טסלה | ניתוח

כך הפכה טסלה לאחת החברות המוערכות ביותר במדד S&P

יצרנית כלי הרכב החשמליים היא אחת החברות המוערכות ביותר במדד S&P 500 כיום • איך היא הגיעה לשם בדרך שונה מענקיות טכנולוגיה אחרות ומה ההבדל בין אופן הצמיחה שלה לשלהן ב-5 גרפים

אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams
אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams

התרועה שליוותה את כניסת טסלה לשוק המניות הפכה אותה לאחת החברות האמריקאיות בעלות הערך הרב ביותר. אבל בכמה דרכי מפתח, חברת המכוניות החשמליות מאוד שונה מחברות אחרות בגודל דומה.

מניות טסלה זינקו ביותר מ-300% בשנה האחרונה, והרימו את שווי השוק של החברה אל מעל 800 מיליארד דולר, לפני שירדו מעט. הערכת השווי של החברה גבוהה יותר מהערכת השווי של שבע חברות הרכב הגדולות גם יחד, מה ששם את החברה כתף לצד כתף עם חברות כמו אפל, מיקרוסופט, אמזון, אלפאבית ופייסבוק.

 
  

הנה כמה נקודות מבט על איך הגיעה טסלה לנקודה הזו ואיך הסיפור של עלייתה לפסגה נראה לעומת חברות מרכזיות אחרות במדד 500 S&P:

1. טסלה נעשתה בעלת ערך במהירות

244 ימים בלבד. זה פרק הזמן שלקח לשווי השוק של טסלה לגדול מ-100 מיליארד דולר ל-800 מיליארד דולר. מדובר בפרק זמן קצר בהרבה ממה שלקח לחברות אחרות. החברה בת 17 השנים הרוויחה הרבה מכך שהמשקיעים התחברו לחזון של המנכ"ל אלון מאסק לייצר מכונית חשמלית והתפיסה שלו, שטסלה אינה רק יצרנית כלי רכב, אלא חברת טכנולוגיה.

 
  

האופטימיות של השוק לגבי המעבר הכללי ממכוניות מבוססות דלק לכלי רכב חשמליים עמד בבסיס הרווחים הגדולים במניות של יצרניות כלי הרכב החשמליים ויצרניות הסוללות במהלך השנה האחרונה.

גם הפעולות של הפדרל רזרב עזרו לדחוף עוד משקיעים לרכישת מניות ולמדדים המובילים. הבנק המרכזי קיצץ בשיעור הריבית וקנה מיליארדי דולרים באגרות חוב, ושלח את התשואה על אג"ח לטווח ארוך לכמעט אפס, בעוד התשואה על נכסים בהחזר קבוע אחרים, חזרה לרמות שלפני המגפה. כשאג"ח טומנות בחובן החזר כל כך נמוך, משקיעים נוטים לפנות לנכסים בסיכון גבוה יותר, כמו מניות.

טסלה הרוויחה מתיאבון משקיעים למניות שלה בכך שמכרה בשנה שעברה מניות במיליארדי דולרים.

2. האופטימיות של המשקיעים באופן יוצא דופן

צורת מדידה אהובה בוול סטריט של חברות היא באמצעות מכפילי רווח עתידיים (Forward Price-to-Earnings ratio), שמודדת כמה המשקיעים משלמים עבור מניה בחברה בהשוואה לרווחים הצפויים שלה.

אופטימיות של משקיעים לגבי סיכוייהן של מניות טכנולוגיה גדולות רבות כמו אמזון, אפל וטסלה, עזרה להן לקדם את יחס המחיר לרווחים הצפויים. יחס P/E גבוה, כפי שהוא מכונה, מצביע על כך שבעלי המניות צופים שהחברה תציג צמיחה חזקה מעבר לתקופת התחזית המקובלת, לרוב שנה אחת.

מניות טסלה נסחרו במחיר השווה ליותר מפי 184 מהרווח הצפוי לגבי 12 החודשים הבאים, כך לפי נתונים של חברת FactSet. זה יחס P/E גבוה מהממוצע במדד 500 S&P נכון ליום רביעי האחרון, בערך פי 22 מהרווחים הצפויים.

