כתם זיהום זוהה כ-200 מטר מחופי חיפה; הציבור מתבקש לא להגיע לאזור

הזיהום נע כעת בכיוון מספר חופים בחיפה, הציבור מתבקש להימנע מרחצה בחופים עד להודעה חדשה • המשרד להגנת הסביבה מבצע בדיקות נוספות ובוחן הפעלת אמצעי טיפול מתאימים טרם הגעת הזיהום לחוף

פקחי המשרד להגנת הסביבה זיהו הבוקר (שבת) כתם נפט גדול באזור כ-200 מטרים מחופי חיפה. הזיהום נע כעת בכיוון מספר חופים בעיר, והציבור מתבקש שלא להגיע לאזור ולהימנע מרחצה בחופים עד להודעה חדשה. המשרד להגנת הסביבה מבצע בדיקות נוספות ובוחן הפעלת אמצעי טיפול מתאימים טרם הגעת הזיהום לחוף.

ממדיו של אירוע נחיתת גושי הזפת שהחל ביום רביעי הולכים ומתבררים ככל שהסערה נרגעת. כ-160 ק"מ של חופי ישראל, מראש הנקרה ועד לחוף אשקלון, זוהמו באופן משמעותי בזפת. נכון לרגע זה, מקור הזיהום אינו ידוע, אך על פי סוג הזפת ומרקמה, נראה כי מדובר בפליטה של שמנים או נפט מכלי שיט שעבר מול חופי ישראל.

בטיסת סיור מיוחדת שקיים הבוקר המשרד להגנת הסביבה, התגלו כתמי זיהום בים, הנעים לכיוון היבשה מול מספר חופים בישראל: חוף הגולשים - בת גלים חיפה, החוף השקט בחיפה, מול פארק הכט בחיפה. הכתמים הם בים, במרחק 200-500 מטר מהחוף.

בהערכת המצב שקיימה אתמול (ו') השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל עם ראשי הרשויות החופיות היא עדכנה, כי בהמשך להנחייתה, חברי הנהלת הקרן לזיהום ים אישרו באופן עקרוני תמיכה ברשויות לטיפול בנזקי הזפת שנחתה בחופים שבתחומן. "אישרנו העברת תקציבי חירום לרשויות המקומיות לטובת הטיפול באירוע, ובקרוב נקדם את הנושא כדי שתקבלו את הכספים הדרושים למשימה", אמרה השרה.

מכיוון שמדובר באירוע שבו הזיהום הוא בצורת זפת חצי מוצקה או מוצקה לגמרי, ומכיוון שהזפת פגעה בחופים בזמן סערה, אנו ניצבים בפני מצב שבו פרט לזפת, ישנם סוגים שונים של פסולת בחופים - שחלקם זוהמו מהזפת וחלקם לא. לכן, האסטרטגיה הנכונה לפינוי הפסולת מהחופים היא בניקוי ידני, תוך הפרדה ככל הניתן בין הפסולת השמנית לחול ולפסולת הרגילה - מה שמקשה על הניקוי. גם היום פרוסים מתנדבים רבים שהצטרפו אל מאמצי הניקיון, כולל כאלה שהוכשרו מטעם המשרד להגנת הסביבה ועמותת אקואושן, ואוספים את הזפת באופן ידני.

ניתן להירשם להתנדבות כאן »