עוד פעם בלוק: נתניהו שוב מנסה להחתים את ראשי מפלגות הימין על מסמך התחייבות

על מסמך דומה חתמו ראשי כל סיעות הגוש לפני בחירות ספטמבר 2019 • ראשי הסיעות החרדיות, אריה דרעי, משה גפני ויעקב ליצמן חתמו או צפויים לחתום, בעוד שסמוטריץ' לא מתלהב ובנט לא נכלל במפלגות שנתניהו מבקש להחתים

בנימין נתניהו בטקס באילת / צילום: דודו בכר
בנימין נתניהו בטקס באילת / צילום: דודו בכר

ראש הממשלה נתניהו מבצר את גוש הימין חרדים, בלי ימינה. נתניהו מחתים את ראשי מפלגות גוש ימין-חרדים, יהדות התורה, ש"ס והציונות הדתית על מסמך ובו התחייבות להיות חלק ממשלת הימין שהוא שואף להקים, כדי להקים ממשלת ימין. על מסמך דומה חתמו ראשי כל סיעות הגוש לפני בחירות ספטמבר 2019. נתניהו מבקש לסנדל בכך את המפלגות בגוש מעריקה למחנה השני, אף שהיא לא נראית כרגע כאפשרות סבירה. ראשי הסיעות החרדיות, אריה דרעי, משה גפני ויעקב ליצמן חתמו או צפויים לחתום, בעוד שסמוטריץ' לא מתלהב, אבל בכל מקרה הוא החוליה היותר חזקה בגוש הזה.

בהתחייבות נאמר: אנו ראשי המפלגות החתומים, מתחייבים להקים יחד ממשלה משותפת כדי לממש הזדמנות מיוחדת להקים ממשלת ימין אמיתית. הצבעה לכל מפלגה אחרת תביא לממשלת שמאל בראשות לפיד. אנו קוראים לציבור להצביע עבורנו ולא להחמיץ הזדמנות חד פעמית לקים ממשלת ימין מלאה.

בספטמבר 2019 מנה הגוש 55 ח"כים יחד עם בנט והבית היהודי המורחב. כעת בלי ימינה של בנט ושקד הוא עומד לפי הסקרים על סדר גודל של 50 מושבים בכנסת.

יו"ר הקואליציה וסיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר הסביר את המהלך: "איחוד גוש הימין חשוב לנצחון הימין. היינו ונשאנו מאוחדים, לא יצליחו להפריד ביננו". הוא הוסיף את הסיסמא שאפיינה את מפלגות הימין הדתי: "בע"ה נפעל ביחד למען עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל".

עבור יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן זו מתנה משמיים שכן הוא הדוחף להקמת ממשלה נטולת חרדים, ולמעשה הציב זאת כתנאי ללפיד וסער. ליברמן הגיב: "נתניהו שוב מקים גוש חרדי משיחי עם ליצמן, דרעי, סמוטריץ ובן גביר. גדעון, יאיר, נפתלי, במקום להתרפס בפני דרעי וליצמן, תצטרפו ליוזמה שלי ותתחייבו להקים ממשלה ציונית וליברלית בלי ש"ס ויהדות התורה".

תגובת הציונות הדתית של סמוטריץ': "אין לנו כוונה לחתום על 'מכתבי נאמנות' שהוכחו כחסרי משמעות בעבר ולא הביאו לממשלת ימין. הנאמנות היחידה שלנו הינה לדרך ולערכים ונהיה חלק רק מממשלה שתבטא אותם".

זה לא נגמר: בעקבות הודעת סמוטריץ' כי לא יחתום על התחייבויות נוספות לליכוד, הליכוד פרסם הודעה ולפיה מפלגות הגוש חתמו על התחייבויות שונות. בהודעה נאמר: "מכיוון שהשאלה בבחירות היא מי יהיה ראש הממשלה - ראש הממשלה נתניהו או לפיד - ראשי מפלגות הימין חתמו על התחייבות לתמוך בראש הממשלה נתניהו לראשות הממשלה".

לפי הליכוד, במסמך שעליו חתמו ראש הממשלה נתניהו, השר אריה דרעי וחברי הכנסת הרב גפני והרב ליצמן נכתב כי "הצבעה לכל מפלגה אחרת תביא לממשלת שמאל בראשות לפיד. אנו קוראים לציבור להצביע עבורנו ולא להחמיץ הזדמנות חד-פעמית להקים ממשלת ימין מלאה".

במסמך שעליו חתם ח"כ בצלאל סמוטריץ' נכתב: "הציונות הדתית מתחייבת לתמוך ביו״ר הליכוד בנימין נתניהו בתור ראש הממשלה של ישראל. הציונות הדתית לא תתמוך בכל מועמד אחר לראשות הממשלה".

אלא שלגבי סמוטריץ' אין מדובר במסמך התחייבות מהיום אלא בהסכם העודפים שבו מופיע הסעיף המדובר על תמיכה בנתניהו בלבד.