כנס סייבר | פיצ'ר

"רק סטארט-אפים בודדים בתחום הסייבר הפכו לחברות גדולות. זה צורם"

כך אמר מייסד ומנכ"ל חברת הסייבר CYE, רובי ארונשוילי, בפאנל בנושא "מה עשתה שנת קורונה לחברות הסייבר" במסגרת כנס הסייבר 2.0 של גלובס • מנכ"ל אלרון השקעות, ירון אלעד היה דווקא חיובי יותר: "אני אופטימי כי יש גם המון חברות גדולות בתחום, כולל חברות יוניקורן"

"ביחס למאות הסטארט-אפים בתחום הסייבר שהיו כאן לאורך השנים, רק בודדים המשיכו לגדול כחברה עצמאית. אין סיבה שזה לא יקרה יותר", כך אמר מייסד ומנכ"ל חברת הסייבר CYE, רובי ארונשוילי, בפאנל בנושא "מה עשתה שנת קורונה לחברות הסייבר" בהנחיית כתב ההייטק של גלובס, אופיר דור, במסגרת כנס הסייבר 2.0 של גלובס.

לדעת ארונשוילי, מסלול הצמיחה של סטארט-אפים ישראלים בתחום הסייבר נקטע לעיתים קרובות מוקדם מדי והם נמכרים בדחיפת המשקיעים. "משקיעים רוצים לראות רווח בתוך 5-7 שנים ובטווח זמן כזה חברה לא מצליחה להפוך לגדולה מספיק", הוא אמר. "אז מתחיל לחץ והכסף נגמר. בדירקטוריון במקרה הטוב יושבים אנשים שיודעים לדבר אחד עם השני ובמקרה הרע יש שם כאוס. בסוף כולם מגיעים למסקנה שהדבר הכי טוב לעשות זה למכור את החברה. זה לא רע ויש הרבה משפחות במדינות ישראל שכך בדיוק התעשרו. יש חברות עולמיות כמו מיקרוסופט, סיסקו, פאלו אלטו וצ'ק פוינט שנהנות מהיכולות שהן רוכשות. אבל זה צורם לי ואפילו חורה - ואולי זה נשמע מתייפייף - שאנחנו לא עובדים יותר כדי לפתח את השוק הישראלי, כך שהחברות הישראליות יהפכו לשחקן אמיתי ולא רק יספקו יכולות לחברות אחרות, שבסוף גוזרות את הקופון".

CYE עצמה החלה כבוטסטארפ (סטארט-אפ במימון עצמי) ב-2012, היא הייתה רווחית מההתחלה ורק ב-2018 הכניסה פנימה משקיעים. כשנשאל ארונשוילי האם ימליץ על האסטרטגיה הזו, הוא השיב: "כשהקמתי את החברה זה היה מופע של איש אחד, הבנתי שאני הולך לכלכל עצמי ולקחתי סיכון כי לא ידעתי אם זה ישתלם או לא. היתרונות הם בכך שאתה שולט לחלוטין בגורל שלך, אתה לא צריך לתת דין וחשבון לאף אחד. כסף לא היינו צריכים וגם לא צריכים עכשיו, כשפנינו למשקיעים חיפשנו ידע ומומחיות שיש בקרנות. בעיני השלב הכי נכון להכניס שותף הוא שאתה הכי לא צריך את הכסף. כי אז השותף שלך מבין שהוא נכנס למשהו ששווה הרבה. החברה כבר הוכיחה שהיא יודעת לרוץ ולהיות רווחית והוכיחה שהיא יודעת לתת פתרון שהשוק אוהב אותו. האם אני ממליץ על המסלול הזה? זה עניין של אופי. מי שמחפש רכישה בעוד שנתיים-שלוש, שילך למשקיעים. אבל זו דרך שעשויה להתאים למי שרוצה לנסות ולבנות משהו לטווח יותר ארוך. אני לא אגיד יוניקורן כי שווי של מיליארד דולר זה לא כל כך מעניין, מה שמעניין זו מידת ההשפעה שהיזם מחפש ועד כמה הפתרון שהוא מציע רלוונטי".

