ועדת הבחירות פסלה את מועמדותה של אבתיסאם מראענה

הוועדה פסלה את המועמדות על חודו של קול • הפסילה תגיע לבג"ץ ושם, בהסתמך על פסיקות קודמות, צפויה להתבטל • הרשימה המשותפת ורע"ם לא נפסלו

אבתיסאם מראענה / צילום: "חדשות סוף השבוע", חדשות 12
אבתיסאם מראענה / צילום: "חדשות סוף השבוע", חדשות 12

ועדת הבחירות המרכזית, המורכבת מנציגי המפלגות בכנסת, פסלה על חודו של קול את אבתיסאם מראענה-מנוחין, המועמדת ברשימת העבודה. הפסילה תגיע לבג"ץ ושם בהסתמך על פסיקות קודמות, הפסילה תבוטל ומראענה תוכל להתמודד. היועץ המשפטי מנדלבליט התנגד לפסילה.

בבקשת הפסילה תמכו נציגי ימינה, הליכוד וש"ס. נציגי יהדות התורה נמנעו והיתר, כחול לבן, העבודה, יש עתיד, מרצ והמשותפת התנגדו. התוצאה הסופית הייתה 16-15 לטובת הפסילה.

את העתירות הגישו במקור איתמר בן גביר מרשימת הציונות הדתית וחבר העבודה מעוזיה סגל, אלא שסגל משך את עתירתו הבוקר. הוא הסביר: "העתירה אותה הגשתי נכתבה על ידי ממניעים ערכיים בלבד, מתוך אמונה עמוקה שכאשר אזרח ישראלי מתבטא בפרהסיה כפי שהתבטאה גב' מראענה, אינו ראוי לכהן בכנסת ישראל מטעם מפלגת העבודה שבה אני חבר", אמר סגל. "עתירת 'עוצמה יהודית' שונה בעיניי מהותית, ונובעת ממניעים פוליטיים גרידא. משאוחדו העתירות, אני מוצא עצמי עומד יחד עם עוצמה יהודית, והדבר גורם לי עוגמת נפש רבה. הפעולות והערכים של עוצמה יהודית רחוקים מזרח ממערב מדעותיי ומדרכי. לכן אבקש להתעלם מהעתירה שלי".

יו"ר הוועדה, השופט עוזי פוגלמן, אמר בדברי הפתיחה לדיון כי "אנו ממלאים היום את אחד התפקידים הרגישים במיוחד של ועדת הבחירות המרכזית. כולנו ערים לכך שחברי הוועדה נבחרים על סמך שיוך פוליטי, אולם הציפייה היא שכל אחד ואחת מכם ימלא את חובתו החוקית בהתאם לעקרונות הקבועים בדין, ולא בהכרח בשל זיקה פוליטית כזו או אחרת, והכל לפי מיטב שיקול דעתו". הוא הוסיף כי "החלטה לפסול מועמד או רשימה היא פגיעה אנושה בזכות לבחור והיבחר, שעומדת ביסוד משטרנו הדמוקרטי. לצד זאת, התפיסה הדמוקרטית עצמה מאפשרת לחברה הישראלית לשלול השתתפות בהליך הדמוקרטי מאותן רשימות השוללות את הדמוקרטיה הישראלית".

בן גביר הביא בדיון ציטוט מדברי מראענה בראיון עיתונאי ולפיו אמרה: "אם הייתי יוזמת תסריט אפוקליפטי הייתי משמידה את זכרון יעקב", וציטוט אחר: "לא עמדתי בצפירה, הייתי בנהיגה בזמן של המדינה כמעט עמדה דום. אלה היו שתי הדקות בזמן הצפירה. הכביש היה ריק ואני המשכתי לחשוב על מה שעניין אותי באמת באותו רגע".

"אם הייתי משכתבת אותו, לא הייתי כותבת אותו בכלל"

מראענה התנצלה על הדברים ואמרה כי "אני עומדת בצפירה כשאני בחוץ. אני מצטערת שהפוסט פוגע בכל לב של אמא או אבא או אח או אחות ששכל את הבן שלו". היא הוסיפה כי "זה סטטוס ישן מאוד ועלוב. היום, אם הייתי משכתבת אותו, כותבת אותו מחדש, לא הייתי כותבת אותו בכלל".

עו"ד גיא בוסי ממפלגת העבודה אמר "לא על המשיבה באתי לגונן היום, היא אינה זקוקה לשום הגנה. אני ניצב כאן כדי להגן על הבית החשוב הזה מפני קוצים ודרדרים שמנסים להשתלט עליו. בניגוד לטענת עוצמה יהודית, המשיבה לא פועלת ומעולם לא פעלה לשלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. המשיבה מעולם לא הסיתה לגזענות בכלל, וגזענות כלפי העם היהודי בפרט. המשיבה איננה תומכת ומעולם לא תמכה במאבק של מדינת אויב או ארגון טרור נגד ישראל. אין במעשיה אבק גזענות. אלימות רחוקה מהמשיבה כרחוק מזרח ממערב. למעשה היא זכתה בפרסים על מאבקה באלימות. אין בפוסט ישן כזה או אחר שהועלה מהאוב כדי להקהות ולו במעט את חדות האידיאולוגיה של המשיבה ושל מפלגת העבודה. הבקשה שלפניכם מצביעה על שיבוש דעת ואובדן הדרך בכל הקשור להבנת הכלים הדמוקרטיים המקובלים והנוהגים במקומותינו".

