הותמ"ל אישרה את התוכנית המפורטת הראשונה ברובע שדה דב בת"א

תוכנית "מתחם אשכול" כוללת 4,844 יחידות דיור, 190,000 מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה וכ-680 חדרי מלון

רובע שדה דב / הדמיה: מנעד אדריכלות נוף
רובע שדה דב / הדמיה: מנעד אדריכלות נוף

הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) אישרה היום (ד'), אחרי דיון בהתנגדויות, את תוכנית "מתחם אשכול" ברובע שדה דב בתל אביב (תמ"ל 3001). מדובר בתוכנית המפורטת הראשונה ברובע, והיא אחת משלוש תוכניות המקודמות במתחם. הבשורה ליזמים ולבעלי הקרקע היא שניתן יהיה עתה להוציא מכוחה היתרי בנייה.

התוכנית, שקודמה על-ידי רשות מקרקעי ישראל ונערכה על-ידי משרד 'מנעד' אדריכלים, כוללת הקמת 4,844 יחידות דיור, בבינוי מעורב שימושים ובצפיפות של כ-54 יחידות דיור לדונם.

התוכנית, המתפרסת על שטח של 341 דונם, כוללת תוואי רחובות ושטחים ציבוריים פתוחים היוצרים רצף עירוני בצפון העיר תל אביב, אשר מקשר באופן מלא בין שכונות העיר הוותיקות, שכונות חדשות וחוף הים.

תוכנית "מתחם אשכול" כוללת בינוי מרקמי, בנייה גבוהה ומגדלים, כמו כן שטחי מסחר בהיקף של 45,000 מ"ר, שטלי תעסוקה בהיקף של 145,000 מ"ר וכ-680 חדרי מלון.

רובע שדה דב / הדמיה: מנעד אדריכלות נוף
 רובע שדה דב / הדמיה: מנעד אדריכלות נוף

התוכנית מבוססת על עקרונות שנקבעו בתוכנית המתאר של העיר תל אביב-יפו (תא/4444), המבוססים על עירוב שימושים, קיימות, שימוש בתחבורה ציבורית ויצירת תשתית ראויה וידידותית לרוכבי אופניים והולכי רגל. "מתחם אשכול" נשען על הקו הירוק של הרכבת הקלה, העתיד לעבור באבן גבירול, מבוסס תחבורה ציבורית ומפחית את תלות התושבים ברכב פרטי.

יו"ר הותמ"ל, אדית בר, מסרה כי "אישור התוכנית נותן 'אור ירוק' לפיתוח שכונת מגורים על שטחי שדה התעופה שהתפנה, והכול תוך הקפדה על העקרונות התכנוניים של ניצול מיטבי של הקרקע, בנייה בצפיפות גבוהה, עירוב שימושים והתבססות על תחבורה ציבורית. כמו כן, תוכנית זו נהנית מתכנון חדשני המתייחס לאנרגיה מתחדשת וקיימות, כגון תשתיות פניאומטיות לפינוי אשפה, מערכות לניצול מים אפורים והקפדה לפי תקן מחמיר של בנייה ירוקה. אני מברכת על שיתוף-הפעולה ועל היוזמה של רשות מקרקעי ישראל לקידום התוכנית". 

גילי טסלר, מנהלת אגף תכנון מרחב תל אביב ברמ"י, מסרה כי:"חשיבותה הגבוהה של התוכנית ביצירת הוודאות, הן ברמות התכנון והן במימוש, למדיניות הקרקעית אשר קודמה באזור. התוכנית מהווה חלוץ בדרך פעולה ממשלתית בייזום וקידום תוכניות". 

עתירה נגד העירייה

יש לציין כי בעתירה שהוגשה בחודש אוקטובר 2020, באמצעות עורכי הדין שמואל שוב, נעמה שיף וטל גליקסמן ממשרד עורכי הדין שוב ושות', יצאו בעלי קרקעות ברובע שדה דב נגד החלטת הוועדה המחוזית להקצות כ-2,400 יחידות דיור במתחם לטובת דיור בהישג יד, זאת ללא כל תמורה.

העותרים טענו כי עיריית תל אביב, המדינה והבעלים הפרטיים יתחלקו ב-13,600 יחידות דיור שכירות כבעלי זכויות משותפים בקרקע, אך העירייה תקבל בנוסף 2,400 יחידות דיור לדיור בהישג יד. משמעות הוראה זו היא שאותן 2,400 יחידות דיור מתוך 16,000 יחידות דיור הכלולות בתוכנית שדה דב ניתנות לעירייה, מעבר להקצאה שהעירייה מקבלת בהתאם לטבלאות האיזון בגין חלקה היחסי בתוכנית שדה דב, מבלי ששולמה על-ידה כל תמורה בגינן, לא בתשלום מתוך זכויותיה בקרקע ולא בפיצוי לבעלי הזכויות בתוכנית.

שלושה מתוך חמישה מנהלי הגוש הגדול (עורכי הדין מינקוביץ, רוזובסקי ושפטלר) הגישו בשבוע שעבר לבית המשפט בקשה לתמוך בעתירה וטענו כי כמנהלים עליהם לתמוך ללא סייג בעתירה, וכי אין היגיון לפיו הרשות המקומית תקבל זכויות בהיקף של 2,400 יחידות דיור לדיור בהישג יד ושטחי מסחר נלווים ללא כל תמורה, כאשר השווי הכלכלי של זכויות אלה הוא עצום, ואין מקום לגרוע שווי כלכלי זה מיתר הבעלים בתחום התוכנית, לרבות הבעלים המיוצגים על-ידי מנהלי הגוש.