"גם ארגון שרוצה להיות מוגן לגמרי, לא יכול להיות מוגן לגמרי"

בתגובה לדברים האלה אמרו שני המשקיעים בפאנל - מנכ"ל אלרון השקעות, ירון אלעד, ומייסד ושותף-מנהל ב-8 Team, לירן גרינברג - שהם דווקא אופטימיים ביחס לאפשרות שיגדלו כאן חברות גדולות ובנות קיימא בתחום הסייבר. גרינברג דיבר על כך שקרנות הון סיכון כבר אינן עובדות בטווחים של 5-7 שנים עד למועד שבו הן רוצות לממש רווחים, אלא בטווחים שמגיעים עד ל-14 שנים, מה שמאפשר לחברות להתבסס ולצמוח. היום יש גם הזדמנות של היזמים למכור חלק קטן מהמניות שלהם לאורך הדרך כדי להביא כסף הביתה, וזאת על מנת שיישארו בחברה וימשיכו להצמיח אותה "עם המון אנרגיות". לדבריו, "נוצרו פה כבר הרבה חברות גדולות, נוצר פה טאלנט שהוא כבר ממזמן לא רק באזורי המחקר ופיתוח והמוצר, אלא גם מאזורי השיווק וה-"Customer Success".

"אני מבין את הביקורת אבל אני אופטימי כי יש גם המון חברות גדולות בתחום, כולל חברות יוניקורן", אמר אלעד. לדבריו, ההתפתחות בשווקים בעידן הפוסט-קורונה מעידה על כך שיש כסף שיכול לממן חברות. "אני חושב שאנחנו רואים דור של יזמים שמסתכל ימינה שמאלה וכן רוצה לבנות חברות גדולות. יזמים מקבלים הצעות רכישה בסכומים יפים אבל הם רוצים להמשיך קדימה. היום המנטרה היא לבנות חברות גדולות ולכן הם לא מתרגשים מהצעות רכישה מוקדמות. הם רוצים להפוך את הטכנולוגיה שהם בנו לפלטפורמה גדולה ככל האפשר. שליש מחברות היוניקורן בתחום הסייבר בעולם נולדו בישראל".

ירון אלעד, מנכ"ל אלרון / צילום: איל יצהר
 ירון אלעד, מנכ"ל אלרון / צילום: איל יצהר

ד"ר ג'ייקוב יוקלסון, סמנכ"ל טכנולוגיות וממייסדי אורקסטרה גרופ, אמר שחברות סייבר היום חייבות להציע ערך מוסף ייחודי. "יש המון פתרונות נקודתיים ולארגונים מאוד קשה לאחד בין כל הידע שקיים בחוץ. הם רוצים את הידע כיחידה אחת. אנחנו לא רק בונים את הפלטפורמה אלא גם רוכשים חברות וטכנולוגיות כדי לתת לנו מנוף. אוטוטו אנחנו נרכוש את החברה השלישית, וככה נגדל". יוקלסון אמר עוד כי "היום גם ארגון שרוצה להיות מוגן לגמרי, לא יכול להיות מוגן לגמרי. יש תמיד מקומות שבהם יכולים להיות פריצות. מה שארגון צריך להיות מסוגל לעשות זה להבין היכן ואיזה סיכונים הוא מוכן לקחת. מבחינת סייבר אלה החלטות קשות כי בעצם הארגון מכיר בכך שהוא משאיר את עצמו חשוף במודע".

ד"ר ג'ייקוב יוקלסון, סמנכ"ל טכנולוגיות אורקסטרה גרופ / צילום: איל יצהר
 ד"ר ג'ייקוב יוקלסון, סמנכ"ל טכנולוגיות אורקסטרה גרופ / צילום: איל יצהר

גילוי מלא: הכנס נערך בחסות אלרון, משרד עורכי דין שיבולת, גלובל X , מיקרוסופט ישראל ואורקסטרא גרופ