בתגובה להחלטת הוועדה, מסר בן גביר: "אני מברך על ההחלטה השפויה והצודקת של ועדת הבחירות לפסול את תומכת הטרור מראענה מלרוץ לכנסת. מי שרוצה להשמיד עיר ואם בישראל בגלל שמתגוררים בה יהודים היא גזענית ותומכת טרור מובהקת. מקווה שייעשה הצדק ובית המשפט העליון יאשרר את החלטת הוועדה".

הרשימה המשותפת לא נפסלה

ועדת הבחירות המרכזית לא קיבלה את בקשת הפסילה של הרשימה המשותפת ברוב של 15 נגד, 3 בעד ושניים נמנעים . הליכוד לא השתתף בהצבעה.

במהלך הדיון פרצה מהומה שכללה אמירות בוטות בין מגיש העתירה איתמר בן גביר נציג עוצמה יהודית המשובץ ברשימת הציונות הדתית, לחבר הכנסת אוסמה סעדי מהמשותפת. סעדי קרא לעבר בן גביר גזען, וזה השיב "מחבל". הפצרותיו של יו"ר הועדה השופט עוזי פוגלמן להרגיע לא נענו בתחילה ובן גביר המשיך, "אתם חבורת מחבלים - לכו מהכנסת". סעדי אמר כי הוא מזדעזע מכך שהליכוד התאמץ לחבר בין עוצמה יהודית לציונות הדתית, ואמר לבן גביר כי הוא ימונה על ידי נתניהו לתפקיד שר המשפטים, ואילו בן גביר השיב: "שמח שאני הסיוט שלכם".

חבר הכנסת אחמד טיבי היה מקורי כהרגלו. הוא עשה השוואה בין הביטוי "הרוג מלכות" לשאהיד. והביא כדוגמה את לוחם האצ"ל שלמה בן יוסף שהוצא להורג בתלייה על ידי הבריטים ב-1938. לדברי טיבי בתנועות של שחרור לאומי יש אלימות לאומית, וגם בן יוסף זרק פצצה על אוטובוס של אזרחים. נזכיר, בן יוסף נתפס לאחר שהשליך רימון לעבר אוטובוס של נוסעים ערבים כפעולת תגמול על רצח נוסעים יהודים באוטובוסים ומוניות בידי ערבים. הרימון לא התפוצץ ואיש לא נפגע, אך הבריטים סירבו לחון אותו והוא הוגדר אחר כך אחד מ"הרוגי המלכות" של המחתרות.

בן גביר הגיב לתוצאות ההצבעה: "אין לנו אלא להצר על כך שמצד אחד מציגים בליכוד את חברי המשותפת כתומכי טרור, ומצד שני מכשירים בפועל את התמודדותם לכנסת. אין הסבר שמניח את הדעת מדוע בליכוד לא מוכנים לעשות מאמץ כדי להוציא את המעריצה של סמיר קונטאר, את יועצו של ערפאת ואת שר תומכי הטרור מהכנסת".

בדיון השלישי והאחרון בוועדת הבחירות המרכזית נדחתה עתירת איתמר בן גביר לפסילת המפלגה האיסלמית רע"ם. ‏15 חברי הועדה התנגדו לפסילה ורק שלושה מהציונות הדתית תמכו. חברי הליכוד בוועדה לא נכחו בדיון, לאחר שהודיעו מראש כי יעדרו בנימוק להלן: "המשותפת ועבאס לא יהיו בממשלה שלנו ולא נישען עליהם בשום דרך כי הם תומכי טרור. בכל בחירות הליכוד מצביע נגד הרשימה המשותפת, בג"ץ תמיד מכשיר אותה והמשותפת מנצלת את ההצבעה כדי להתחזק ולהביא קולות. הפעם הליכוד ייקח את הקולות של אזרחי ישראל הערבים כי נמאס להם לבזבז את הקולות שלהם על מפלגות שיושבות באופוזיציה ולא עושות למענם כלום".

תגובת מפלגת העבודה: "בוועדת הבחירות התבררה שוב הצביעות של הליכוד במיטבה, הליכוד פוסל את אבתיסאם אבל נמנע בהצבעה על פסילת רע"ם. הקריטריון ברור - לא מדינת ישראל, לא הדמוקרטיה, לא החוק, אלא רק מי תומך בחוק הצרפתי ובנתניהו ומי לא".

"היועמ"ש לממשלה התנגד באופן חד משמעי לפסילה והרוב שהתקבל בוועדה הוא מזערי ומעיד על מופרכות הטענות. אבתיסאם היא שותפה לבניית עתיד משותף במדינת ישראל ואנחנו לא ניתן לאנשים שאלימות היא שפת האם שלהם לנסות ולהכתיב למדינה שלמה את תפיסת העולם הגזענית שלהם".