זרם עסקאות בבורסה: הליוס חוברת לאפקון, על בד ושניב משקיעות בהתרחבות

אפקון חתמה לאחרונה עם טסלה על הסכם להתקנת מטעני הקיר הביתיים הייעודיים של יצרנית הרכב החשמלי

ישראל רייף יור אפקון/ צילום: עזרא-לוי
ישראל רייף יור אפקון/ צילום: עזרא-לוי

במניות השורה השנייה בבורסה המקומית מתבצעת בימים האחרונים שורה של מהלכים עסקיים; שתי חברות שנהנו מהקורונה מתרחבות, ואילו חברת אפקון מכניסה שותפה וצפויה לרשום רווח הון נאה - רגע לאחר שהתקשרה עם ענקית הרכבים החשמליים טסלה.

נתחיל מאפקון מקבוצת שלמה, שמדווחת כי קרן הליוס של ארז גיסין ונמרוד גור נכנסת לשותפות בחברה הבת אפקון תחבורה חשמלית, עם השקעה של 55 מיליון שקל עבור 50% ממניות החברה. ההשקעה תיעשה בשני מהלכים, האחד, בגובה 37 מיליון שקל במועד השלמת העסקה, והיתרה, כ-16 מיליון שקל, תשולם בשני תשלומים שנתיים עוקבים לאחר מכן. בנוסף, הצדדים קבעו כי אם החברה המשותפת תעמוד ביעדים כלשהם, הרי שהליוס תשקיע עוד 18 מיליון שקל עד סוף מרץ 2025.

אפקון , בראשות היו"ר ישראל רייף, צופה כי תרשום עם השלמת העסקה רווח הון של כ-30-32 מיליון שקל, והצדדים מקווים כי החבירה של הליוס תאפשר לחברה המשותפת "להיכנס לשווקים נוספים בתחום האנרגיה המתחדשת בחו"ל, בזכות פעילותה האירופית של קרן הליוס".

אפקון תחבורה חשמלית פרסה רשת טעינה לרכבים חשמליים. לפני מספר ימים פורסם כי טסלה חתמה עם אפקון על הסכם להתקנת מטעני הקיר הביתיים הייעודיים של יצרנית הרכב החשמלי, שמכונים Tesla Wall Connector. מניית אפקון, שהודיעה לאחרונה על חלוקת דיבידנד בסך 48 מיליון שקל, הגיבה בעליות של כ-3% בבוקר רביעי, לאחר שזינקה בכ-38% מתחילת השנה.

שניב משקיעה 25 מיליון שקל באופל

לצד זאת דיווחו עוד שתי חברות בורסאיות מתחומי מוצרי הצריכה על השקעות שאמורות להביא להרחבת עסקיהן - על בד ושניב. שתיהן נהנו מצמיחת עסקיהן וביקושים גבוהים למוצריהן על רקע משבר הקורונה, מה שתמך בתוצאותיהן העסקיות ובביצועי המניות.

שניב , שבשליטת משפחת ברנט וקיבוץ סאסא חתמה על הסכם לקבלת 51% מחברת אופל אריזות, כאשר המניות האמורות יוקצו לה בתמורה לסך של 25.5 מיליון שקל. מימון העסקה ייעשה ממקורותיה העצמיים של שניב, כאשר לפי שעה השלמת העסקה מתוכננת לאמצע יוני.

מבחינת שניב, שפועלת בתחום מוצרי הצריכה, בדגש על מוצרי ניקיון, נייר וטואלטיקה, ושמחזיקה בין היתר במותג טאץ', מדובר בחיזוק פעילותה בתחום מוצרי הצריכה, תוך הרחבת סל מוצריה. אופל היא חברה פרטית בבעלות מלאה של חברת אריזות אלומיניום אופל, והיא עוסקת בשיווק והפצה של תבניות ורדידי אלומיניום ושל מוצרי ניילון, אריזה ונייר.

כפי ששניב עדכנה בדוחותיה הכספיים האחרונים, לרבעון השלישי של 2020, שפורסמו בסוף נובמבר האחרון, מאז התפרצות הקורונה בישראל לפני כשנה "חלה עלייה משמעותית בביקוש למרבית מוצרי החברה ובמכירותיה בהתאם, בעיקר לשוק הקמעוני בתחומי מוצרי נייר, מוצרי חיטוי ומוצרי ניקוי".

לפי שניב, "מגמות אלה המשיכו גם במהלך הרבעונים השני והשלישי לשנת 2020, אך בעוצמה פחותה". בהתאם, שניב סיכמה את תשעת החודשים הראשונים של 2020 בצמיחה של 25% בהכנסותיה שהגיעו ל-417 מיליון שקל ועם קפיצה של כ-115% ברווח הנקי שלה, שהגיע לכ-34 מיליון שקל. שנה אחורה מנייתה מציגה טיפוס של קרוב ל-30% ומשקפת לשניב שווי שוק נוכחי של כ-380 מיליון שקל.

על בד משקיעה 190 מיליון שקל בקו ייצור

לצד אלה, גם חברת על בד , שנמנית עם המרוויחות הגדולות ממשבר הקורונה, שהגדיל באחת את הביקוש למוצריה, מדווחת על השקעה חשובה, אשר לדבריה תביא ל"פיתוח מנועי צמיחה חדשים בעלי רווחיות גבוהה יותר". על פי הודעת החברה, שמתמחה בייצור מגבונים לחים, היא תקים קו ייצור חדש "בדימונה, בצמוד למפעל הקיים של החברה שהקמתו הסתיימה ב-2017", ושעלות הקמתו תעמוד על 190 מיליון שקל, "לפני קבלת מענקים". בעל בד צופים כי הקו החדש יאפשר ייצור בדים בהיקף שנתי של 140 מיליון שקל.

על בד, אשר בשליטת משואות יצחק ושנסחרת בבורסה לפי שווי חברה של כ-950 מיליון שקל, רשמה בתשעת החודשים הראשונים של 2020 הכנסות בהיקף כולל של כ-1.19 מיליארד שקל, לאחר שבכל 2019 רשמה הכנסות של כ-1.42 מיליארד שקל. בתשעת החודשים הראשונים של 2020 רשמה על בד רווח נקי של כ-88.2 מיליון שקל.

ההשקעה בקו הייצור החדש נעשה בהמשך לעדכון של על בד בנושא מתחילת השנה, אז הסבירה, כי "משבר הקורונה אשר מטלטל את העולם כולו יוצר לעל בד הזדמנויות עסקיות, לאור הביקוש הגבוה באירופה ובארה"ב למוצרי מגבונים בכלל ולמגבוני חיטוי בפרט".

בדוחותיה הכספיים האחרונים ציינה על בד, כי "התפשטות הנגיף בעולם השפיעה על גידול בביקוש למוצרי הקבוצה, וזאת כחלק מתופעת האגירה של צרכנים ומעלייה משמעותית בביקוש למוצרי חיטוי וניקיון בעולם כולו". לפי על בד, הביקושים גדלו בשיעורים חדים כל כך, עד למצב שבו על בד "נתקלת בקשיים לספק את כלל הגידול בביקוש".

על רקע תקופת הפעילות החיובית שממנה נהנית על בד, מציגה מנייתה זינוק שנתי של כ-400%, המוביל אותה להיסחר סביב רמות השיא שלה.