עסק ביום | פיצ'ר

"הלחץ הנפשי אחרי 14 שעות בעסק זה לא פשוט. הראש כל הזמן טרוד - איך אנחנו שורדים, איך עוברים את מחר"

בועז יעיש, בן 54 • הבעלים של אשישוק, עסק לשיווק פירות וירקות • "קיבלנו מענקים שעזרו לנו. מקווים שהמסעדות שהצליחו לשרוד יחזרו לעבוד בקרוב" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

בועז יעיש, הבעלים של אשישוק, עסק לשיווק פירות וירקות / צילום: אסף ריימונד
בועז יעיש, הבעלים של אשישוק, עסק לשיווק פירות וירקות / צילום: אסף ריימונד

העסק של בועז יעיש, עבד מצוין לאורך השנים. הוא עבד עם לקוחות מוסדיים גדולים, ומעולם לא דמיין שברגע אחד העסק שלו יקלע למשבר שכלל לא תלוי בו, ויישלח אותו למאבק פרנסתי משמעותי כל כך. "אלו ימים לא פשוטים עבורנו, כמו אצל כולם. אנחנו משווקים פירות וירקות, ומכונות לסחיטה. העסק הזה הושתת על פעילות של בתי מלון, מסעדות ובתי קפה. אנחנו עובדים עם כמה מרכולים קטנים, אבל זה נתח קטן מהפעילות. כשהקורונה הגיעה בחודש מרץ, היא עצרה אותנו כמעט לגמרי. ירידה של 90% לפחות בפעילות", הוא מספר.

במקום לשבת בבית ולחכות, מתוך תקווה שאוטוטו המשבר יסתיים, יעיש הבין שצריך לתכנן הכול מחדש, ולהפחית את הפגיעות של העסק. "הוצאנו את כל העובדים לחל"ת, העמדנו את המשאיות בעסק, והתחלנו לחשוב איך אנחנו מייצרים איזושהי פעילות", הוא אומר. "אישתי הציעה להעביר הודעה בקבוצות ווטסאפ, ולשווק ירקות, פירות ותוצרת חקלאית באופן ישיר לבתים. התחלנו, ויצרנו עוד פעילות בתוך העסק".

וכך, החל דבר חדש. אשישוק גילו את הציבור, והוא אותם. "אנחנו משווקים את המיצים שלנו יחד עם הארגזים הללו", מספר יעיש. "חלק מהמסעדות חזרו במתכונת טייק אווי, אבל אנחנו עדיין ממשיכים עם הלקוחות הפרטיים. התחום המוסדי הוא עכשיו 30% מהפעילות שלנו. הייתי ספק של מלונות ענק, והם בכלל לא יודעים מתי הם יחזרו לפעילות. זה לא יקרה עד שיפתחו את נתב"ג. אנחנו ממציאים את עצמנו מחדש, ומנסים להרים את עצמנו".

כמה זה רווחי ביחס לעבודה השגרתית שלכם?
"אנחנו יושבים במחסן של מעל 900 מטר. זו שכירות יקרה, ואנחנו בכוח צפים מעל המים. עם עזרה של הרשויות, אנחנו מצליחים להיות מאוזנים ולא לייצר בור תזרימי, אבל לא להרוויח. אני עדיין לא שם. במשך כמה חודשים גם לא נתנו לנו לקבל את המענקים. נפגענו ב-38% בין הסגרים, ולא 40% כפי שהגדירו. קיבלנו בסוף מענקים שעזרו לנו מול ההוצאות החודשיות. יש לנו שלוש משאיות שעומדות כאן ומושבתות. אנחנו מחכים. אנחנו מקווים שהמסעדות שהצליחו לשרוד יחזרו לעבוד בקרוב".

עד כמה המשבר הזה משפיע על התא המשפחתי שלכם?
"הסתדרנו. היה לנו אוכל בבית, בסגר יש יותר הוצאות על מזון ופחות על קניות אחרות ונסיעות. הצטמצמנו, וחשבנו פעמיים על כל דבר לפני שקנינו ועשינו. זה לא קל לנו. זה לעבוד הרבה יותר קשה ולהרוויח פחות, והלחץ הנפשי אחרי 14 שעות בעסק, כשחוזרים הביתה אחרי יום כזה לאישה ושני ילדים שהיו סגורים בבית כל היום, זה לא פשוט. אין לאף אחד אפשרות לשקט או למנוחה. הראש כל הזמן טרוד - איך אנחנו שורדים, איך עוברים את מחר".

איך יראה העסק שלך כשנחזור לשגרה?
"אני אחזור למוסדיים, למי שיישאר ויהיה כדאי לעבוד איתו. אני לא אוכל לעבוד עם כל אחד כי יש הרבה עסקים בסיכון עכשיו, ואני לא יכול להרשות לעצמי שיגלגלו את הסיכון הזה אליי. מבחינת הלקוחות הפרטיים - זה משהו שאנחנו רוצים לפתח ולטפח. זה הדבר הטוב שיצא מהתקופה הזו, למרות שזו עבודה מאוד מאוד קשה. להוציא קרטון של 200 שקל ללקוח, ברמה מוקפדת של 100%, זה מאתגר. אבל אנחנו מבינים שמשק הבית הופך להיות מרכזי. אנשים קונים יותר באונליין וזה ימשיך ככה. חשוב לי להיות שחקן במקום הזה, ויש לנו כבר חוג לקוחות נאמן".

 עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il