טירוף גיימסטופ מביא את רשות ני"ע האמריקאית לבחון החלת יותר שקיפות על מכירות שורט

חברי בית הנבחרים אמורים לדון במסחר של גיימסטופ והיעדר מידע על מכירות מניות בחסר

אילוסטרציה של הלוגו של גיימסטופ לצד לוגו של רדיט ואפליקצית רובין הוד / צילום: Reuters, Dado Ruvic
אילוסטרציה של הלוגו של גיימסטופ לצד לוגו של רדיט ואפליקצית רובין הוד / צילום: Reuters, Dado Ruvic

רגולטור הראשי על וול סטריט שוקל אם לדרוש יותר שקיפות לגבי מכירת מניות בחסר (מכירת שורט) ולפתוח את הרשת הלא נגישה של הלוואת מניות המאפשרת זאת. כך לפי אנשים המכירים את הנושא.

הרשות לניירות ערך האמריקאית (SEC) קיבלה הנחייה לפני 11 שנים לאכוף כללים כאלה אך מעולם לא עשתה זאת. כעת, תוך התמודדות עם הנשורת של הסחר התזזיתי במניית גיימסטופ, הרשות, שיש לה הנהגה חדשה, שוקלת להשתמש בסמכות שלה על מנת לשפוך עוד אור על המכניזם של סחר דובי כזה.

בחוק Dodd Frank לשיקום כלכלי משנת 2010 נדרש מהרשות לאסוף מידע לגבי עמדות השורט של חברות שונות. ה-SEC לא צוברת ולא מפרסמת מידע על הימורים כאלה מידי משקיעים ספציפיים.

מחוקקים בבית הנבחרים שייפגשו היום מתכננים לבחון את המסחר בגיימסטופ  ולדון בהיעדר המידע על מכירות בחסר, כך לפי מזכר שיצא לקראת השימוע. במזכר נכתב שהמועצה לבורסות ולניירות ערך לא השלימה את מחויבויותיה לפי דרישת Dodd Frank.

הזינוק הפתאומי בגיימסטופ בחודש שעבר, מכ־20 דולר ליותר מ־400 דולר, הכריח קרנות גידור שהימרו נגד המניה להגדיל את השוליים או לרכוש את המניה חזרה ולסגור את הפוזיציה, מה שגרם למניות לטפס. כעת רגולטורים צריכים להרכיב מידע מכמה בורסות על מנת להבין איזה מנהלי נכסים היו הכי פגיעים ללחץ אדיר שהופעל על פוזיציות השורט שלהם בגיימסטופ, אשר האיץ כשסוחרים קטנים רבים התאספו ברשת החברתית רדיט ועודדו זה את זה לרכוש את המניה.