ביהמ"ש דחה את בקשת נתניהו לקבל את העדות המלאה של בן כספית

סנגורי נתניהו ביקשו לקבל את עדותו המלאה של בן כספית מאפריל 2016 ואת החומרים המודיעיניים שמסר קודם לכן נגד רה"מ, וזאת בעקבות כתבה בגלובס לפיה כספית פעל כמקור משטרתי חוזר בתיקי נתניהו • ביהמ"ש קבע כי דין הבקשה להידחות, שכן החומרים "אינם רלוונטיים לענייננו"

בן כספית / צילום: איל יצהר
בן כספית / צילום: איל יצהר

בית המשפט המחוזי בירושלים, בראשות השופטת רבקה פרידמן-פלדמן, דחה את בקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל את עדותו המלאה של בן כספית מאפריל 2016 וכן את החומרים המודיעיניים שמסר קודם לכן נגד נתניהו.

בהחלטה נכתב כי על-פי האמור בבקשה, באי-כוחו של נתניהו מבססים את טענתם על כתבה שהתפרסמה ביום 18.1.2020 בגלובס, לפיה העיתונאי בן כספית "פעל כמקור משטרתי נגד המבקש הרבה לפני שנגבתה ממנו עדות ביום 11.4.2016".

בהחלטה נכתב כי דין הבקשה להידחות: "במסגרת תיק 1000 הישן שהועבר לעיוננו על-פי החלטת בית המשפט העליון, הועברה בין היתר ההודעה שנגבתה מבן כספית ביום 11.4.2016 במלואה ללא השמטה של חלקים כלשהם. מעיון בהודעה עולה כי מרביתה איננה רלוונטית לאישומים בתיקי 1000, 2000 או 4000. המקטעים שהועברו להגנה הם המקטעים היחידים הקשורים בדרך כלשהי לתיק הנוכחי".

עוד נכתב בהחלטה כי "מעיון בקלסר מודיעין שהועבר במסגרת 'תיק 1000 הישן' עולה כי אין בו חומר רלוונטי לענייננו. מעיון במסמכים הנוספים שהועברו לעיוננו במעטפה נפרדת עולה כי גם מסמכים אלה אינם רלוונטיים לענייננו ואינם בגדר חומר חקירה".

הפרקליטות בתגובתה לבית המשפט ביקשה לדחות את בקשת סנגורי נתניהו לקבל מידע והבהרות בנוגע למידע מודיעיני שהעיתונאי בן כספית העביר למשטרה בתיקי נתניהו. העובדה שכספית העביר מידע מודיעיני למשטרה במספר הזדמנויות ופרשות נחשפה לראשונה בגלובס בחודש שעבר.

בתגובת הפרקליטות נכתב כי "עסקינן בבקשה נוספת של הנאשם לקבלת חומרי חקירה המבוססת על פרסומים בתקשורת, המציגה בפני בית המשפט פרסומים אלה כעובדות שאינן שנויות במחלוקת. כפי שנכתב בתגובות לבקשות דומות בעבר, המאשימה אינה מתייחסת לפרסומים בתקשורת. קל וחומר שהמאשימה אינה מתייחסת לפרסומים בענייני מודיעין".

לדברי ד" ר אלון גילדין, ראש צוות בפרקליטות האמון על תיק 1000, הפרקליטות "העבירה לעיונם של הנאשמים את כל חומר החקירה בתיק, למעט חומרים החוסים תחת תעודת חיסיון, ולא מדובר בחומרי חקירה כפי שמוצג על-ידי בא-כוח הנאשם".

קודם כל התייחס גילדין לדרישת סנגורי נתניהו לקבל את כל עדותו של כספית שנגבתה באפריל 2016 בעניין תיק 1000. לדבריו, "לגופם של דברים, מבן כספית נגבתה הודעה אחת בלבד. הודעה זו נגבתה במסגרת בדיקות מקדימות, עוד טרם פתיחה בחקירה בתיק 1000 מושא האישום בתיק דנן. אשר על כן, רוב תוכנה אינו רלוונטי לתיק דנן, ומשכך הושחר. מיעוטם של הדברים שעלו באותה הודעה רלוונטיים גם לתיק 1000, הגם שבעת גביית ההודעה לא התקיימה חקירה ממוקדת בעניין החשד מושא תיק 1000. על כן, מקטעים אלה נמסרו במסגרת חומר החקירה.

"מכל מקום, ההודעה במלואה הועברה ממילא לעיון בית המשפט הנכבד, לאור החלטת בית המשפט העליון, כחלק מהחומרים שנאספו בבדיקות מקדימות בעניינו של הנאשם, המכונים '1000 הישן'. אשר על כן, החומר הלא מודיעיני, אליו מתייחסת הבקשה, מצוי בפני בית המשפט הנכבד להכרעתו בכל הנוגע לשאלת הרלוונטיות".

בנוגע לחומר המודיעיני עליו הוצאה תעודת חיסיון, כתב גילדין כי "המאשימה לא תוכל להתייחס לדברים, לאשרם או להכחישם, במסגרת זו. ממילא, ומבלי להתייחס למקרה הקונקרטי, בקשות לעניין חומר מודיעיני לא נדונות, ככלל, במסגרת בקשות לקבלת חומרי חקירה".

בגלובס חשפנו כי את המידע המודיעיני בעניין קבלת טובות ההנאה לכאורה מארנון מילצ'ן העביר כספית בדצמבר 2015. תעודת החיסיון מסתירה את העובדה שהוא קיבל את הסיפור ממילצ'ן בכבודו ובעצמו, זאת לאחר שהשניים שוחחו על העניין. המשטרה עדכנה את היועמ"ש אביחי מנדלבליט במידעים אלה, ובמסגרת ישיבות שבועיות בלשכת היועמ"ש התפתח לו תיק 1000, עד שבסופו של דבר אישר מנדלבליט בדצמבר 2016 לחקור את ראש הממשלה עצמו בפרשה.

*** חזקת החפות: ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו בכתב האישום בתיק האלפים, ועומדת לו חזקת החפות.