WallStreetBets | פיצ'ר

הטירוף של גיימסטופ מגיע לקונגרס הערב: מי יתייצבו ומה צפוי לקרות

הערב יתחיל בגבעת הקפיטול אחד השימועים המרתקים של התקופה האחרונה, לאחר הנסיקה והקריסה בגיימסטופ ומניות נוספות • איך השימוע יערך, מי יעיד בו מלבד מנכ"לי אפליקציית רובין וקרנות הגידור ומה בעצם רוצה הוועדה המפקחת על שירותים פיננסיים לגלות?

מניית גיימסטופ מזנקת על רקע המלצות ב-WallStreetBets / צילום: Shutterstock, Hanson-Leung
מניית גיימסטופ מזנקת על רקע המלצות ב-WallStreetBets / צילום: Shutterstock, Hanson-Leung

העיניים של הסוחרים והמשקיעים בוול סטריט יופנו הערב (ה') אל עבר גבעת הקפיטול, שם צפוי להתחיל אחד השימועים המרתקים, ככל הנראה, של התקופה האחרונה בקונגרס. אחרי כמה שבועות של רכבת הרים בשווקים, שגעון הגיימסטופ מגיע סוף-סוף לוושינגטון הבירה. המנהלים של רובין הוד, רדיט, סיטדל (Citadel) ומלווין (Melvin Capital) יתייצבו בשעה 12:00 (19:00 שעון ישראל) לשימוע בקונגרס שרבים באמריקה וברחבי העולם ציפו לו.

מנכ"ל "רובין הוד" ולאד טנב, מנכ"ל "מלווין" גבריאל פלוטקין, מנכ"ל ומייסד שותף ב"רדיט" סטיב האפמן, מנכ"ל "סיטדל", קנת' גריפין, יעידו בפני וועדת בית הנבחרים על שירותים פיננסיים. המחוקקים יקבלו הזדמנות לחקור את המנכ"לים כמו גם את קית פטריק גיל, בן 34, כוכב המסחר מ"רדיט" ויוטיוב המוכר בכינוי "החתלתול השואג" (Roaring Kitty), בוועדת בית הנבחרים שמפקחת על השירותים הפיננסיים, לגבי שגעון הסחר במניות של חברת משחקי הווידאו, גיימסטופ, שנחשבה על ידי הרבה אנליסטים לכושלת.

בשימוע צפויים להיות שלושה שלבים. בראשון הצדדים יספרו מה היה תפקידם באירועים, בשלב השני יזומנו עדים מומחים ובשלב השלישי תנסה הוועדה להגיע למסקנות כלשהן.

המחוקקים צפויים להתמקד בעיקר בניסיון להבין איך המניה של גיימסטופ זינקה ויבקשו לוודא שכל הפעילות הייתה חוקית כאשר המטרה היא לבדוק האם ניתן להימנע ממקרים דומים בעתיד.

אחת הכותרות שעשויות לצאת מהשימוע נוגעת לדרך שבה רובין הוד ואפליקציות דומות מרוויחות כסף מעסקאות על אף העובדה שאינן גובות עמלות: תשלום עבור הזרמת פקודת קנייה. מנכ"ל רדיט ייאלץ ככל הנראה לענות על שאלות לגבי האפשרות של מניפולציה בשוק ושיח שנאה בין ההודעות בעמוד WallStreetBets, שהוצף בהודעות, ממים, תמונות בהקשר לוול סטריט, חברות הגידור הוותיקות, השורטיסים וכו.

על פי דיווח בבלומברג, רגולטורים סרקו פוסטים על גבי הרשת החברתית בניסיון לזהות אם היו בה שחקנים "רעים", שניסו לבצע מניפולציה בשוק בשבוע שעבר. כמו כן, רשויות הרגולציה בודקות אם היו רובוטים בין החשבונות שהעלו פוסטים לרדיט שהאיצו עוד יותר את כל האירוע.

