חובת הבידוד במלוניות לשבים מחו"ל הוארכה ב-24 שעות נוספות

הוחלט כי במהלך אותן 24 שעות משרד הבריאות יגבש פתרונות חלופיים לפיקוח על מחויבי הבידוד - כפי שביקש ח"כ יעקב אשר, יו"ר ועדת החוקה • ח"כ אשר גם הציע לקצר את משך הבידוד ל"משהו ידידותי יותר"

יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) / צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן
יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) / צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

חובת הבידוד במלוניות הוארכה ב-24 שעות נוספות (כלומר במקום לפוג הלילה בחצות היא תפוג מחר בחצות), "במהלכן יגבש משרד הבריאות פתרונות חלופיים לפיקוח על מחויבי הבידוד, כפי שביקש ח"כ יעקב אשר, יו"ר ועדת החוקה.

אחת ההצעות הן לאפליקציית מעקב: נוסע שיסכים להיכנס למעקב כדי לוודא שהוא מקפיד על חובת הבידוד, ישוחרר לביתו; ומי שיסרב, יחויב בבידוד במלונית. 

ח"כ אשר גם הציע לקצר את משך הבידוד ל"משהו ידידותי יותר". לדבריו, "אם הדבר הפוגעני הוא יעיל, אני מנסה להיות שלם עם עצמי, אבל זה לא פותר את הבעיה (מניעת הכנסת של וריאנטים). דווקא בגלל זה צריך למצוא דרכים אחרות, ויש דרכים אחרות פחות פוגעניות". 

מוקדם יותר היום (א'),  ח"כ אשר הודיע בדיון בוועדת החוקה על בקשת הממשלה להאריך את חובת הבידוד במלוניות, כי לא יאשר את הבקשה. לטענתו, "אין לזה יותר הצדקה. שליחת השבים מחו"ל לבידוד ביתי תשחרר את צוואר הבקבוק ותאפשר להביא יותר ישראלים ארצה בהתאם למכסת ה-2,000 האיש ליום שנקבעה".

בשלב זה נראה כי בכוונת ח"כ אשר לתת לממשלה ארכה של 24 שעות, במהלכם הוא מצפה שיובא פתרון דוגמת אזיק אלקטרוני או אפשרות למעקב דרך הסלולרי. אם ועדת החוקה לא תאשר את בקשת הממשלה חובת הבידוד תפקע היום בחצות.

חברו לסיעת יהדות התורה, סגן שרת התחבורה אורי מקלב, הציג את עמדת הממשלה: "סגירת השמיים מתארכת, יש מאות משפחות מפוצלות שלא יכולות לחזור. אנחנו מבקשים שהוועדה תיתן זמן לממשלה לתקן את התקנות. ועדת החריגים עובדת ביעילות"

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, הגיבה בחריפות לדברים, והטילה על הוועדה את האחריות לאפשרות חדירת וריאנטם חדשים של המחלה. לדבריה, "לאור זה שראינו שיש למשטרה מגבלה לאכוף בידוד 24/7 לאנשים שנמצאים בבית וזה הגיוני, משרד הביטחון הוציא תוכנית 'בני חייל' כדי שאזרחים יעזרו לאנשים להישאר בבידוד - זה לא עובד!

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס / צילום: דוברות הכנסת
 ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס / צילום: דוברות הכנסת

"אם אחר כך אתם רוצים לשבת פה ולדבר על מחדל נתב"ג ואיך הכנסנו וריאנטים ותחלואה ועכשיו לעשות סעד (ולבטל את המלוניות - ד.ז) שמחזיר בדיוק אותו מצב שאנשים משתחררים הביתה. פתרון אחר אין לנו. אז סליחה, זו תהיה אחריות שלכם. לא יכול להיות שבלי שיש לנו פתרון אמיתי אנחנו משחררים ככה".

ח"כ אשר אמר כי בכל מקרה רק שליש מהבאים נכנסים למלוניות, והיתר מקבלים אישור חריג והולכים לבידוד ביתי. הדיון הופסק וכעת התחדש בניסיון להגיע להסכמות.

נזכיר כי מאז ה-26 בינואר השמיים בארץ סגורים לטיסות, וכי בימים האחרונים מועד סגירת השמיים הוארך עד ה-6.3. הנוחתים שעומדים במרכז הדיון הם אלה שמגיעים בטיסות "חילוץ" שמופעלות מניו יורק ומפרנקפורט בתדירות יומית, הנוסעים שנוחתים בטיסות צ'רטר מיוחדות (למשל של משלחות מדיניות) או בטיסות פרטיות.

למעשה, למרות סגירת השמיים נוחתים בארץ מדי יום מאות נוסעים שאמורים להיות מפונים לבידוד במלוניות. מי שפטור מהבידוד הם מחוסנים ומחלימים בכפוף לביצוע שתי בדיקות קורונה, האחת לפני ההמראה לישראל והשנייה לאחר הנחיתה.