ארה"ב: מוכנים לחדש את השיחות עם איראן על חזרה להסכם הגרעין

משרד החוץ האמריקאי הודיע כי ממשל ביידן נכון להשתתף בשיחות שיכללו את כל החברות בהסכם הגרעין • הסנקציות שהטיל ממשל טראמפ על איראן בוטלו • גורם אמריקאי: הודענו לישראל מראש, אך הנשיא לא עדכן את נתניהו כששוחחו

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Alex Brandon
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Alex Brandon

ארצות הברית מוכנה להצטרף לשיחות עם איראן והמעצמות על חזרה להסכם הגרעין - כך נמסר הלילה (ו') ממשרד החוץ בוושינגטון. במשרד החוץ אמרו כי ממשל ביידן יסכים להזמנה של האיחוד האירופי להשתתף בפגישה עם המדינות החברות בהסכם המקורי שנחתם ב-2015.

כמו כן, ממשל ביידן החליט לבטל את הכרזת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ על כוונה להחזיר את הסנקציות שהטיל האו"ם על איראן לפני שנחתם הסכם הגרעין ב-2015. בנוסף לכך, בוטלו מגבלות נסיעה שהטיל טראמפ על דיפלומטים איראנים באו"ם, שלמעשה שיבשה את עבודתם בארגון, לאחר שלא הורשו להגיע למטה המרכזי שלו בעיר ניו יורק.

גורם המעורה בפרטים אמר כי ארצות הברית הודיעה לישראל מראש על כוונתה לחדש את השיחות עם איראן על ההסכם. מנגד, הנשיא ג'ו ביידן לא עדכן את ראש הממשלה בנימין נתניהו כששוחחו לראשונה ביום רביעי - כך לפי הגורם. 

ההזמנה לפגישה עם המדינות החברות טרם יצאה רשמית, אך זה צפוי לקרות בהקדם אחרי שיחה שקיים שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, עם עמיתיו מבריטניה, צרפת וגרמניה. שלוש המדינות האירופיות חברות בהסכם, כמו גם רוסיה וסין.

מוקדם יותר אתמול, בלינקן, יחד עם שרי החוץ של גרמניה, צרפת ובריטניה הפצירו באיראן להמשיך ולאפשר לפקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לבצע בדיקות במתחמי הגרעין במדינה, ולחדול מפעילות גרעינית שאינה לצרכים אזרחיים. הם הזהירו כי פעולותיה של איראן יפגעו במאמצי המעצמות לשוב להסכם הגרעין ולבטל את הסנקציות שפוגעות בכלכלת המדינה. 

בתגובה, הבהיר שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף כי המחווה הראשונה צריכה להגיע מוושינגטון. "במקום להתחכם ולהטיל את האחריות על איראן, האיחוד האירופי צריך לעמוד בהתחייבויותיו ולהביא את מורשת הטרור הכלכלי של טראמפ נגד איראן לסיומה", כתב בטוויטר. "הצעדים שלנו הם תגובה להפרות של האיחוד האירופי. תסירו את הסיבה אם אתם מפחדים מהתוצאה. נגיב לכל צעד".

גרמניה הזהירה אתמול כי מהלכיה האחרונים של איראן מסכנים חזרה אפשרית של ארצות הברית להסכם הגרעין. "ככל שהיא תגביר את הלחץ, כך יהיה קשה יותר למצוא פתרון פוליטי", אמר שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס. לדבריו, השיחות "סבוכות מאוד בשלב זה משום שאיראן בבירור לא מחפשת לעצור את ההסלמה אלא הסלמה - וזה לשחק באש".