 
  

מאסק אמר בשנה שעברה שהוא חושב שמחיר המניה של החברה גבוה מדי. לאחרונה, לעומת זאת, הוא הסביר את הערכת השווי בהתבסס על מאמצי החברה לפתח טכנולוגיית נהיגה אוטונומית, שינוי שאמר שיהפוך כלי רכב לשימושיים יותר ויגדיל את ההכנסות.

"אני חושב שיש מעין דרך להצדיק את הערכת השווי של החברה איפה שהיא נמצאת כרגע", הוא אמר בשיחת אנליסטים לאחר פרסום דוחות הרבעון הרביעי של החברה, בינואר.

3. החברה הפכה לרווחית, אך לא כמו האחרות

טסלה הפסידה כסף במשך שנים ארוכות, כאשר החברה השקיעה בפיתוח דגמים חדשים של כלי רכב וניסיונות להגדיל את הספק הייצור. לבסוף היא הצליחה להפוך לרווחית בשנת 2020, וסיימה את השנה עם רווח של 721 מיליון דולר - השנה הראשונה הרווחית של החברה.

 
  

בעוד שמדובר בציון דרך עבור טסלה, הרי שהרווח מחוויר לעומת עשרות מיליארדי הדולרים של חברות כמו אלפאבית, מיקרוסופט ואפל בשנים האחרונות.

טסלה הרוויחה ממכירת האשראי הרגולטורי (Regulatory Credits) למתחרות שלה שצריכות להתאים עצמן לחוקי פליטת גזים פחמניים - אשראי זה ניתן על ידי ממשלות שונות על פי תקנות סביבתיות שונות (למשל, כלי רכב ללא פליטה, גזי חממה ודלק נקי), והם מבוססים על מספר הרכבים החשמליים שהחברה מוכרת או על רמת הפליטה שלה. מכירות מסוג זה לחברות המתחרות הכניסו לחברה כ-1.6 מיליארד דולר בשנה שעברה, לעומת 594 מיליון דולר בשנת 2019.

למרות הרווחים הגבוהים כיום, מנהל הכספים בטסלה, זאק קירקהורן, אמר בשיחת האנליסטים האחרונה, שמכירת האשראי הרגולטורי לא הולכת להיות חלק משמעותי מהמודל העסקי של החברה בטווח הארוך.

4. התוכנית לעתיד הקרוב: התרחבות

הרבה מהביצועים העתידיים של טסלה יהיו תלויים ביכולתה של החברה לצמוח ולגדול. החברה מסרה כמעט חצי מיליון כלי רכב ללקוחות בכל העולם בשנה שעברה, ומתכננת להגדיל את הייצור בקרוב ל-50% בשנה, בממוצע, בשנים הקרובות.

אפילו עם עליות כאלה, טסלה עדיין תייצר במשך שנים רבות, הרבה פחות כלי רכב ממה שמייצרות ענקיות התעשייה. פולקסווגן, לשם ההשוואה, מסרה ללקוחותיה 9.3 מיליון כלי רכב ב-2020, וחברות רכב אחרות שופכות מיליארדי דולרים על יצירת קווי ייצור ודגמים לכלי רכב חשמליים משלהן. חברת ג'נרל מוטורס הודיעה בינואר שהיא מתכננת להפסיק לייצר לחלוטין כלי רכב, המונעים בדלק ובדיזל עד שנת 2035.

 
  

הביקוש למכוניות חשמליות גם עוזר להעלות את מחיר המניות של מתחרות כמו Nio, בין היתר. עליה בערך מניות Nio בבורסה בניו יורק של כ-1,330% בשנה האחרונה הפכה את החברה ליצרנית הרכב השישית בארה"ב מבחינת שווי. ואולם אם מסתכלים על הנתונים, בשנה שעברה מסרה Nio ללקוחות רק 43,728 כלי רכב.