עובדי הייטק תקועים שנים עם אופציות. החברה הזו רוצה לשחרר אותם

אקוויטי בי מקשרת בין עובדים שעוזבים סטארט-אפים וצריכים לממש אופציות לבין משקיעים שעוזרים להם לממן זאת בתמורה לריבית נאה בעתיד • השלב הבא לפי המנכ"ל אורן ברזילי: הנזלת האופציות עוד לפני האקזיט

המייסדים: מודי רדשקוביץ, סמנכ״ל תפעול, אורן ברזילי, מנכ״ל ועודד גולן, סמנכ״ל מוצר / צילום: נופר תגר
המייסדים: מודי רדשקוביץ, סמנכ״ל תפעול, אורן ברזילי, מנכ״ל ועודד גולן, סמנכ״ל מוצר / צילום: נופר תגר

עובד שסיים את תפקידו בסטארט-אפ קיבל שלושה חודשים לשלם 300 אלף דולר כדי לממש את האופציות שלו למניות בחברה, בטרם יאבד אותן. לעובד לא היה את הסכום המבוקש ולכן הוא פנה לפלטפורמת אקוויטי בי (EquityBee), ששידכה בינו לבין משקיעים, שמימנו את המימוש. זמן קצר לאחר מכן החברה יצאה להנפקה ושווי אותן המניות, בתום תקופת החסימה שבה אסור למכור אותן, עמד כבר על מעל 4 מיליון דולר. מתוכם קיבל העובד הפורש כשלושה מיליון דולר והמשקיעים גרפו כמיליון.

מנכ"ל אקוויטי בי אורן ברזילי מעדיף לא לחשוף את שם החברה המדוברת, עד שיפרסם תיאור מקרה שלם שלו. לדבריו בכל מקרה לא מדובר במקרה חריג שמשקיעים באקוויטי בי רשמו תשואות תלת-ספרתיות, מה שהתרחש גם באקזיטים של החברות הישראליות מוביט, ספוט ואופטימל פלוס. אקוויטי בי עצמה גובה עמלה של 5% מהמשקיע בזמן קבלת ההשקעה ועוד 5% עמלה על העובד, אם וכאשר, הוא רושם רווח על מכירת המניות.

"העובד מקבל את הסכום הגדול"

אקוויטי בי הוקמה ב-2018 על ידי ברזילי, יחד עם שני חברי ילדות שלו, עודד גולן (סמנכ"ל מוצר) ומודי רדשקוביץ (סמנכ"ל תפעול). ברזילי היה ממייסדי הסטארט-אפ טפינגו, שנרכש ב-150 מיליון דולר על ידי גראבהאב האמריקאית, ולדבריו הוא ראה כיצד עובדים שעזבו את החברה בטרם עת פספסו השתתפות באקזיט. את הבעיה הזאת בדיוק מנסה אקוויטי בי לפתור.

"עובד שמשתתף באקזיט מוצלח זהו עבורו אירוע משנה חיים. הוא מקבל ביום אחד משכורת מצטברת של 5-6 שנים, שזה משהו שישפיע עליו ועל משפחתו, ואנחנו גאים שעזרנו לעשרות עובדים בשנה האחרונה לנצל את הפוטנציאל הזה. אלו אנשים שעזבו את החברות ואחרת לא היו רואים את הכסף", אומר ברזילי.

לעובדים שנשארים לעבוד בסטארט-אפ אין דילמה והם יכולים לממש את האופציות שלהם שהבשילו, ולהפוך אותן למניות רק בזמן הנפקה או אקזיט של החברה, כשהם בטוחים שירוויחו מהעסקה. אולם עובדים שעוזבים מקבלים דד-ליין של 90 יום לערך, בו הם צריכים לממש את האופציות, בלי לדעת אם אכן ירוויחו משהו מהן. המימוש הזה יכול להיות יקר מאוד. לדברי ברזילי, עובד ממוצע בישראל יידרש לשלם 40 אלף דולר על המימוש בממוצע ובארה"ב עלות מימוש המניות תגיע ל-140 אלף דולר בממוצע.

כאשר עובד פורש פונה לאקוויטי בי, הפלטפורמה מוצאת משקיעים שמעוניינים לממן לו את הרכישה מתוך מאגר של 8,000 קרנות השקעה, פמילי אופיס ובעלי הון שרשומים אצלה. אקוויטי בי דואגת שהצדדים יחתמו על הסכם, בו העובד מתחייב להחזיר למשקיעים את הסכום ששילמו בתוספת ריבית, אם וכאשר הוא יכול למכור את מניותיו באקזיט או הנפקה. אקוויטי בי גם מנהלת את העברת הכספים בין הצדדים.

הריבית שיקבלו המשקיעים נקבעת על פי הסיכון שלהם, הנגזר מהאטרקטיביות של החברה ממנה העובד פורש והאם האופציות שלו נמצאות מחוץ לכסף או בתוך הכסף לפי השווי הנוכחי של הסטארט-אפ.

בדצמבר האחרון פרסמה אקוויטי בי רשימה של האופציות הנחשקות ביותר על ידי משקיעים בפלטפורמה בחברות טכנולוגיה ישראליות או בעלות קשר לישראל. במקום הראשון דורג האוזז, סטארט-אפ אמריקאי עם מייסדים ישראלים שמפתח פלטפורמה לשיפוץ הבית, ואחריו התמקמו איטורו, מאנדיי, פיוניר וטאבולה, שתי האחרונות כבר הודיעו מאז כי הן מתמזגות עם ספאק ויכלו להיסחר בקרוב בנאסד"ק.

