הראשונה שהצליחה להתגבר על משבר הקורונה זוכה להעלאת דירוג

הצלחתה של ניו זילנד בהתמודדות עם הקורונה, שהביאה לריבאונד של 14% בתוצר ברבעון השלישי, מתרגמת לדירוג האשראי • S&P : " הממשלה יכולה לעמוד בפני נזקים פוטנציאליים"

ראשת ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן / צילום: Mark Baker, AP
ראשת ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן / צילום: Mark Baker, AP

חברת דירוג האשראי S&P העולמית העלתה את דירוג האשראי של ניו זילנד על רקע הצלחתה בהתמודדות עם מגיפת הקורונה.

למרות החשש מהתפתחות בועה במחירי הנדל"ן, כלכלני S&P "מאמינים כעת כי הממשלה יכולה לעמוד בפני נזקים פוטנציאליים בשל זעזועים שליליים במשק, כולל היחלשות אפשרית בשוק הנדל"ן" כלכלני S&P העלו את הדירוג לרמה של AA פלוס עם תחזית יציבה לעומת AA עם אופק חיובי.

ניו זילנד נחשבת כמופת למדינה שהצליחה למגר את המגיפה ולרשום התאוששות כלכלית מהירה, עם זינוק של 14% בתוצר הרבעון השלישי לעומת הרבעון השני, מה שהביא לצמיחה של 0.4% בחישוב שנתי, בעוד שיעור האבטלה ירד ל-4.9% ברבעון הרביעי לעומת 5.3% ברבעון השלישי של 2020.

כבר ביוני של 2020 הודיעה ניו זילנד כי "אין יותר מקרים פעילים" של מחלת הקורונה במדינה, ובהתאם לכך היא הסירה את כל ההגבלות שהיו כרוכות במאבק בנגיף. לפני כשבוע הכניסה ניו זילנד את אוקלנד לסגר בן שלושה ימים בשל 8 מקרים שהתגלו, אך אתמול כבר הודיעה על הסרת ההגבלות לאחר שלא נמצאו עדויות להתפשטות באוקלנד.

ניו זילנד היא בין המדינות שיצאו בזול ממשבר הקורונה בשל התנהלות ממשלתית מופתית וציות של האוכלוסייה, מה שבא לידי ביטוי בצמיחה הכלכלית של המדינה. תוצר המשק הניו זילנדי התכווץ ב-2.1% בשנת 2020, ותחזית שוק החוב למדינה צופה צמיחה של 1.5%, 2.6%, 3.7%, 3.8% בין השנים 2025-2021 בהתאמה.

העוצמה המפתיעה של כלכלת ניו זילנד אפשרה לאוצר להוריד את תחזיות הנפקת איגרות החוב הריבוניות שוב בדצמבר האחרון, לאחר העדכון הכלכלי של הממשלה למחצית שנת 2020. "הגמישות הכספית של ניו זילנד, הכלכלה העשירה והמוסדות תורמים לפעולות מדיניות מהירות ומכריעות ומקזזות את חוסר האיזון החיצוני במדינה", כתבו כלכלני סוכנות הדירוג העולמית.