יכול להיות שהנרטיב היה שגוי

בחודש שעבר "סחיטת השורט" במניות גיימסטופ זעזעה את הבורסה בניו יורק ומשכה את תשומת הלב של העולם כולו למעמד חדש של משקיעים יומיים, שמשתפים פעולה ביניהם באמצעות הרשתות החברתיות. המניה של החברה שעסוקה בהישרדות זינקה רק בינואר ב-1,638% והגיע בשלב מסוים ל-483 דולר לפני שהחלה בצניחה חדה עד שאיבדה 90% מערכה.

הסיפור המקובל שכבר הפך לנרטיב מוכר בכל אמצעי התקשורת בעולם הוא שחבורה של משקיעים יומיים שרובם חברים בפורום ב"רדיט" החליטו להתקומם נגד הכרישים של וול סטריט ברכישה המונית ומהירה של מניית גיימסטופ. הרכישות ההמוניות הקפיצו את המנייה לשחקים ו"הכריחו" את מנהלי קרנות הגידור הוותיקות, שעשו שורט על המניה, לצאת מהפוזיציה. אלא שכעת צצים נתונים המראים שדווקא משקיעים מוסדיים היו אלה שדחפו את מחיר המניה כלפי מעלה.

"אנו חושבים שחלק מהספקולציה המקורית, ברשתות החברתיות, לגבי הסיבות להפרעה בגישה התגלתה כדיסאינפורמציה", אמר לרשת CNBC האנליסט דאוויאן רייאן מ־JMP Securities.

רכבת ההרים המשוגעת גם הטילה זרקור על אפליקציית "רובין הוד", ש"נבהלה" והחליטה להגביל מסחר בניירות ערך מסוימים, כולל גיימסטופ. בעקבות ההחלטה, החברה ספגה קיתונות של בוז וזעם ברשתות מצד הצעירים שראו בה "בוגדת" במהפכה שהם עשו.

"מה שחווינו בחודש שעבר היה יוצא דופן, ומגבלות המסחר שהטלנו על גיימסטופ ומניות אחרות היו נחוצים כדי לאפשר לנו להמשיך לעמוד ביעדי הסליקה שלנו כדי שנוכל להמשיך לתת למשתמשים שירות", צפוי מנכ"ל רובין הוד, ולאד טנב, לומר בעדותו על פי עותק של דבריו שהופץ מראש לעיתונאים.

טנב יציין בעדותו את דרישות ההון שמוטלות עליה ומגבילות את אפשרויות הסחר בה. רובין הוד גייסה יותר מ־3.4 מיליארד דולר בתוך כמה ימים על מנת להגדיל את הסכום שברשותה ולאפשר לסוחרים לחזור להשתמש באפליקציה.

קרן הגידור "מלווין" סגרה את פוזיציית השורט שלה בגיימסטופ אחרי שספגה הפסדים עצומים. זרוע הגידור של "סיטדל" העבירה כמעט 3 מיליארד דולר ל"מלווין" על מנת לכסות על ההפסדים. מנכ"ל "מלווין" גבריאל פלוטקין, אמר שהסיבה לפוזיציית השורט על גיימסטופ נבעה מניתוח שהניח שבימינו, רשת של חנויות פיזיות של משחקי וידאו תקרוס מול ההורדות הדיגיטליות של משחקים באינטרנט.

כפי הנראה, המחוקקים צפויים לחקור גם את יחסי "סיטדל" עם "רובין הוד" ו"מלווין", וכן יתהו מדוע הבורסות הגבילו את המסחר וכיצד ניתן להגן על הסוחרים היומיים.

מבחינת רובין הוד והמנכ"ל שלה ולאד טנב, מדובר בשימוע חשוב מאוד. בהמשך השנה החברה אמורה לצאת להנפקה. טנב, בן 33, עבר תדרוך יסודי לקראת השימוע על ידי היועץ המשפטי של "רובין הוד". בנוסף, החברה שכרה גם את עורך הדין רג'ינלד בראון, שהכין את מארק צוקרברג לשימוע שלו בקונגרס בעבר.

