למרות שמדובר באסון חסר תקדים, מיקי זוהר חוסם אפשרות של דיון בכנסת בנושא הזפת

מתחילת השבוע מסרב מיקי זוהר לכנס את ועדת הפנים והסביבה לדיון בהתמודדות עם אסון הזפת • הנימוק: צו איסור הפרסום, ואולם: הצו בכלל הוטל לאחר סירובו של זוהר • בינתיים מתחולל בחופי ישראל אסון אקולוגי, וביהמ"ש כבר צמצם את מגבלות הפרסום • ח"כ זוהר: "לגבי ההמשך נשקול ונעדכן"

ח"כ מיקי זוהר / צילום: אורן בן חקון
ח"כ מיקי זוהר / צילום: אורן בן חקון

ביום שבת בערב, לאחר שאלפי מתנדבים הגיעו לחופי ישראל במטרה לסייע לרשויות להתמודד עם אסון הזפת, ביקשה ח"כ מיקי חיימוביץ' לנהל דיון בוועדת הפנים והסביבה של הכנסת אשר בראשה היא עומדת, בנושא "פעולות הניקוי, איתור הגורם לאסון, ענישתו, והצעדים למניעת מקרים דומים בעתיד". בוקר למחרת, ביום א', הופתעה חיימוביץ' לגלות שלמרות נסיבות העניין המיוחדות, סירב יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, לאשר את בקשתה.

בזמן פגרת בחירות, חיימוביץ' לא יכולה לכנס את הוועדה אשר בראשה היא עומדת ללא אישור של ועדת ההסכמות. כלומר, ללא אישורם של הח"כים מיקי זוהר ומאיר כהן יו"ר האופוזיציה. ח"כ מאיר כהן אישר את בקשתה של חיימוביץ', אך זוהר סירב כאמור לעשות זאת, והותיר את חיימוביץ' ללא נימוק. לפניית גלובס ענה זוהר כי הסיבה לסירובו היתה צו איסור הפרסום בפרשה. ואולם, צו איסור הפרסום הוצא על ידי בית המשפט לפחות 24 שעות לאחר שזוהר סירב לאשר את הדיון.

יתר על כן, גם לאחר הטלת צו איסור הפרסום, ניתן היה לקיים את הדיון ללא עיסוק בפרטי החקירה המתנהלת, אלא בהתמקדות יתרה במוכנות בשטח, מצב הרשויות המתמודדות עם הטיפול במפגע, וכן הדרכים למנוע את הישנות המקרה בעתיד. ועדות הכנסת מפקחות על עבודת הממשלה, ולכן פעילותן בעת משבר, עשויה להיות משמעותית במיוחד. כעת, לאור החלטת בית המשפט, זוהר "שוקל זאת מחדש ביחס לנסיבות החדשות", כך לדבריו.

אגב כך, היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, בחנה את בקשתה של חיימוביץ לקיים דיון בתקופה בה הכנסת בפגרת בחירות בה הדיונים מצומצמים, והמליצה לקיים את הדיון מאחר והסוגיה עומדת בקריטריונים לקיום דיונים בתקופה זו - מבחינת החשיבות הציבורית, הנחיצות והדחיפות. אילו היתה מניעה משפטית כפי שטוען זוהר, תמוה שאפיק נתנה תוקף לאפשרות לקיים את הדיון.

צו איסור הפרסום הוסר אך לא לגמרי

ח"כ משה ארבל, פנה היום (ג') לח"כ זוהר וכתב לו: "לפני מספר ימים נפגעו חופי מדינת ישראל באחד האסונות האקולוגיים החמורים שידעה המדינה. כחבר ועדת הפנים והסביבה, הצטערתי לראות כי עד כה לא נערך בוועדה כל דיון בנושא. אין הצדקה שלא לקיים כל דיון בנושא קריטי ודחוף הנמצא בליבה של עבודת הכנסת עצמה, אשר בידה כלי הפיקוח הפרלמנטרי. גם בתקופת פגרה, על הכנסת לבצע את עבודתה ולקיים פיקוח פרלמנטרי אפקטיבי על עבודת הממשלה, ודאי בנושא כגון זה שאינו פוליטי במהותו".

היום בשעות הצהריים, לאחר דיון בבקשת גלובס וכלי תקשורת נוספים, החליט השופט ד"ר זאיד פלאח לבטל את צו איסור הפרסום בנוגע לחקירת אסון הזפת, וקבע מגבלות מצומצמות יותר על כלי התקשורת העוסקים בנושא. במקום איסור גורף, אסר השופט פרסום כל עניין הנוגע לשיטות החקירה, הגורמים המעורבים בביצוע החקירה וכל פרט שמקורו ברשות החקירה, עד ליום 28 בפברואר. יתר על כן, אסר השופט פרסום שמות ספינות מלבד אלו שכבר פורסמו בתקשורת, וזאת עד מחר, 24 בפברואר, בשעה 16:00.

לפני כשבוע פקד את חופי ישראל אסון אקולוגי רחב-היקף: זפת נפלטה אל החוף על פני 170 ק"מ, מראש הנקרה ועד אשקלון, וזיהמה באופן משמעותי בתי גידול, כשהיא מובילה למותם של בעלי חיים ומותירה נזק בחופים סלעיים וחוליים . מקור הזפת הוא ככל הנראה נפט או מזוט שנשפך מספינה בתאריך 11 בפברואר, כ-50 ק"מ מחופי ישראל, כך לפי בדיקה ראשונית של המשרד להגנת הסביבה. בשלב זה אותרו כ-10 אוניות שחלפו במקום, כאשר אחת או יותר עשויות להיות חשודות כאחראיות לאירוע החמור שפקד את ישראל .

מח"כ מיקי זוהר נמסר בתגובה: "עשיתי בדיקות מול גורמים רלוונטיים ואני עומד מאחורי החלטתי דאז. לגבי ההמשך, נשקול ונעדכן. אגב, עם מלא הכבוד למיקי חיימוביץ', היא לא היחידה שמודאגת מהאסון האקולוגי שאירע בחופי ישראל".