוצר ישראל כ"ץ ועימם השרים עמיר פרץ ואורית פרקש-הכהן, היו אמורים להיפגש הערב (ג') במטרה לדון בתוכנית הסיוע הכלכלית שהציעו נתניהו וכ"ץ.

אולם לפני שעה קלה הודיע שר הביטחון כי לא יגיע לפגישה המתוכננת הערב. בהודעה שפרסם נאמר: "למען הסר ספק - לא נקיים פגישה על פייק תוכנית כלכלית, ללא מקורות וללא היתכנות, שמטרתה לתת שוחד בחירות".

בסביבת גנץ אומרים כי לא יסכימו לדון בתכנית המלאה אלא בצעדים פרטניים מכל אחד בנפרד. בין השאר מדברים שם על צעדי סיוע לעצמאים ולמובטלים לטווח ארוך, ולא פיזור מענקים לכל דכפין.

התוכנית בת תשעת הסעיפים הוצגה לפני שלושה שבועות וזכתה לביקורת, הן מהדרג המקצועי שלא היה כמעט שותף להכנתה, והן מגנץ וחבריו המגדירים אותה כ"שוחד בחירות". נתניהו ביקש להעלותה בממשלה, אך היועצת המשפטית של משרדו, עו"ד שלומית פרגו-ברנע, הבהירה כי הדבר אפשרי רק בהסכמת כחול לבן ולאחר קבלת חוות-דעת משפטיות וכלכליות של המשרדים הרלוונטיים.

אתמול (ב') אמר נתניהו בראיון שקיים בערוץ 12 כי אם התוכנית הכלכלית היא שוחד בחירות, גם תוכנית החיסונים היא כזו, ואי-אפשר להמתין להקמת ממשלה כדי לסייע לעסקים. "התוכנית הפייק כלכלית שלו היא שוחד בחירות ללא מקורות", הגיב גנץ.

ככל הידוע, גנץ ואנשיו מתנגדים בעיקר לחלוקת הכסף לשבעת העשירונים התחתונים ללא אבחון אחר, וגם דורשים להראות מהיכן יגיע התקציב. באוצר דווקא נותנים מענה - המלווים שקיבלה המדינה לטווח הארוך בשוק הבינלאומי ומכסים תוכניות השקעה ועידוד צמיחה עד 150 מיליארד שקל. עד כה הוצאו במסגרת התוכניות הכלכליות לסיוע בשל הקורונה 110 מיליארד שקל, ועלותה של תוכנית נתניהו-כ"ץ עומדת על כ-15 מיליארד שקל.

הצפי הוא כי צעדים יהיו, אבל גנץ צריך להראות כי גם לו יש בהם חלק, כדי לא לאפשר לנתניהו להשתמש בהם בתעמולת הבחירות כבלעדית שלו. 

ראש הממשלה נתניהו מסר בתגובה: "אתם מדמיינים שמישהו ימנע ממני להביא חיסונים בגלל בחירות? מה פתאום, הרי אנשים ימותו. אתם מדמיינים שמישהו ימנע ממני להביא סיוע כלכלי בגלל בחירות? מה פתאום, הרי עסקים ימותו.

"הבאנו 15 מיליארד שקל, עם מקורות, כדי לתת לעסקים, לעצמאים, למובטלים, לכלכלת ישראל. לא ייתכן שפוליטיקאים חסרי אחריות, בירוקרטים ויועצים משפטיים יתייצבו נגד העם, לא יתנו לנו להביא את הכסף ויגידו 'חכו כמה חודשים, מי שימות - ימות'. אנחנו בעד העם, אנחנו נביא לכם את הכסף ולא נפסיק להילחם בשבילכם".