טנב צפוי לומר בקונגרס כי "כל האשמה שרובין הוד פעלה למען קרנות הגידור או למען קבוצות אינטרס אחרות על חשבון לקוחותינו אינה נכונה והיא פוגעת בשוק. בדבריו שהופצו לעיתונות הוא מאשים נוהל המכונה T+2, על פיו עוברים שני ימי עסקים בין קבלת פקודת סחר לביצועה, בבעיות הסליקה שהיו לרובין הוד במהלך הטירוף של גיימסטופ.

"תקופת היומיים ליישוב עסקאות חושפת משקיעים ואת התעשייה לסיכון ללא צורך והגיע הזמן לשנותה", הוא צפוי לומר. "דרישות הסליקה נועדו להמעיט בסיכון, אבל פעילות השוק הפראית בשבוע שעבר מראה שהקריטריונים האלה, יחד עם זמן יישוב עסקאות ארוך שלא לצורך, עשויים דווקא להביא להשלכות לא צפויות ולהציג סיכונים חדשים".

מה ניתן לצפות מהמחוקקים?

למרות הביקורת החריפה שנמתחה בוושינגטון על אירועי גיימסטופ, לא ברור מה חברי הקונגרס רוצים לשנות.

הסנאטורית הדמוקרטית אליזבת וורן, מבקרת ותיקה של וול סטריט, רוצה ביטול של נוהל הבוררות הכפויה, נוהל על פיו לקוחות מנועים מפניה לבתי הדין במקרה שהם סובלים מעוולות מצד חברה כלשהי בגלל שהסכימו לתנאי התקנון של החברה.

"רובין הוד הבטיחה לעשות דמוקרטיזציה של הסחר, אבל הסתירה מידע לגבי יכולתה לשנות את הכללים על ידי עצירת הסחר ללא הודעה מראש ולגבי אי יכולתם של לקוחות לפנות לבתי הדין במידה והם חשים מרומים", כתבה וורן בהודעה.

חבר בית הנבחרים הדמוקרט, רו כהנה, אמר ש"שערוריית גיימסטופ הוכיחה שקרנות הגידור הן יותר כמו קזינו מאשר משקיעות בעלות אחריות, בעוד הסוחרים היומיים מוגבלים בידי מערכת כללים אחרת שבאופן ברור נותנת תיעדוף לעשירים ביותר. עידן הספקולציה ללא רגולציה צריך להסתיים".

"אני לא מעריץ של מסחר יומי... אני מאמין שהשקעה צריכה להיות תחום משעמם", אמר חבר הקונגרס הדמוקרטי, בראד שרמן שהוסיף גם כי הוא חושש מזה ש"רובין הוד עשויה להיות האדרה של ה'משחקיזציה' של ההשקעות. מי שרוצה ממשק וידאו מלהיב שיילך לגיימסטופ ויקנה משחק וידאו, שלא יילך לרובין הוד לקנות גיימסטופ".

החתלתול השואג מגן על הפוסטים שלו

החתלתול השואג, המשקיע הצעיר קית' גיל שזכה בשבועות האחרונים לסיקור נרחב וכתבות פרופיל בכל העולם, הגן על הפוסטים שלו ברשתות חברתיות שסייעו להצית את האש שבערה במשך שבועות בוול סטריט. הוא טען שהוא בסך הכל משקיע פרטי שפעל על פי מידע הזמין לכלל הציבור.

"ההשקעה שלי בגיימסטופ והפוסטים שהעליתי לרשתות חברתיות היו לגמרי שלי. לא ביקשתי ממישהו לקנות או למכור את המניה לרווח האישי שלי, אני לא שייך לאף קבוצה שמנסה ליצור תנועה במחיר המניות. מעולם לא היו לי יחסים כלכליים עם אף קרן גידור", אמר.

בפוסט האחרון של "החתלתול" ברדיט ניתן לראות שהרוויח 7.8 מיליון דולר מגיימסטופ, אבל לקראת עדותו בקונגרס הוא מתעקש שמדובר בהחלטת השקעה המונעת על ידי ניתוח השוק. "מחיר המניה של גיימסטופ אולי קצת קפץ מעל הפופיק בחודש שעבר, אבל אני שורי כמו שהייתי מאז ומתמד כלפי החברה. בקיצור, אני אוהב את המניה הזו", אמר.