תמ”א 38: חניון רובוטי ייבנה גם ללא הסכמה של הדיירים

המפקחת על המקרקעין ברחובות קבעה כי החניון ייבנה למרות ההתנגדות של בעלות הדירה בקומת הקרקע

חניון רובוטי ברמת גן / צילום: איל יצהר
חניון רובוטי ברמת גן / צילום: איל יצהר

הוספת חניון במסגרת פרויקט חיזוק (תמ"א 38/1) היא מלאכה מסובכת מכל הבחינות. עקב כך, בניית חניון בבניינים קיימים במסגרת פרויקט תמ"א 38/1 מעלה פעמים רבות התנגדויות מקרב בעלי הדירות. מקרה מעניין העוסק בסוגיה זו נדון לאחרונה על ידי המפקחת על רישום המקרקעין ברחובות.

רקע: מדובר בפרויקט חיזוק המקודם בבניין ברחוב שדרות חן 32 ברחובות, שבמסגרתו יורחבו הדירות הקיימות, יוספו ממ"דים ומרפסות, תיבנה מעלית ויוקם חניון רובוטי. היזם יבנה 11 דירות נוספות.

בבניין 15 דירות. 14 דירות התקשרו עם יזם לביצוע הפרויקט ואילו בעלות דירת הקרקע מתנגדות לפרויקט. המתנגדות הגישו התנגדות לבקשה להיתר, במסגרתה טענו למטרדי ריח ורעש בשל הכוונה למקם מתקנים טכניים וחדר אשפה בסמוך לדירתן, חסימה של אור ואוויר לדירתן, פגיעה בהן בשל הכוונה למקם את מתקן החניה הרובוטי בסמוך לדירתן ועוד.

הוועדה המקומית דחתה את ההתנגדות על כל טעמיה.

ערר שהגישו המתנגדות לוועדת הערר נדחה. המתנגדות נותרו בסירובן לחתום על הסכם התמ"א ומשכך הגישו בעלי הדירות האחרים למפקחת על המקרקעין תביעה כנגד המתנגדות. בתביעה נטען כי התנהלות המתנגדות נועדה לסכל את הפרויקט ומהווה נסיון לסחוט את היזם.

מנגד, חזרו המתנגדות על טענותיהן לרבות בעניין מתקן החניה ואף הוסיפו כי על פי פסק דין קודם שניתן בעניין (ילין נ' גורן), לא ניתן לבנות את החניון הרובוטי שמבקש היזם.

ההחלטה: המפקחת קיבלה את התביעה, ובסוגיית החניה קבעה כי על פי היתר הבנייה שאושר, יהא על היזם לבנות 14 מקומות חניה במתקן חניה רובוטי, שמהן 11 חניות יוקצו לדירות החדשות ואילו 3 חניות נוספות ייוותרו כרכוש משותף על בסיס מקום פנוי.
לעניין טענת המתנגדות כי לאור פסק דין ילין, בהיעדר הסכמתן לא ניתן לאשר בניית מתקן חניה בפרויקט תמ"א 38 הכולל בניית חניות עבור הדירות הקיימות, קבעה המפקחת כי בעניין ילין דובר על פתרון חניה מורכב וגדול אשר היה משותף לשני בתים משותפים, ואשר הכיל פתרון חניה הן לדירות החדשות והן לדירות הקיימות, ולכן נכון היה לקבוע כי הוא דורש הסכמת בעלי הדירות כולם, בעוד החניון בפרויקט שלפנינו שונה בגודלו ובמורכבותו, וחשוב מכול שונה ביחס בין המקומות שיוקצו לבעלי הדירות החדשות למקומות שיוקצו לדירות הקיימות.

לפיכך קבעה המפקחת כי אין צורך בהסכמת כל בעלי הדירות להקמת החייון הרובוטי המבוקש אלא די ברוב הדרוש לפי חוק החיזוק (67%). המפקחת הורתה למתנגדות לחתום על ההסכם ומינתה מורשה שיחתום במקומן במקרה שבו יסרבו לחתום.

3/51/2019

הכותב מומחה במקרקעין והתחדשות עירונית