במקרה של הנפקה, העובד יכול להעביר למשקיעים חלק מהמניות הסחירות בחברה ולהשאיר אצלו את השאר, או להעביר שווי כספי שלהן לפי חישוב מוגדר. ברזילי אומר שעד היום לא קרה שהעובד לשעבר סירב לשלם למשקיעים, אף שאופציה כזו אפשרית לכאורה ותוביל את הצדדים לבית המשפט.

"אנחנו מייצרים מנגנון שבו כולם מרוויחים וכזה שמקשה על העובדים לא לשלם בזמן", הוא אומר. "אל תשכח שאנחנו מתעסקים עם אנשי הייטק שיש להם כסף והם נדרשים לשלם רק אחרי שהם עצמם קיבלו את הסכום הגדול בעסקה, לכן הסיכון פה נמוך. לא הייתה לנו תקלה ואני מקווה שלא נגיע לשם".

הזמן הממוצע לאקזיט התארך משמעותית

אקוויטי בי הודיעה השבוע על גיוס משמעותי של 20 מיליון דולר, שמצטרף ל-8.3 מיליון דולר שהחברה גייסה בעבר. סבב הגיוס הנוכחי הובל על ידי גרופ 11 של דובי פרנסס ובהשתתפות זאב ונצ'רס של אורן זאב, באטרי ונצ'רס ו- ICON Continuity Fund. בין המשקיעים המוקדמים של אקוויטי בי נמנים גם אדם נוימן, מייסד WeWork, ושאול אולמרט, מייסד פלייבאז.

פרנסס דובי / צילום: איל יצהר
 פרנסס דובי / צילום: איל יצהר

החברה מעסיקה 33 עובדים, מתוכם 20 בישראל. אקוויטי בי החלה לפעול בשוק הישראלי ובתחילת שנה שעברה פתחה את הפעילות האמריקאית, שהפכה לאחרונה, לדברי ברזילי, לגדולה יותר בנפח. אקוויטי בי לא חושפת את הכנסותיה וברזילי רק אומר שבשנה החולפת כמות העובדים שהשתמשה בפלטפורמה לממש אופציות גדלה פי 2.5 בהשוואה לשנה קודמת ומספר המשקיעים בפלטפורמה גדל פי ארבעה בתוך שנה. מאז הקמתה נחתמו דרך אקוויטי ביי הסכמי השקעה בעשרות מיליוני דולרים, לפי הודעת החברה.

בעקבות הגיוס החברה מתכננת להכפיל את כמות העובדים. "בטווח הקצר אנחנו רוצים להשתמש בגיוס כדי להוסיף אוטומציה לאתר ולהאיץ את התהליכים של איסוף ואימות פרטים לצד אריזת העסקה שמוצאת למשקיעים. אנחנו עדיין לא חושבים שכל התהליך יכול להתבצע אוטומטית כי מדובר בעסקה של 100 אלף דולר ויותר, העסקה הכי גדולה אולי שהעובד עשה בחייו מלבד רכישת דירה, אז הוא ירצה לפחות לדבר בטלפון עם מישהו ולדעת מי עומד בצד השני", אומר ברזילי.

בטווח הארוך לדברי ברזילי לחברה יש כוונה להשיק מוצרים נוספים. "היעד שלנו הוא לעזור לעובדי סטארט-אפים להשתתף בהצלחה של החברה ועובדים שעוזבים הם רק צד אחד של זה. ישנם גם עובדים שנשארים בסטארט-אפ ולא רוצים לעזוב, אבל הזמן הממוצע להנפקת חברה התארך מאוד מארבע ל-12 שנה, מה שאומר שהם מחכים הרבה להיפגש עם הכסף. לפעמים נוצר מצב ש-90% מההון העצמי שלהם קבור באופציות בחברה. אנחנו רוצים לעסוק בזה".

דווקא בשנה האחרונה ראינו גל הנפקות של חברות, זה לא משנה את המצב?
"גם כשאתה מסתכל על התקופה הזו, רוב החברות שהולכות לשוק הציבורי הן עדיין חברות ותיקות, כמו טאבולה ואאוטבריין , שקיימות מעל עשור. יש חברות יוצאות דופן שיצאו מוקדם כמו אינוויז ואוטונומו, אבל הן מעטות. העובדים בחברות הוותיקות יכלו למכור מעט אחזקות במהלך הדרך בסבבי גיוס, אבל זה עדיין לא מספיק ולא פותר להם את הבעיה".

אקוויטי בי
החברה הוקמה ב-2018 על ידי שלושה חברי ילדות אורן ברזילי, עודד גולן ומודי רדשקוביץ • מפתחת פלטפורמה שמשדכת בין עובדים שצריכים לממש אופציות למשקיעים שעוזרים להם לממן זאת בריבית עתידית • החברה גייסה 28 מיליון דולר ממשקיעים כמו גרופ 11, זאב ונצ'רס, באטרי ונצ'רס, אדם נוימן ושאול אולמרט • מעסיקה 33 עובדים, 20 מהם בישראל, היתר בפורטוגל וארה"ב