שכירות | פיצ'ר

ישראלים במקום תיירים: היצע הדירות ב-Airbnb ובבוקינג לא ירד, והתפוסה מתאוששת

חרף המשבר בענף התיירות מוצעים בתל אביב כ-9,500 נכסים להשכרה לטווח קצר • רובם הגדול הן דירות שלמות, אבל פחות משליש מהן מושכרות בפועל • המחיר הממוצע ליום להשכרה הוא 147 דולר

כיכר דיזנגוף. כאשר המלונות סגורים, בעלי הדירות מרוויחים / צילום: Shutterstock
כיכר דיזנגוף. כאשר המלונות סגורים, בעלי הדירות מרוויחים / צילום: Shutterstock

נעלמו האורחים לרגע - באו אורחי הקבע. איך ייתכן שבשעה שהשמיים סגורים לתיירים כמעט שנה (מאז אמצע מרץ 2020) היצע הנכסים להשכרה לטווח קצר בתל אביב לא ירד בצורה דרמטית, אלא אפילו חווה התאוששות?

חרף המשבר בענף התיירות מוצעים בתל אביב נכון לינואר 2021 כ-9,500 נכסים להשכרה לטווח קצר, רובם הגדול דירות שלמות. שיעור הנכסים המושכרים בפועל עומד על 32% והמחיר הממוצע ליום להשכרה הוא 147 דולר.

הנתונים הועברו לגלובס מעיריית תל אביב-יפו המקבלת אותם מחברת Transparent, המנטרת עבור מנהלת עיר עולם ותיירות בעירייה את נתוני ההשכרה מארבע הפלטפורמות העיקריות להשכרת נכסים לטווח קצר, Airbnb, Booking, HomeAway ו-Tripadvisor.

 
  

על פי הנתונים, לפני שנה, כשעוד הותרה כניסת תיירים לישראל, עמד היצע הנכסים בתל אביב לבדה על כ-12.4 אלף. יחד עם הערים הסובבות, הרצליה, רמת גן ובת ים ההיצע של הנכסים להשכרה לטווח קצר הגיע לכ-14.1 אלף. רובם ככולם פנו לתיירים. המספר הזה נשמר גם בחודש מאי 2020 ומאז הוא משקף ירידה מתונה: בחודשים אוגוסט-נובמבר 2020 עמד מספר הנכסים להשכרה לטווח קצר בתל אביב לבדה על כ-10.5 אלף ובחודש דצמבר מספרם ירד לפחות מ-10,000.

עוד לפני המשבר, ההיצע היה גבוה בהרבה מהביקוש. בחודש ינואר 2020, לפני שהמשבר היכה בעוצמה בענף התיירות, שיעור התפוסה הממוצע בנכסים שהוצעו בעיקר לתיירים היה 36% והמחיר הממוצע להשכרה ליום עמד על 152 דולר. במרץ, שבמהלכו נסגרה הכניסה לתיירים לישראל, שיעור התפוסה הממוצע ירד ל-21% והמחיר להשכרה ליום התייצב על 143 דולר. במאי וביוני טיפס שיעור התפוסה לכ-10% ומאז חודש יולי הוא עומד על תפוסה ממוצעת של כ-34%.

גם ישראלים רוצים דירות לטווח קצר

איך זה קרה? את התיירים ששכרו את הדירות החליפו תושבים ישראלים, כאלה שהיו בין דירות או תושבי חוץ שבאו לארץ בחסות העבודה מרחוק. אם בעבר המלונאים הם אלה שהיו מודאגים מהדירות להשכרה לטווח קצר, היום אלו מתווכי הדירות שמצאו מתחרה בזירה החמה שבה הנכסים שבעבר הוצעו לתיירים כאלטרנטיבת לינה בתל אביב, מושכרים לדיירים ישראלים לטווח של כחודש ויותר.

דירה בתל אביב. "חברת ניהול אחת אחראית על אלפי דירות" / צילום: Shutterstock
 דירה בתל אביב. "חברת ניהול אחת אחראית על אלפי דירות" / צילום: Shutterstock

מי הם הדיירים בדירות נכון ליום?
ראש מינהל תקשורת ותיירות בעיריית תל אביב־יפו, איתן שוורץ: "אנחנו רואים עלייה של ממש בשיעור של הישראלים ששוכרים דירה לטווח קצר, לחופשה. עם ישראל כלוא במדינה, המלונות סגורים, אין תיירות אז כאשר אופציית חו"ל חסומה ואי אפשר לנפוש במלונות, בעלי הדירות יוצאים נשכרים".

