לאחר גיוס ההון בניו יורק: צים מחזירה חובות בת"א

חברת הספנות תבצע פדיון חלקי של חוב האג"ח בסכום של 85.4 מיליון דולר

אלי גליקמן / צילום: סיון פרג'
אלי גליקמן / צילום: סיון פרג'

חברת הספנות צים הודיעה בסוף השבוע על פדיון חלקי של החוב שלה לשתי סדרות אג"ח הרשומות בבורסה בת"א. בסך הכול תשלם החברה סכום של 85.4 מיליון דולר למחזיקים בשתי הסדרות במועד הפירעון, שיחול ב-22 במרץ. מחזיקי איגרות החוב מסדרה 1A יקבלו את חלק הארי של הסכום - כ-84.5 מיליון דולר, והיתר ישולם למחזיקי אג"ח סדרה 1B.

התשלום למחזיקים מהווה כ-28% מקרן החוב, ולאחריו תעמוד הקרן של סדרה 1A על כ-215 מיליון דולר ואילו הקרן של 1B תעמוד על כ-2.2 מיליון דולר. בשנה שעברה הגישה צים הצעת רכש חלקית לשתי הסדרות, ורכשה אג"ח בתמורה ל-54.4 מיליון דולר.

הסכם לחכירה של 10 אוניות 

צים היא חברת ספנות העוסקת בהובלת מכולות ימית. לפני מספר שנים החברה ביצעה שני הסדרי חוב עצומים: בשנת 2009 היא פרסה מחדש חוב בסך כ-7 מיליארד דולר, ובשנת 2014 ביצעה "תספורת" של כ-50% לחוב בגובה 3.4 מיליארד דולר, מתוכו כ-1.4 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח של החברה בתל אביב.

בחודש שעבר, החברה בניהולו של אלי גליקמן (שהצטרף לחברה לאחר הסדרי החוב) הפכה לציבורית בבורסת ניו יורק, לאחר שהשלימה הנפקה ראשונית בה גייסה סכום של 218 מיליון דולר. כעת, לבנקים ששימשו כחתמים בהנפקה ישנה אופציה לרכוש מניות נוספות במחיר ההנפקה, בתמורה ל-32.6 מיליון דולר עד סוף החודש. מחיר המניה נקבע בהנפקה על 15 דולר, ולאחר שירד בחדות ביום המסחר הראשון, נרשמה התאוששות וכיום מניית צים נסחרת במחיר של כ-21.8 דולר המשקף לחברה שווי שוק של 2.5 מיליארד דולר. צים דיווחה לאחרונה על הסכם אסטרטגי לחכירה ארוכת טווח של 10 אוניות המונעות בגז טבעי, בעסקה של למעלה ממיליארד דולר.

"עופר מפסיד, אך ממשיך להאמין"

בראיון לגלובס לאחר ההנפקה אמר גליקמן כי "כשהגעתי לצים היא עמדה לפני פשיטת רגל, זה לא סוד. כשפנו אליי להיות מנכ"ל צים, אמרתי: 'מה, אני משוגע?'. לקח יותר מחצי שנה של פניות ובסוף החלטתי לבוא בזכות שני דברים - האתגר והתיגמול. לקחתי סיכון אישי רב לקרדיט שלי בהגעה לחברה כמו צים".

גליקמן התייחס בראיון גם לעידן עופר, בעל המניות הגדול בצים המחזיק בה באמצעות חברת קנון, ואמר כי "הוא היחיד שהאמין בחברה בימים הקשים שלה. הוא הפסיד לאורך השנים מאות מיליוני דולרים, אולי אפילו מיליארד דולר. בימים הקשים של צים (הסדר החוב השני, ש.ח.ו) הוא השקיע 200 מיליון דולר והפסיד 68% ממניות החברה. מישהו אחר היה נותן לחברה במצב כזה ליפול".