פרשת ארז דריגס: מחיאות כפיים ל"כאן", אבל איפה היו כולם עד עכשיו?

4 שנים אחרי מהפכת MeToo, הגיע העת שקודקודי התעשייה ייקחו אחריות - לא אחרי פרסום תקשורתי ומהומה ציבורית, אלא לפניהם

ארז דריגס / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS
ארז דריגס / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS

עיון בתחקיר שפרסם אתר "פוליקטילי קוראת" בעניינו של השחקן והבמאי ארז דריגס לא רק הופך את הבטן, אלא גם מציף ומעלה זעקה כלפי מנהלים ועובדים בסביבות עבודתו של דריגס - האם ייתכן שהתנהלותו נסתרה מעיניכם לאורך תקופה כה ארוכה?

פוסט אמיץ בפייסבוק של העיתונאית אופיר סגרסקי, ובעקבותיה עדויות נוספות, חשף שורה של התכתבויות מטרידות, שלא לומר דוחות, בוטות, מבזות ומשפילות מצדו של דריגס כלפי קטינות, סטודנטיות, שחקניות צעירות ועוד. כולן פונות אליו במישור המקצועי, וכולן בצד המוחלש של המטבע.

הנרטיב ידוע - דריגס בתפקיד החזק, הכוכב, הבוגר ובעל השליטה בשיח. הבנות בתפקיד הקורבן שנלכד ברשת (ליטרלי), מופתעות מהפידבק לפנייתן, נבוכות אל מול המעמד ולא ממש יודעות מה לעשות עם כל ההערות הבוטות והמשפילות שהפנה כלפיהן.

אחת המרואיינות בתחקיר פנתה אל דריגס לאחר סיור כיתתי בבית הספר למשחק "יורם לוינשטיין", בו לימד. עם שתי מרואיינות אחרות, האחת סטודנטית, השנייה "שוחרת תאטרון אדוקה", נוצר עמו קשר ברשתות החברתיות בתקופה בה ביים וכיכב בתאטרון חיפה ותאטרון צוותא. במשך שנים רבות היה דריגס חלק מאנסבל השחקנים של תאטרון גשר ושיחק בו בהצגות רבות.

חלק מהמרואיינות מתארות את תגובותיו של דריגס כשהוא לא מקבל את מה שהוא רוצה. "פגיעה מקצועית" בלשון עדינה או "התנכלות" במינוח המשפטי, לפי חוק למניעת הטרדה מינית. עדויות אחרות מתארות כי ידוע היה שדריגס "מטרידן סדרתי": "שמעתי במהלך השנים האחרונות מכיוונים שונים על מקרים על התנהגות סליזית, כפייתית ומטרידה מצדו", סיפרה בכתבה במאית תאטרון.

דריגס הוא רק דוגמה אחת, כנראה רק קצה הקרחון לתרבות אסורה וקלוקלת הקיימת בתעשיית הבידור, התאטרון והקולנוע.

הגיעה העת ב-2021, ארבע שנים אחרי מהפכת MeToo, שקודקודי התעשיות הללו ייקחו אחריות. שידאגו להסברות חובה אינטנסיביות, לאפס סובלנות ביחס לשיח ואקטים מבזים ומשפילים והטרדות מיניות ושינקטו בסנקציות תעסוקתיות - לא אחרי פרסום תקשורתי ומהומה ציבורית, אלא לפניהם.

הגיעה העת שמנהלי תיאטראות, מנכ"לי ערוצי טלוויזיה, מפיקי קולנוע וטלוויזיה ובמאים, יבינו שגם להם עלולה להיות אחריות לא פחות מהטאלנטים עצמם. שמעגלי השתיקה נוצרים גם בגלל היעדר צעדי מנע וטיפול מספקים. מעגלי שתיקה מסוכנים מדי, שמייצרים קורבנות רבות מדי, שסוחבות צלקות עמוקות מדי וללא הגבלת זמן. תוצאות הרסניות שמשפיעות על השיח בענף ובחברה כולה.

לתאגיד השידור "כאן" מגיעות מחיאות כפיים על ההודעה המהירה שהעונה הבאה של "חזרות", אם תהיה, לא תהיה בהשתתפותו של דריגס.

אי-אפשר שלא לתהות למה לעתים קרובות מדי, כאשר עולה כוכב חדש, עולות יחד איתו עדויות קשות כמו אלה המופנות כלפי דריגס. התשובה די ברורה - עד לשלב מסוים, הקרקע פורייה ומאפשרת.

תארו לכם עולם שבו כל מי שיתגלה כמטרידן, לא רק מי שעלה ברשתה של התקשורת בשל היותו "כוכב" השעה או כוכב באופן כללי, יסולק, אולי אפילו, רחמנא ליצלן, אף אחד לא ירצה לעבוד איתו.

תארו לכם עולם שבו מטרידנים, לא רק כוכבים אלא גם שחקנים ובמאים מן השורה, יפנימו שלא הכול מותר, שיש סיכון, שיפחדו מכל תיעוד של אמירה או אקט או כתיבה שלהם שיש בה אופי מיני בוטה כזה שעשוי לסכן את הקריירה שלהם.

מנהלים, מפיקים, במאים - זה (גם) בידיים שלכם.

הכותבת היא עורכת דין בעלת משרד עורכי דין, מומחית בדיני עבודה ומרצה בנושא הטרדות מיניות