גם באילת מדווחים על מגמה דומה: הישראלים שעדיין ביקשו לנפוש בעיר מצאו את מבוקשם באמצעות דירות להשכרה כאשר המלונות נאלצו שוב לסגור את שעריהם. בעיריית אילת מדווחים על כ-3,000 דירות להשכרה בעיר שפעלו בשעה שהמלונות נסגרו.

נוסף לנופשים, מציג שוורץ קבוצה נוספת שפרנסה היטב את בעלי הנכסים: "אנחנו שומעים על יותר ויותר ישראלים ששכרו דירות כפתרון למגורים לטווח קצר, זה יכול להיות בהשכרה בין דירות או ישראלי שחי בניו יורק ששכר דירה לחודשיים כי ממילא הוא עובד מהבית ויכול לעשות את זה גם מפה".

ועדיין, היצע הדירות נשאר גבוה גם כאשר שיעור התפוסה הוא כשליש, משמע שרוב הנכסים עומדים ריקים.

"נכון אבל מבחינת העירייה אלפי נכסים חזרו לשוק. הדבר שאנחנו מייחלים לו הוא שיותר דירות יחזרו לשוק השכירות. בינתיים Airbnb הפכה לסוכנות נדל"ן לישראלים. זו פלטפורמה שאנשים התרגלו לממשק שלה, למדו לבחור דרכה דירות לחופשה, והיום הם מוצאים בה אחלה דירות שבעבר הושכרו ללילה או שניים ועכשיו הן מושכרות לחודשים.
"גם כשיש דירות ריקות, שוק הדירות להשכרה בתל אביב ממשיך להיות שוק עם ערכים גבוהים".

עיריית תל אביב ניסתה לקדם מהלך של ייקור הארנונה לנכסים להשכרה לטווח קצר, וזה לא צלח. מה השלב הבא?
"הייתה לעירייה הצהרת כוונות להכפלת הארנונה לנכסים הללו, אבל הבנו שזה שוק רותח ורווחי וזה בסוף היה מגולגל לשוכר ולא היה מהווה סנקציה אמיתית. הבנו שהדרך היחידה היא להגביל את מספר הימים ולכן המהלך שאנחנו מנסים לקדם הוא להגבלה של 90 ימים במצטבר בשנה להשכרת נכסים לטווח קצר, באמצעות הצעת חוק שאנחנו מקדמים יחד עם התאחדות המלונות. ברור לכולם שעד שנחזור למספר התיירים שהיו בעבר ייקח זמן, ומול הקשיים שהמלונאים חווים השנה אנחנו מקווים שהמדינה תעשה הכול כדי שענף המלונאות הוא שייהנה מהתיירים שיבואו".

איתן שוורץ, עיריית תל אביב / צילום: כפיר זיו
 איתן שוורץ, עיריית תל אביב / צילום: כפיר זיו

הפוטנציאל: קהל ממדינות המפרץ

סוגיה אחרת שבולטת גם מהנתונים שהעבירה העירייה היא הריכוזיות שבאחזקת הדירות, כך שכ-70% מהנכסים שמוצעים להשכרה בפלטפורמות השונות, מוחזקים על ידי אדם או ישות ניהולית אחת. בעניין זה אומר שוורץ, "השוק איפשר לכרישי ה-Airbnb לצבור נתחי שוק גדולים ואנחנו רואים שחברת ניהול מרכזית אחראית על אלפי נכנסים. לעירייה זה לא אכפת כל עוד משך ההשכרה לא יעלה על 90 ימים".

ובינתיים תל אביב ספגה נזק עצום עם מחיקת התיירות. האם אתם מגבשים תוכנית לאושש את התיירות בשעה שאירועים המוניים כמו מצעד הגאווה לא יוכלו להתקיים השנה?
"אנחנו מגבשים תוכנית עם משרד התיירות והתקווה שלנו היא כניסת מדינות המפרץ. אנחנו תולים תקוות בקהל הערבי והמערבי שמתגורר באמירויות ושבחלקם הם בעלי ממון רב. ישראל בכלל ותל אביב בפרט היא יעד קרוב שהם יוכלו להיכנס אליו בלי ויזת תייר במרחק של פחות משלוש שעות טיסה. עבור מיליוני אנשים שמחפשים יעד לגיחה קצרה ליעד מערבי יש פה פוטנציאל אדיר".