פורצת את המעגל: הפוטנציאל של פי.סי.בי טכנולוגיות

מניותיהן של חברות בתחום הרכיבים החשמליים שנסחרות בארה"ב, הניבו בשנה האחרונה תשואה ממוצעת של כ-10%, בהשוואה לכמעט 50% במדד נאסד"ק • מניית יצרנית המעגלים המודפסים שנמצאת בשליטת קרן פימי נסחרת כיום במחיר מעניין

מפעל חברת פי.סי.בי טכנולוגיות / צילום: מתוך סרטון יוטיוב של PCB Technologies
מפעל חברת פי.סי.בי טכנולוגיות / צילום: מתוך סרטון יוטיוב של PCB Technologies

אם יש ענף עסקי שלא רק "ריחף" מעל למשבר הקורונה, אלא אפילו נהנה מהטלטלה ומשינוי ההרגלים שנכפה, הרי שזה סקטור הטכנולוגיה. העובדה שנוצרו מגבלות התקהלות ותנועה, גלובליות וקשיחות, הובילה לקיצור זמנים דרמטי בשימוש בטכנולוגיה המאפשרת תקשורת דיגיטלית מרחוק.

זה לא שהטכנולוגיה הזאת לא היתה קודם, אבל הקורונה העניקה לה דחיפה אדירה. לטעמי, זה יותר שינוי חברתי מאשר שיפור טכנולוגי, וככזה - שהגיע הרבה יותר מוקדם ממה שתוכנן - הוא לא ייעלם עם הזמן. משכך, אין זה מפתיע שחברות הטכנולוגיה, בפרט אלה שהתמקדו בתקשורת דיגיטלית ועבדו במודל של ענן, פרחו דווקא באחת התקופות הקשות.

עם זאת, מובן שעוצמת המגמה לא היתה זהה, שכן מניות טכנולוגיה שנתפסות כפחות זוהרות, כאלה שמוטות ייצור ועתירות בכח עבודה, רשמו אמנם תשואה חיובית - אבל נמוכה יותר באופן משמעותי. אם בוחנים, למשל, את התשואה שרשמו מניותיהן של חברות בתחום הרכיבים החשמליים (Electronic components) בשנה האחרונה, מגלים שזו הסתכמה לכדי 10% בממוצע - בהשוואה לתשואה של כמעט 50% שרשם מדד נאסד"ק הכללי באותה תקופה.

הטכנולוגיה הישראלית מובילה בשוק

העניין הוא שהכללות עיוורות מייצרות הטיות ועיוותים, שהרי קיימות חברות טכנולוגיה אטרקטיביות גם בתחומים הפחות נוצצים, ובניגוד לחברות "אופנתיות", הן נסחרות במחירים מעניינים. שמות? פי.סי.בי טכנולוגיות, יצרנית מעגלים מודפסים.

ההפיכה של מדינות מזרח אסיה לבית הייצור של העולם - תהליך שהתחיל בענף הטקסטיל, עבר למתכות, המשיך למוצרי הצריכה והאלקטרוניקה, הגיע גם לתחום ייצור המעגלים המודפסים. כיום ניתן להשיג במזרח מעגלים מודפסים בסדרות גדולות ובמחירים תחרותיים מאוד, אבל אלה אינם מפתים לקוחות המחפשים ערך מוסף ומוצרים מורכבים.

כפועל יוצא, מול מעבר לייצור המוני במדינות המזרח, בישראל התפתחו יכולות ייצור מורכבות, שגם דורשות רמת אמינות גבוהה. יש הטוענים כי המקצועיות של התעשייה המקומית נולדה מהצורך הביטחוני, שכן תעשיית הביטחון נדרשת למוצרים אמינים ומתוחכמים.

כך או אחרת, עצם העובדה שבישראל התפתחה תעשייה בעלת מומחיות בולטת וחריגה, הולידה שוק נוסף שצורך מהחברות המקומיות את מעגליו המודפסים - התעשייה הרפואית. מכיוון שהרפואה עוסקת בחיי אדם, מובן שההקפדה על אמינות ואיכות המכשור קריטית.

בהקשר זה ראוי להוסיף נקודה חשובה: המעגל המודפס הוא לב המוצר האלקטרוני - איכותו מבטיחה את אמינות המכשיר, בעוד שמחירו מהווה מרכיב קטן מהעלות הכוללת של המוצר.

 
  

פי.סי.בי - בזכות ההשקעה בפיתוח

מה שמשך את עיני בחברת פי.סי.בי, זה סעיף חשבונאי בדוח הכספי. עד לשנה האחרונה, דוח הרווח והפסד של החברה לא הכיל בתוכו שורה של "הוצאות מחקר ופיתוח", אבל בתחילת 2020 זה השתנה: פי.סי.בי התחילה לדווח על הוצאות אלה לראשונה בנפרד.

זה לא עניין טכני של צורת הצגה, שהרי יש בכך כדי להעיד על כוונות ההנהלה - הגדלת ההשקעה בפיתוח מוצרים חדשים, כמו גם בתהליכי ייצור חדשניים. במקרה של פי.סי.בי יש לכך חשיבות כפולה, שכן הרווחיות התפעולית של החברה נמוכה יחסית כיום, כך שהמוצרים החדשים שהיא מפתחת, ישפיעו לא רק על קצב הצמיחה - הם גם יקפיצו את שולי הרווח בשורה התחתונה.

ההודעה האחרונה של החברה, שלפיה היא פיתחה יכולת ייצור של מעגלים מודפסים ממוזערים במיוחד, ברוחב מוליך ובמרווח בין מוליכים של 25 מיקרון בלבד, היא רק דוגמה למגמה. הקשר החיובי בין מחקר ופיתוח לרווחיות אינו בבחינת "ידיעה מרעישה", כך שמטבע הדברים, הוא מתקיים גם בתחום הרכיבים האלקטרוניים - שוק שבו פי.סי.בי פעילה.

שווי השוק של פי.סי.בי עומד על 115 מיליון דולר, כאשר המזומנים נטו שבמאזנה נושקים לכדי 30 מיליון דולר. מעבר לעובדה שזה מכווץ את מכפיל הרווח הנקי, לנזילות הגבוהה יש גם היבט מעשי: רכישת חברה חדשה בתקופה הקרובה היא אפשרות יותר מסבירה.

שורה תחתונה: פי.סי.בי טכנולוגיות נשלטת על ידי קרן ההשקעות פימי, ותביעת האצבע הדומיננטית של הקרן ברורה: רכישה ברמת מחירים נוחה, חשיבה אסטרטגית סדורה, שינויים והתאמות בשדרת ההנהלה, זיהוי והגדרת מנועי צמיחה - פעמים רבות באמצעות רכישות מחוץ לגבולות ישראל, יישום קפדני של התוכנית העסקית שהותוותה - ומעל לכל, אורך נשימה.

מבחינת זאת, פי.סי.בי אינה שונה מהשקעות אחרות של פימי, ואם לשפוט על פי השינויים שבוצעו בחברה, לצד השיפור בתוצאות השנה האחרונה, הרי שזוהי רק ההתחלה.

הסקירה בוצעה על בסיס מידע ונתונים ציבוריים, המפורסמים לכלל המשקיעים, ועל בסיס זה בלבד. אין לראות בטור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן

הכותב הוא מנהל מחלקת מחקר מניות בלאומי שוקי הון