עוד SPAC ישראלית בוול סטריט: מורינגה גייסה 100 מיליון דולר בחיפוש אחר חברת טכנולוגיה בישראל

לדברי החברה, "אנו מחפשים חברות עם טכנולוגיה משבשת עם פוטנציאל שוק חזק"

אופנת ה-SPAC ממשיכה להתרחב בוול סטריט, בעוד שרשות ניירות ערך המקומית בוחנת האם וכיצד לייבאן לישראל: חברת ה-SPAC הישראלית מורינגה (Moringa Acquisition Corp) השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, ותחפש חברת טכנולוגיה ישראלית למזג לתוכה.

מורינגה השלימה ביום ג' הנפקה של 10 מיליון יחידות במחיר של 10 דולר, אשר ייסחרו בנאסד"ק תחת הסימול MACAU. החתמים בהנפקה, EarlyBirdCapital ו-Moelis, קיבלו אופציה לרכישת 1.5 מיליון יחידות נוספות תוך 45 ימים כך שהיקף הגיוס עשוי לגדול בהמשך.

מורינגה מנוהלת על-ידי היו"ר והמנכ"ל אילן לוין, לשעבר מנכ"ל חברת מדפסות התלת-ממד סטרטסיס, וגיל ממן, המכהן כמנהל הכספים של החברה. מורינגה מייעדת את הכסף לרכישת חברה בישראל, ותחפש חברות מתחומי הטכנולוגיה השונים.

חברות SPAC (Special Purpose Acquisition Company), המכונות גם חברת בלנק צ'ק, הן חברות שמגייסות כסף מהציבור במטרה למזג לתוכן חברה תוך זמן מוגדר (לרוב שנתיים), ואם הן לא מצליחות במשימה הן מחזירות את הסכום שגויס למשקיעים. ב-2020 ובתחילת 2021 נרשמו בוול סטריט שיאים במספר החברות שגייסו, בהיקפי הגיוסים וגם בפתיחות לתופעת ה-SPAC.

נכון להיום, מאות חברות SPAC שגייסו כסף משוק ההון מחפשות יעדים לרכישה, דבר חיובי לחברות הסטארט-אפ שזוכות לשוויים גבוהים - לעיתים גבוהים בהרבה מאלה שלפיהם גייסו בסבבי הגיוס האחרונים.

מיזוג ל-SPAC נחשב חלופה לביצוע הנפקה ראשונית (IPO). היתרונות של SPAC לעומת IPO הם העובדה שהגיוס ודאי מרגע שנחתם החוזה, והיכולת של הסטארט-אפ להגיע לשוק בתהליך קצר יותר. לפי הנעשה בשוק לאחרונה, נראה שחברות סטארט-אפ יכולות להפוך לחברות ציבוריות גם אם אינן "בשלות" להנפקה מבחינת התוצאות הפיננסיות שלהן, וזאת בתנאי שיש להן צפי לצמיחה עתידית.

חיפוש היעדים לרכישה על-ידי חברות SPAC מתרחש גם בישראל, כך שכבר ישנה תחרות בשוק הטכנולוגיה הישראלי - אם כי בתשקיף של מורינגה נכתב כי להערכתם, הניסיון של אנשיה בחברות טכנולוגיה ישראליות מציב אותם בעמדה ייחודית. ייתכן גם שהעובדה שלחברות SPAC אמריקאיות קשה יותר להגיע פיזית לישראל ולהיפגש עם חברות במצב הנוכחי תקל על מורינגה שממוקמת בישראל. "אנו מחפשים חברות עם טכנולוגיה משבשת (disruptive) עם פוטנציאל שוק חזק", נכתב בתשקיף.

לאחרונה דווחו מספר עסקאות של מיזוגים של חברות מישראל ל-SPAC. בין היתר, חברת ארקו המפעילה תחנות דלק בארה"ב השלימה בשנה שעברה מיזוג ל-SPAC מארה"ב והיא נסחרת כיום בנאסד"ק לפי שווי שוק של 1.2 מיליארד דולר. שלוש חברות סטארט-אפ מתחום האוטוטק הודיעו על מיזוגים לחברות SPAC אמריקאיות - אינוויז ואוטונומו לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר לכל אחת, ו-REE לפי שווי של 3.1 מיליארד דולר. גם חברת הטכנולוגיה טאבולה, המספקת המלצות תוכן, מתמזגת לפי שווי של 2.6 מיליארד דולר, וכך גם חברת הפינטק פיוניר, שקיבלה שווי של 3.3 מיליארד דולר במיזוג. לאחרונה דווח בבלומברג שגם חברת האינשורטק היפו בדרך למיזוג, לפי שווי של 5 מיליארד דולר.

במקביל, כפי שפורסם לראשונה בגלובס, הטרנד החם של ה-SPAC צפוי להגיע גם לארץ. עו"ד שרה קנדלר, מנהלת מחלקת התאגידים ברשות ניירות ערך, סיפרה בראיון לגלובס כי בעוד שעד היום לא אושרו בישראל הנפקות SPAC, הרשות עומדת להציג בקרוב תנאים מחמירים לאישורן, במטרה להגן על ציבור המשקיעים.

בין התנאים שיוצבו - רף גבוה לגיוס ראשוני (300-500 מיליון שקל), היזם של ה-SPAC יידרש להשקיע לפחות 10% מהסכום ותהיה לו חסימה על המניות, ובעלי המניות יצטרכו לאשר את המיזוג שיוצע.

"היתרון שלנו הוא שאנחנו באים אחרי הרבה שנים של ניסיון אמריקאי, ואנחנו יכולים לעשות את זה נכון. הדבר המרכזי שראינו בארה"ב הוא שיש צורך ברף כניסה מאוד גבוה, כדי להביא לספאקים את החברות הפרטיות הגדולות ביותר", אמרה קנדלר, שציינה גם שכבר יש התעניינות מצד חברות SPAC.