שחל קופצת על גל הרפואה מרחוק בארה"ב: מעוניינת להירשם למסחר בנאסד"ק

חברת הטלרפואה, הפועלת בישראל ובגרמניה, נסחרת בבורסה השוויצרית לפי שווי שוק של כ-179 מיליון דולר, לאחר שמנייתה עלתה 64% מתחילת 2021

המכשיר החכם של שחל / צילום: שחל
המכשיר החכם של שחל / צילום: שחל

חברת שחל טלרפואה הודיעה ביום שני כי היא בוחנת רישום למסחר בבורסה נוספת מלבד הבורסה לניירות ערך השוויצרית SIX. בין השאר, נבדקת האפשרות לרישום בבורסת נאסד"ק או בבורסת תל אביב. שחל נסחרת בבורסה השוויצרית לפי שווי שוק של כ-159 מיליון פרנק שוויצרי (179 מיליון דולר), לאחר עלייה של 64% במחיר המניה מתחילת 2021, אף שהחברה הציגה הרעה בתוצאותיה הכספיות.

בורסת נאסד"ק קיבלה לתוכה בשנים האחרונות כמה חברות טלרפואה (רפואה מרחוק), שנהפכו לענקיות ופתחו תיאבון לסקטור בקרב המשקיעים האמריקאים. כך למשל, חברת Teladoc נסחרת לפי שווי של 42 מיליארד דולר, ואילו אמריקן וול, שמייסדיה הם הישראלים עדו ורועי שיינברג, נסחרת לפי שווי של 7 מיליארד דולר. המניות של החברות האלה עלו משמעותית בעקבות משבר הקורונה, שנתן דחיפה גדולה ולא צפויה לרפואה מרחוק.

שחל הסבירה בדוחותיה למחצית הראשונה של 2020 כי עבורה הקורונה דווקא היוותה מעכב הכנסות, בעיקר בפעילותה בגרמניה, בשל האטה בקצב קבלת ההחלטות של בתי חולים לגבי אימוץ טכנולוגיות חדשות, והסטת תשומת הלב מהטיפול בחולים כרוניים אל הטיפול בחולי קורונה. עם זאת, החברה ציינה כי היא רואה במגמת המעבר לרפואה מרחוק הזדמנות ופוטנציאל עתידי לחברות מסוגה.

רכשה את חברת Jumedi הגרמנית

חברות הענק מסקטור זה הנסחרות בנאסד"ק, נותנות שירותים דומים לאלה של שחל בכך שהם כוללים טכנולוגיה רפואית יחד עם אספקת שירותי רפואה, אבל פעילותן מקיפה ונרחבת יותר והיא מתקיימת בשוק האמריקאי, שבו התשלום עבור שירותים כאלה הוא גבוה, בעוד עיקר פעילותה של שחל הוא בישראל ובגרמניה.

שחל, שייסדה ומובילה משפחת אלרואי, פיתחה באופן חלוצי, שהקדים את השוק, טכנולוגיות לניטור מרחוק ומערך שירות ללקוחותיה. החברה מתמחה בתחום הקרדיולוגי. לשחל מוצרי ניטור משלה, שקיבלו אישורי CE ו-FDA, ובהם מכשיר ייחודי המאפשר ניטור ברמה של אק"ג מחוץ לבית החולים, בעזרת טלפון חכם. מלבד חולי לב, שחל מנטרת חולים במחלות ריאה, לחץ דם גבוה ועוד. עם השנים פיתחה שחל גם טכנולוגיה של ביקורים רפואיים וירטואליים.

עיקר ההכנסות של שחל, המנוהלת על ידי ארז נחתומי, מגיעות מפעילות בגרמניה וישראל בשיתוף פעולה עם קופות החולים המקומיות. הכנסותיה של החברה בגרמניה הסתכמו במחצית הראשונה של 2020 ב-8.1 מיליון דולר - ירידה של 11% לעומת התקופה המקבילה ב-2019. בישראל, נרשמה עלייה בהכנסותיה ל-11 מיליון דולר - גידול של 3% לעומת התקופה המקבילה. ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מסים, פחת והפחתות) לתקופה זו היה 2.8 מיליון דולר, לעומת 6 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2019, ואילו הרווח עמד על 100 אלף דולר בלבד, לעומת 3.9 מיליון ב-2019.

שחל רכשה לפני כמה שבועות את חברת Jumedi הגרמנית, שפיתחה מערך של אפליקציות בריאות דיגיטלית, שכבר נמצאות בשימוש של חברות ביטוח בריאות גרמניות עבור הלקוחות שלהן. שחל גייסה כ-35 מיליון פרנק שוויצרי (כ-38 מיליון דולר) לפני השלמת הרכישה, שהצטרפו לכ-9 מיליון דולר שהיו בקופתה נכון לסוף המחצית הראשונה של 2020.

נזכיר כי ב-2015 נחתם הסכם למכירת שחל לתאגיד הסיני Shanghai Jiuchuan Investment, לפי שווי של 480 מיליון שקל. ואולם, העסקה בוטלה, מכיוון שהממשל הסיני לא אישר אותה, ומניית שחל צנחה. לאחר כשנה קבוצת משקיעים שהחזיקו 30% בחברה - אייל עופר, שלמה בן חיים, חברת הנוסטרו ברק קפיטל ואלי אלרואי - סיכמה על מכירת החזקותיה בתמורה לכ-110 מיליון שקל.