רשות התחרות סוגרת את הספיח האחרון של המיזוג בין הבנקים אגוד ומזרחי טפחות

בדיקת הממונה על התחרות לא העלתה ממצאים בעייתיים מדי לגבי השחיקה הניכרת בהיקף תיק האשראי ליהלומנים של בנק אגוד, ערב מכירתו כתנאי למיזוג עם בנק מזרחי טפחות

הממונה על רשות התחרות, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: רמי זרנגר
הממונה על רשות התחרות, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: רמי זרנגר

רשות התחרות שבראשות מיכל הלפרין לא מצאה ממצאים בעייתיים מדי בבדיקה שערכה לגבי נסיבות השחיקה בהיקף תיק האשראי ליהלומנים של בנק אגוד, לקראת מיזוגו בבנק מזרחי טפחות. על כן מבחינתה לא יהיו ספיחים לעניין מיזוג הבנק השישי בגודלו במערכת הבנקאית לתוך השלישי בגודלו, והיא לא תנקוט באמצעי אכיפה. כך עולה ממכתב ששלחה רשות התחרות לעמותת הצלחה ושהגיע לידי גלובס.

המכתב של הרשות נשלח בשבוע שעבר בעקבות תלונתה של עמותת הצלחה בנושא, דרך היועץ המשפטי של העמותה עו"ד אלעד מן. העמותה ביקשה כי הרשות תבדוק "אם השחיקה בתיק האשראי ליהלומנים של אגוד, לקראת מיזוגו במזרחי טפחות, תואמת את התכווצות השוק כולו או שהתרחשה בשל סיבות אחרות תוך הפרת תנאי המיזוג" ו"לבחון מחדש אם לנוכח הנסיבות, מכירת התיק של אגוד אכן מבטיחה תחרות באופן שמונע את הפגיעה שבמיזוג".

ברשות חששו כי הקיטון החד בתיק האשראי ליהלומנים של אגוד נובע ממניעים לא ראויים שמטרתם להשפיע על מצב התחרות בשוק ואולי להחליש יחסית את מי שירכוש את התיק ויהווה אופציה תחרותית. בסופו של דבר מצאה רשות התחרות כי "היקפם של תיקי האשראי ליהלומים בכלל הבנקים ירד בתקופת הבדיקה", הגם ש"הירידה בהיקף התיק של בנק אגוד גדולה משמעותית מהירידה בהיקף התיק של מזרחי טפחות ומהירידה בהיקף התיק של דיסקונט". ואולם, כאמור, בשורה התחתונה סוגרת הרשות את הבדיקה נאחר ו"ממצאי בדיקת הרשות לא הניחו תשתית ראייתית מספקת להפרת תנאי המיזוג ולנקיטת צעדי אכיפה".

בכל מקרה הבדיקה לא הייתה רלוונטית למיזוג אגוד במזרחי טפחות - דבר שכבר נעשה, אלא "רק" כבחינה בדיעבד האם נעשו מהלכים לא תקינים. אם הממצאים היו חיוביים הרשות יכולה הייתה לנקוט בהליכים כנגד הבנקים ונושאי משרה בהם.

היקף התיק צנח בעשרות אחוזים

המיזוג של אגוד לתוך מזרחי טפחות הושלם במחצית השנייה של 2020, לאחר הליך משפטי ארוך ומסובך שכלל איסור מיזוג מצד רשות התחרות והגשת עררים לבית המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כבית הדין לתחרות. בית הדין הפך את החלטת הרשות ונענה לבקשות מזרחי טפחות, בנק אגוד ובעלי אגוד ואיפשר את המיזוג. כל זאת, בהתאם להמלצות של הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל.

עם זאת, כחלק מהתנאים לעסקה, בית הדין לתחרות קבע כי רשות התחרות תקבע כללים למכירת תיק האשראי ליהלומנים של בנק אגוד או זה המקביל של בנק מזרחי טפחות, קודם להשלמת העסקה, וכתנאי להשלמתה. בסופו של יום תיק האשראי האמור נמכר לחברת האשראי החוץ-בנקאית פנינסולה, שבניהול מייסדה מיכה אבני, ושנמצאת בשליטת בית ההשקעות מיטב דש.

בעת החתימה על העסקה למיזוג אגוד במזרחי טפחות עמד היקף תיק האשראי ליהלומנים של אגוד על כ-91 מיליון דולר. במועד השלמת המכירה של התיק לפנינסולה (בסוף ספטמבר האחרון) הוא עמד על 53.4 מיליון דולר בלבד. אגב, בנובמבר 2019, כשניתן פסק הדין בעניין המיזוג, כנראה דובר על היקף תיק של כ-140 מיליון דולר, כאשר על פי עמותתה הצלחה, "ב-2016 עמד היקף תיק האשראי ליהלומים של אגוד על 400 מיליון דולר". כלומר, מאז שניתן פסק הדין שאיפשר את מיזוג אגוד למזרחי טפחות ועד למכירת תיק האשראי ליהלומנים, פחות משנה לאחר מכן, קטן היקף תיק האשראי ליהלומנים של אגוד בכ-62%, כאשר מאז 2016 חלה צניחה של לכאורה של כ-87%.

נציין כי עוד קודם להשלמת המיזוג של אגוד לתוך מזרחי טפחות, ולמעשה הפסקת קיומו כבנק עצמאי - בסביבת אגוד הסבירו אז את הירידה באשראי בתחום בפירעונות מצד לקוחות, ככל הנראה בעיקר בשל לקוח מרכזי, תוך שהסבירו כי בבנק לא שינו דבר במדיניות שלהם בתחום.

עמותת הצלחה: הרשות התעכבה בבדיקה

כך או כך, בהצלחה טוענים גם לאחר סגירת הבדיקה של הרשות, כי "על אף סמכויותיה החוקיות של הממונה, בלא כל בדיקה ופיקוח על ידה, נשחק הנכס עד כדי השמדתו ואיבוד משמעותו התחרותית". בהצלחה טוענים כי "הרשות התעכבה חודשים ארוכים בבדיקת תלונת הצלחה, עד לאחר בריחת הסוסים מן האורווה וביצוע המיזוג כך שתנאי הממונה במיזוג הפכו לחסרי ערך ולא נאכפו", ו"זאת גם אם השחיקה נעשתה מסיבות לגיטימיות". עוד טוענים בהצלחה כי "למעשה, הממונה איפשרה ביצוע מיזוג שיש בו לכאורה פגיעה בתחרות בלא ריפוי הפגיעה התחרותית" ו"לכן יש לבחון מחדש את תנאי המיזוג".

מבחינת הרשות אין מקום לדון בעיכוב כי הבדיקה עצמה, מהירה ככל שהייתה, נעשתה בצל העברת התיק לצד שלישי תוך מיזוג אגוד לבנק מזרחי טפחות, כאשר הבדיקה לא הייתה קשורה לשחיקת התיק. בכל אופן, הרשות עצמה בחנה אם שחיקת התיק נוצרה כתוצאה מפעולה לא ראויה של אגוד, ובסוף הבדיקה שהחלה בשל שלל תלונות ולא רק זו של הצלחה, התברר שאין ראיות להפרה שכזו.