בעקבות הביקורת: יושמו הקלות בתהליך קבלת ההנחה מארנונה

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה ורשות המסים הודיעו כי מהיום עסקים יוכלו להגיש בקשה להנחה בארנונה, ללא צורך בצירוף מסמכים מרשות המסים • בנוסף, השיקו הרשות ומשרד הכלכלה שירות חדש של שליחות מסרונים לזכאים, אשר בעקבותיו הוגשו כבר כ-5,300 בקשות חדשות

עסק שקרס תחת המשבר הכלכלי. סגר סבב ב' / צילום: כדיה לוי, גלובס
עסק שקרס תחת המשבר הכלכלי. סגר סבב ב' / צילום: כדיה לוי, גלובס

הקלה משמעותית בתהליך קבלת ההנחה והפטור מארנונה לעסקים: החל מהיום (ה'), עסקים יוכלו להגיש בקשה להנחה בארנונה, ללא צורך בצירוף מסמכים מרשות המסים. לאור ביקורת שעלתה מקרב העסקים והעצמאים על הקשיים בהגשת בקשות לפטור והנחה מארנונה לעסקים, הודיעו הסוכנות לעסקים קטנים והבינוניים במשרד הכלכלה ורשות המסים כי מעתה העסקים שיגישו בקשות להנחה בארנונה לא ידרשו לצרף מסמך על הוכחת ירידה במחזור, אלא להשאיר את הפרטים בטופס דיגיטלי באתר הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, אשר ייבדקו ישירות מול נתוני רשות המסים.

בהודעה על ההקלה נמסר כי "על מנת לייעל ולשפר את תהליך קבלת ההנחה בארנונה לעסקים הזכאים, ובעקבות עבודה משותפת של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים ורשות המסים, פושט תהליך הרישום להנחה, ועסקים כעת נדרשים רק לציין את פרטי העסק והרשויות בהן הם משלמים ארנונה שלא למגורים וזכאותם תיבדק ללא צורך בצירוף מסמכים".

כחלק מהתוכנית הכלכלית לסיוע לעסקים שנפגעו מהקורונה נפתחה באוקטובר אשתקד האפשרות לבעלי עסקים להגיש בקשה לקבלת הנחה מארנונה ופטור מלא על חודשים נובמבר-דצמבר 2020. את הבקשות ניתן להגיש באתר הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה. בהתאם לתנאים שנקבעו, הנחה ניתנת לעסקים שקיבלו מענק הוצאות קבועות מרשות המסים ונפגעו בשיעור פגיעה המשתנה בהתאם לתקופת ההנחה: ההנחה לחודשים יוני, יולי ואוגוסט ניתנת לעסקים שנפגעו ב-60% לפחות בחודשים מאי-יוני; ההנחה לחודשים ספטמבר ואוקטובר ניתנת לעסקים שנפגעו ב-60% לפחות בחודשים יולי-אוגוסט.

פטור מלא לחודשים נובמבר-דצמבר ניתן לעסקים שנפגעו ב-25% לפחות בחודשים ספטמבר-אוקטובר (חודשי הסגר השני).

ביקורת חריפה מקרב בעלי העסקים על התוכנית

בשלב הראשון נפתחה באתר הסוכנות לעסקים קטנים הגשה רטרואקטיבית עבור החודשים יוני-אוגוסט 2020. ההנחה ניתנה בכפוף לזכאות העסק למענק "השתתפות בהוצאות קבועות" של רשות המסים עבור חודשים אלו. כלומר: הזכאים להנחה בארנונה הם עסקים עם מחזור של עד 200 מיליון שקל ושהוכיחו פגיעה של 60% בהכנסות בהשוואה לאותה תקופה אשתקד או עסקים עם מחזור של עד 400 מיליון שקל שיש להם פגיעה של 80% בהכנסות בהשוואה לאותה תקופה אשתקד.

עם פרסום התבנית ופתיחת האפשרות להגיש בקשות לפטור ולהנחה, נמתחה ביקורת חריפה מקרב בעלי העסקים על התוכנית, בטענה כי מדובר בתוכנית מסובכת, המקשה על העסקים לקבל את ההנחה והפטור, בעיקר בשל המסמכים שנדרש בעל העסק להגיש כדי להוכיח את זכאותו, ובין היתר אישור זכאות למענק מרשות המסים (מידע שרשות המסים יכולה הייתה לספק ישירות לשירות התעסוקה מבלי שבעל העסק יאלץ להמתין לאישור).

רשות המסים ומשרד הכלכלה היו קשובים לביקורת והורידו את הדרישות למסמכים מבעלי העסקים.

בסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים מציינים כי אמנם חלה עלייה בהיקף הבקשות בחודשים האחרונים, אך מהנתונים עולה כי היקף העסקים הזכאים להנחה גבוה בהרבה, ועסקים רבים עדיין לא הגישו בקשה לממש את זכאותם לקבלת ההנחה מארנונה. עוד מדגישים בסוכנות, כי גם עסקים שכבר שילמו את הארנונה זכאים להחזר במידה והם עומדים בתנאים.

בנוסף, בהמשך לסיכום בין הסוכנות לרשות המסים, וכחלק מהמאמץ לסיוע לעסקים לממש את הזכאות להנחה על ידי העסקים, רשות המסים החלה אמש לשלוח מסרונים לכלל העסקים שקיבלו מענק, שיבחנו את זכאותם ויגישו בקשה להנחה בארנונה באתר הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים. בעקבות השירות שהחל כאמור אתמול, הוגשו כבר כ-5,300 בקשות.

בימים אלו מעבירה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים לרשויות המקומיות את רשימות העסקים שהגישו בקשה עד ל-10 בינואר השנה, ואושרו על ידי הסוכנות ורשות המסים, והרשויות המקומיות יעניקו לעסקים את ההנחה בארנונה בהתאם לרשימה זו.

רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, אמר "אנו פועלים כל העת לסייע לעסקים הקטנים והבינוניים, ובכלל זה הסיוע בקבלת ההנחה בארנונה כפי שנקבע על ידי הממשלה במסגרת התוכנית הכלכלית לסיוע לעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה. בשיתוף פעולה עם רשות המסים, הצלחנו להפוך את התהליך לפשוט מאוד עבור העסקים. כל מה שצריך לעשות בשביל לקבל את ההנחה במידה ואתם עומדים בתנאים, זה להיכנס לאתר של הסוכנות, ולהזין את הפרטים שלו והרשויות. ואנחנו נעביר את הנתונים לרשויות המקומיות שמזכות בהנחה".

לדברי ערן יעקב, מנהל רשות המסים, "רשות המסים ממלאת תפקיד מרכזי ברשת הביטחון הכלכלית לעסקים באמצעות תוכנית המענקים, במסגרתה שולמו עד היום לעסקים שהכנסותיהם נפגעו מההשלכות של נגיף הקורונה, למעלה מ-27 מיליארד שקל. הרשות שמחה להירתם למהלך שיביא להקטנת הבירוקרטיה והנגשת ההנחה בארנונה יחד עם הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים."