דראגי בנאום ראשון: "נשקם את איטליה כמו אחרי מלחמת העולם השנייה"

בצל המשבר הכלכלי החריף שהעמיק כתוצאה מהמאבק במגפת הקורונה נשא אתמול ראש ממשלת איטליה החדש נאום ראשון בפני בית הנבחרים האיטלקי • הוא הודיע כי הממשלה הנוכחית מתכוונת לקדם את החיסונים לכלל האוכלוסיה וציין כי הוא מתכוון לבצע רפורמות שיהפכו את איטליה "למדינה בעלת אפשרויות צמיחה"

מריו דראגי / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
מריו דראגי / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

ראש ממשלת איטליה החדש, מריו דראגי, נשא אתמול נאום ראשון בפני בית הנבחרים האיטלקי, שבו הציב את המאבק במגפת הקורונה ואת "הבנייה מחדש" של הכלכלה האיטלקית בראש סדר העדיפויות של ממשלת האחדות הרחבה שהוא מוביל. דראגי "נקרא לדגל" על ידי נשיא איטליה סרג'יו מטרלה, בבקשה שיוביל ממשלה שבה מכהנים אלה לצד אלה מומחים ופוליטיקאים, לאחר שהקואליציה הקודמת שהובילה את איטליה קרסה על רקע מחלוקות פנימיות.

היום (ה') זכה דראגי לתמיכה פומבית בממשלתו לאחר שהצבעת אי-אמון בממשלה (שהוגשה עוד לפני הקמתה) נדחתה בתמיכת 262 סנאטורים מול 40 בלבד. מחר תתקיים הצבעת אי-אמון בבית הנבחרים, שגם היא אמורה להידחות בשל התמיכה הרחבה בממשלתו של דראגי.

הפרופ' האיטלקי לכלכלה ולמימון, בן 73, שעמד בראש הבנק המרכזי האירופי (ECB) אמר בנאום אתמול כי הוא מתכוון בראש ובראשונה להמשיך את המאבק בהתפשטות מגפת הקורונה באיטליה, והזכיר את קרוב ל-95 אלף הקורבנות שגבתה המחלה עד כה. הוא שיבח את ממשלתו של קודמו, פרופ' ג'וזפה קונטה, שהוביל כמועמד מן החוץ קואליציה שברירית של המרכז-שמאל והפופוליסטים, והודיע כי הממשלה הנוכחית מתכוונת לקדם את החיסונים לכלל האוכלוסיה, בכל מתקן רפואי פרטי או ממשלתי ועל ידי שימוש במתנדבים ובצבא, כדי לחסן כמה שיותר בני אדם ברגע שיהיה למדינה מלאי מספיק. "נגיף הקורונה הוא אויב משותף שלנו וכולנו נמצאים יחד בשוחה בקרב נגדו", אמר דראגי.

הממשלה החדשה שהושבעה השבוע כוללת פוליטיקאים, ביניהם ג'יאנקרלו ג'ורג'טי, אחד מבכירי מפלגת "לגה" הימנית, שיכהן כשר התעשייה ונציג בכיר של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, אנדראה אורלנדו, שיכהן כשר העבודה. אך היא כוללת גם מינויים מקצועיים כמו שר המשפטים, שר האוצר, שר החדשנות והדיגיטציה ושרי התחבורה ואיכות הסביבה. 15 מהשרים הם גברים, ושמונה נשים.

בהתאם לזאת, הודיע דראגי כי הוא ממשלתו מתכוונת לבצע רפורמות שיהפכו את איטליה "למדינה בעלת אפשרויות צמיחה", ושם דגש בנאומו על תחומי האנרגיה המתחדשת, המאבק בזיהום אוויר, קידום הדיגיטליזציה והשקעה בתחבורה ירוקה. הממשלה צפויה להכריע כיצד להשקיע יותר מ-200 מיליארד אירו שאמורים לזרום לאיטליה מחוב משותף שיקחו יחדיו מדינות האיחוד בפעם הראשונה בתולדות הארגון.

איטליה ניצבת כעת בפני משבר כלכלי חריף כתוצאה מהמאבק במגפת הקורונה. התמ"ג האיטלקי צנח ב-9% בשנה שעברה (בהשוואה לשנה שלפניה) וקרוב לחצי מיליון בני אדם איבדו את עבודתם, למרות תוכניות סבסוד שכר נרחבות. "כמו הממשלות אחרי מלחמת העולם השנייה, האחריות שמוטלת עלינו היא להתחיל תהליך של שיקום ובנייה מחדש", אמר דראגי.