חברת המודיעין פלנטיר אכזבה בתחזיות; סורוס כבר מתחרט שהשקיע, האם עוד ימכרו?

המשקיעים החדשים והוותיקים במנייתה של חברת כריית המידע יצטרכו להחליט אם תחזית הצמיחה שפרסמה פלנטיר מספקת אותם • המשקיע המיליארדר ג'ורג' סורוס כבר החליט, ורק מחכה לסיום החסימה על המניות ביום שישי

פלנטיר מפספסת את התחזיות וגורמת להפסדים / צילום: Shutterstock
פלנטיר מפספסת את התחזיות וגורמת להפסדים / צילום: Shutterstock

חברת כריית המידע וניתוח הנתונים פלנטיר (Palantir) אותתה עם פרסום דוחותיה ביום שלישי על האטה צפויה בקצב צמיחת הכנסותיה ב-2021, ביחס לצמיחה החדה שחוותה בשנה שעברה. לאחר שסיימה את 2020 עם צמיחה של 47% בהכנסות, העריכה החברה כי תרשום בשנה הנוכחית צמיחה של כ-30% בלבד.

בתגובה לפרסום התחזית, ירדה מניית פלנטיר  ב-12.8% בבורסת ניו יורק ביום שלישי, והשלימה נפילה שבועית של 27%. למרות זאת, מציגה עדיין המניה תשואה פנטסטית של 284% מאז רישומה הישיר למסחר ב-30 בספטמבר 2020, לפי מחיר של 7.25 דולרים למניה (או תשואה של 193% מפתיחת המסחר בפועל).

פלנטיר פרסמה תוצאות כספיות טובות מהצפוי לרבעון הרביעי של 2020, ובראשן צמיחה של 40% בהכנסות ל-322 מיליון דולר - גבוה מהתחזית הממוצעת בשוק להכנסות של 301 מיליון דולר. לצמיחה הגבוהה תרמו חוזים ממשלתיים גדולים, ובהם כאלה עם צבא ארה"ב ועם חיל האוויר שלו.

נוסף על כך, הצטמצם ההפסד הנקי ברבעון הרביעי ב-7% ל-148.3 מיליון דולר (8 סנט למניה), בהשוואה לרבעון המקביל ב-2019. הרווח הנקי המתואם עמד על 6 סנט למניה - גבוה מהחזית הממוצעת לרווח מתואם של 2 סנט למניה בלבד.

לדברי החברה, שפועלת מהעיר דנבר (בירת מדינת קולורדו), הרווח התפעולי המתואם הסתכם ברבעון הרביעי ב-140 מיליון דולר, לאחר ניטרול הוצאות חשבונאיות שנרשמו בגין אופציות והעלויות חד-פעמיות אחרות. לשם השוואה, אנליסטים המסקרים את החברה צפו בממוצע רווח תפעולי מתואם של 48 מיליון דולר בלבד.

 
  

חוזים עם CIA וחברות ענקיות

פלנטיר מתבססת על חוזים עסקיים גדולים עם סוכנויות ממשלתיות כמו סוכנות הביון המרכזית (CIA) של ארה"ב, וכן עם חברות ענקיות מהמגזר העסקי, כמו ריו טינטו או IBM. ברבעון הרביעי של 2020 חתמה פלנטיר על 21 חוזים בהיקף של 5 מיליון דולר ויותר, וציינה כי הכנסותיה מחוזים ממשלתיים זינקו ב-85% ל-190 מיליון דולר, בשעה שההכנסות מהמגזר העסקי גדלו ב-4% בלבד ל-132 מיליון דולר.

החברה אף העריכה כי ברבעון הראשון של 2021 יצמחו הכנסותיה ב-45%, אבל הצמיחה בשנה כולה תהיה נמוכה יותר ותסתכם בכ-30% בלבד. תחזית זו עשויה להתברר לבסוף כשמרנית מדי, אבל לפי שעה, סבורים כמה מהאנליסטים כי תחזיות החברה אינן תואמות את העלייה המטאורית במנייתה.

פלנטיר, שנמצאת בשליטת פיטר ת'יל, נסחרת כעת לפי שווי שוק של 52 מיליארד דולר. החברה זוכה לאהדה רבה בקרב חברי פורום WallStreetBets של הרשת החברתית רדיט, שהיו אחראים כנראה במידה רבה להייפ שנוצר סביב המניה ולעליות החדות שנרשמו בה.

80% מהמניות ישתחררו מחסימה ביום שישי

בשיחת הוועידה שקיימה הנהלת פלנטיר עם האנליסטים, אמר המנכ"ל אלכס קארפ: "אנו מקווים שאלה מביניכם שמקשיבים לשיחה זו ומשקיעים כרגע בחברה, יישארו איתנו, ושאלה מכם שמעדיפים התמקדות קצרת-טווח יותר, יבחרו בחברות שיותר מתאימות עבורם".

אחד הגורמים שמעיבים על מניית פלנטיר בשבוע האחרון, הוא הידיעה כי ב-19 בפברואר ישתחררו מחסימה 80% ממניות החברה ויוכלו להתחיל להיסחר באופן חופשי. לפיכך, משקיעים ותיקים של החברה, עוד מלפני הרישום למסחר, יוכלו למכור את מניותיהם ולממש רווחים ללא מגבלות. עניין זה עשוי ליצור עוד היצע בשוק - שיוביל להמשך הלחץ השלילי על מחיר המניה.

אחת המשקיעות הוותיקות שצפויה למכור את מניותיה בעקבות שחרור החסימה, היא קרן ההשקעות סורוס פאנד מנג'מנט (SFM) של המיליארדר ג'ורג' סורוס. הקרן, שמחזיקה כיום ב-18.46 מיליון מניות של פלנטיר בשווי של 514 מיליון דולר (נכון למחיר הסגירה של יום שלישי), כבר הצהירה בעבר כי תמכור את החזקתה לאחר סיום תקופת החסימה.

הקרן של סורוס השקיעה בפלנטיר כבר ב-2012, אבל כעת הודיעה כי היא מתחרטת על כך, ולא בגלל הרווח העצום שרשמה בגין השקעה זו. לפני כשלושה חודשים מסרה הקרן כי ביצעה את ההשקעה בתקופה שבה עוד לא הובנו במלואן ההשלכות החברתיות השליליות של שימוש בביג דאטה.

הקרן של סורוס גם הסבירה אז כי מכרה את כל המניות שהורשתה למכור במסגרת הרישום למסחר בסוף ספטמבר, וכי בכוונתה להמשיך ולמכור את מניות פלנטיר. "SFM אינה מאשרת את ההתנהגות העסקית של פלנטיר", נכתב אז בהודעת הקרן.

סורוס בן ה-90 השתמש בעושרו העצום כדי להפוך לאחד המממנים הגדולים בעולם של קבוצות המקדמות צדק, דמוקרטיה, זכויות אדם ופוליטיקה מתקדמת. הוא תרם מיליארדי דולרים לקידום תפיסת עולמו, אבל נאלץ גם להתמודד עם הסתירות בין הפילוסופיה שלו לבין העסקים של חלק מהשקעותיו.