פיצויים למשפחות ילדי תימן ומה עוד נמצא על שולחן הממשלה הבוקר

הממשלה תדון בשלושה נושאים היום: מתן פיצויים הבעת צער והכרה בסבלן של משפחות ילדי תימן, הבלקן והמזרח, הקמת ועדת חקירה בעקבות אסון נחל צפית שבו נספו עשרה ילדי המכינה הקדם צבאית ודיון באסון האקולוגי של זיהום חופי ישראל

ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גנץ / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גנץ / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

שלושה נושאים חשובים וכואבים בישיבת הממשלה שתתקיים היום (ב') ובאופן מפתיע כמעט ואין חילוקי דעות עליהם, והם מובאים כהצעות החלטה משותפתו לשני חלקי הממשלה הפריטטית.

הנושא האחד, מתן פיצויים הבעת צער והכרה בסבלן של משפחות ילדי תימן, הבלקן והמזרח, אותה פרשיה משנותיה הראשונות של המדינה שבה נעלמו אלפי ילדים ממשפחות עולים, רובם מתימן אך גם מהבלקן ומדינות ערב אחרות. על רוב הילדים נמסר כי הם מתו אך לא נמסרו להם פרטים או מקום קבורה.

בהצעת ההחלטה נאמר כי זוהי פרשה כואבת בתולדות המדינה המהווה פצע פתוח בחברה הישראלית. הממשלה מביעה צער על אירועים אלה ומכירה בסבלן של המשפחות שילדיהן היו חלק מהפרשה הכאובה.

בהחלטה נקבעו פיצויים ולפיהם בני משפחות שפנו לאחת משלוש הועדות הממלכתיות שעסקו בנושא, והמסקנה הייתה כי הילד נפטר ולא נמסרה הודעת הפטירה בזמן אמת או שלא נמסר מקום הקבורה, זכאים לקבל פיצוי חד פעמי. בהיקף של 150 אלף שקל. משפחה שלא נמצא כל מידע על גורל ילדה הנעדר בחקירת הוועדות, תקבל 200 אלף שקל הוראות ההחלטה יחולו על כל ילד כלומר אם יש יותר מילד אחד למשפחה הפיצוי יהיה לכל ילד בנפרד. הכסף יחולק בין בני המשפחה כאשר להורים תהיה זכאות כפולה מאחיהם של הילדים הנעדרים.

המשפחות יתחייבו על ויתור וסילוק של תביעות כספיות בעניין. והבקשות לפיצויים יוגשו עד נובמבר 2021.

בממשלה מעריכים כי מדובר בסכום של 162 מיליון שקל למימון הפיצויים והמנגנון שיעניק אותם.

הנושא השני הוא הקמת ועדת חקירה בעקבות אסון נחל צפית שבו נספו עשרה ילדי המכינה הקדם צבאית. סמכויות הועדה יהיו נרחבות, והן נקבעו בתיאום בין שר ההתיישבות צחי הנגבי למ"מ שר המשפטים בני גנץ.

הנושא השלישי הוא דיון באסון האקולוגי של זיהום חופי ישראל, והשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל תציג את המידע עד כה ואת דרכי הפתרון לניקיון החופים ולמניעת אסונות דומים. בין השאר צפויה לעלות לדיון הצעה לגייס מובטלים לפעולות הניקיון.

בנוסף תאשר הממשלה את מינויו של ניר שויקי לתפקיד יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולוויין, ואת מישל קרמרמן דקל למנכ"לית הרשות השנייה לרדיו ולטלויזיה.

עמותת עמר"ם: "צעד חלקי בלבד ואינו מספק מענה ראוי וכולל"

בתגובה להחלטת הממשלה הצפויה לקבוע פיצויים לחלק ממשפחות ילדי תימן, מזרח ובלקן החטופים, אומרים בעמותת עמר"ם כי אמנם מדובר בצעד שמבקש לבוא לקראת המשפחות, אולם הוא חלקי בלבד ואינו מספק מענה ראוי וכולל בפרשה: "ההחלטה הצפויה להתקבל היום, חסרה את המרכיב המשמעותי ביותר בתהליך לקיחת האחריות - התנצלות רשמית של המדינה בפני משפחות ילדי תימן, מזרח ובלקן. בהקשר זה יש לציין כי ההחלטה הנוכחית התקבלה ללא דיאלוג עם המשפחות והעמותות הפעילות בנושא, ובלי מרכיב זה לא ייתכן תהליך של תיקון וריפוי.

"בנוסף, ההחלטה כוללת כשלים מהותיים כגון הפרדה שרירותית ומדירה בין משפחות אשר פנו לוועדות, וזכאיות להגיש בקשה לפיצויים, לבין משפחות אשר לא עשו כן. על המדינה להציע פתרונות אשר כוללים את כל המשפחות אשר ילדיהן נעלמו לאחר שנלקחו ע"י מוסדות המדינה, שכן רבות מהמשפחות לא פנו לוועדות מתוך אי-אמון בממסד או מתוך תום ליבן בשעת פעולת הוועדות. יש לציין כי הוועדות אף הגבילו את נגישותן למשפחות על רקע גילאי הילדים, ושנים מסוימות שנקבעו מראש.

"עמותת עמר"ם שבה ודורשת ממדינת ישראל לקחת אחריות על העוול הקשה שנגרם למשפחות יוצאות תימן, מזרח ובלקן. תהליך זה יכלול הכרה מצד המדינה והתנצלות בפני המשפחות, הקמת מערך סיוע לחיפוש נעדרים ואיחוד משפחות הכולל פתיחה מלאה של תיקים וארכיונים, הטמעת הפרשה בתכנית הלימודים במערכת החינוך, הקמת אתר מחקר והנצחה, ניקוי שמו של הרב עוזי משולם ז"ל ומיסוד יום זכרון ומודעות בלוח השנה".