המלוניות חוזרות בשילוב אזיק אלקטרוני

פיילוט שצפוי להתחיל ביום ראשון הקרוב עם 100 צמידים קובע כי מי שיפונה לבידוד במלונית ויקבל תשובה שלילית לבדיקת קורונה, יוכל לקבל צמיד למעקב ולהשתחרר לבידוד ביתי • חובת הבידוד במלוניות נכנסת לתוקף מחדש היום

מלון דן פנורמה ירושלים, מלונית קורונה / צילום: רפי קוץ
מלון דן פנורמה ירושלים, מלונית קורונה / צילום: רפי קוץ

והמלוניות חוזרות. שוב. אחרי ישיבה שבה השתתפו נציגי המשטרה, משרד הבריאות ויו"ר ועדת החוקה חה"כ יעקב אשר, הוחלט ל"הדק את החבל" ביישום רעיון המלוניות ולשלבו עם פיילוט של אזיק אלקטרוני שיתופעל על ידי חברה חיצונית. הפיילוט - שצפוי להתחיל ביום ראשון הקרוב תחילה עם 100 צמידים - קובע שמי שיפונה לבידוד במלונית ויקבל תשובה שלילית לבדיקת קורונה, יוכל לקבל צמיד למעקב ולהשתחרר לבידוד ביתי. את הרעיון הזה אמורה לאשר ועדת החוקה כך שעד שהוא לא יאושר, הנוסעים שינחתו מחוייבים שוב החל מהיום להיכנס לבידוד במלונית (החובה תהיה בתוקף בשלב זה עד ה-2 למרץ). לאחר הפיילוט תידרש חקיקה לנושא הצמידים האלקטרונים לנוחתים.

מי שתספק את השירות למדינה היא חברת סופרקום. הערכה שתסופק למי שירצה להחליף את הבידוד במלונית לבידוד ביתי כוללת סמארטפון מוקשח מבוסס GPS ובלוטות', צמיד אלקטרוני מבוסס בלוטוס ותג לשימוש ביתי מבוסס בלוטות'.

תוכנת הניהול של סופרקום מבוססת ענן ומאפשרת לספק מידע אודות מחוייבי הבידוד בכל זמן ומקום כולל הגדרת לוחות זמנים, יצירת והפקת דוחות, העברת נתונים למשטרת ישראל אודות הפרת בידוד. החברה מבטיחה כי המידע נשמר באופן מאובטח. 

אזיק אלקטרוני / צילום: SuperCom
 אזיק אלקטרוני / צילום: SuperCom

חברת סופרקום הישראלית (SPCB בנאסד"ק) הוקמה בשנת 1988 והיא עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות ופתרונות זיהוי, ניטור ובקרה אלקטרוניים מאובטחים. החברה פועלת ב-30 מדינות בכל העולם.

ועדת החוקה דנה בעיוות בוועדת החריגים

עיוות אחר שוועדת החוקה מבקשת לתקן קשור לוועדת החריגים. התקנות כיום קובעות כי הנוסעים שמבקשים לצאת מישראל או להיכנס למדינה חייבים באישור ועדת חריגים. ועדת החריגים, שכבר הספיקה לעבור שלושה משרדים ממשלתיים "משום שאיש לא רוצה לעסוק בזה", כפי שהסביר גורם בכנסת, נמצאת כיום באחריות שרת התחבורה מירי רגב.

ומדוע הצורך לתקן את פועלה? למרות שלכאורה נקבעו קריטריונים על פיהם מאושרים או נדחים נוסעים המבקשים לטוס, נדמה שלא ברור מה הקו המנחה לאישורים שניתנים בפועל. סיפורים יש למכביר.

בדיון שנערך היום בוועדת החוקה נקבע כי תקנות הגבלת היציאה והכניסה לישראל יקוצרו ליום רביעי בשעה 7:00, במקום עד יום שבת הבא. המועד הזה הוא במידה רבה שרירותי, ונועד לשם הפעלת לחץ במטרה לזרז את מי שאמור לספק תשובות על פועלה של הוועדה - לעשות כך.

"ניתן זמן מוגבל לממשלה להעביר לידנו נוהל מסודר בעניין הקריטריונים של עבודת ועדת החריגים, וכן לקבוע הסדרים לקהלים ייחודיים כגון משפחות מפוצלות ותושבים ארעיים שמרכז חייהם בישראל", אמר יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר. "תקנות הכניסה והיציאה מהארץ הן עד שבת הבאה, ואני ממליץ לתת זמן לממשלה לתקן את הדבר הזה ולכן להקדים את תוקפן עד יום רביעי בבוקר.

"על הממשלה לטפל בטיסות חילוץ ממקומות אחרים, וכן בילדים בהסדר של הורים גרושים שאחד ההורים בחו"ל ונושא פיצול משפחות. כמו כן, אדם גם אם הוא במעמד ארעי ומשפחתו וילדיו גרים פה צריך להיכלל בקריטריונים של ועדת החריגים. אנחנו מצפים שהממשלה תתקן את זה בתקנות הבאות".

הנוכחים בדיון התייחסו לאיפה ואיפה שקיימת בין הפונים לוועדה, טענו כי זכות הציבור לדעת מי קיבל אישור, וכי פועלה של הוועדה מצטייר כלא שוויוני וכשרירותי כשההגדרה לקטגוריה הומניטרית היא מעורפלת. יצוין כי גלובס פנה למשרד התחבורה בתחילת השבוע בבקשה לקבל את פילוח הבקשות שהוגשו לוועדה, לרבות אישורים וסירובים - אולם עד כה לא קיבל מענה.

עו"ד סיגלית ברקאי, יועמ"שית ועדת החריגים במשרד התחבורה, חשפה את דרך הפעולה של הוועדה "על סמך מקרים שאושרו בעבר". ברקאי אמרה כי: "במקרים הומניטריים, בגלל שהם רבים, פועלים על פי דוגמאות למקרים שונים שאושרו בעבר, שבד"כ מאושרים.

"ברגע שנצמצם מקרים הומניטריים וצורך אישי לרשימה מוגדרת נפגע במטרה שלשמה אנחנו כאן. יש 4,000 מקרים ביום שרבים מהם הומניטריים, הם שונים ומגוונים. מדובר על צרכים אישיים ופרטיים. בימים האחרונים עבדנו לגבש נוהל לפעילות הוועדה, שעברה תחת משרד התחבורה לפני שבוע. בשלב זה עובדים על ניתוח הדוגמאות כבסיס למדד כלשהו".