שבח שטרן תקף את מרב מיכאלי: "בניסיון לנקות את שם קסטנר, ירקה בפרצופם של נרצחים"

ח"כ שבח שטרן האשים את ח"כ מרב מיכאלי בניסיונות לטהר את שם סבה, ישראל קסטנר ז"ל וטען כי "ההיסטוריה היא שתשפוט אותו" • מיכאלי: "ההסתה שהביאה לרצח קסטנר היא אותה ההסתה שהביאה לרצח רבין וזו אותה ההסתה שמאיימת ומכרסמת ביסודות הדמוקרטיה הישראלית כאן ועכשיו"

מרב מיכאלי, יו"ר מפלגת העבודה / צילום: אוריה תדמור
מרב מיכאלי, יו"ר מפלגת העבודה / צילום: אוריה תדמור

חילופי דברים קשים במליאת הכנסת בין ח"כ שבח שטרן ליו"ר העבודה ח"כ מרב מיכאלי על רקע הנסיונות לפסילת המועמדת אבתיסאם מראענה מנוחין. שטרן הזכיר בדבריו את המחלוקת סביב ישראל קסטנר, סבה של מיכאלי.

שבח הציג את ההאשמות הקשות בהן הואשם ישראל קסטנר ז"ל, סבה של ח"כ מרב מיכאלי, לפיהן שיתף פעולה עם השלטון הנאצי בהונגריה במלחמת העולם השנייה ושלח את יהודי הונגריה להשמדה. שטרן ציין כי גם בני משפחתו נמנו על הנרצחים בהונגריה.

לדבריו: "קסטנר אמנם נוקה חלקית מאשמה, השופטים קבעו שההיסטוריה היא שתשפוט אותו ולא בית המשפט. נכדתו של קסטנר ח"כ מרב מיכאלי אינה אשמה בהתנהגות של סבה אבל בניסיונותיה לנקות את שמו ירקה בפרצופם של נרצחים רבים. זהו פרצופה של מפלגת העבודה 2021, זה מה שנשאר ממפלגת מפא"י".

חברי הכנסת מהאופוזיציה שנכחו במליאה זעמו על הדברים. ח"כ ניצן הורוביץ אמר: "אתה מטיל את האשמה על היהודים ולא על הגרמנים, אתה מכחיש שואה". ח"כ עופר כסיף אמר: "אתה בושה וחרפה לכנסת, עושה שימוש פסול בזכר סבה של חברת כנסת".

ח"כ מרב מיכאלי עלתה בהמשך והגיבה לדברים: "לא שמעתי את רוב דברי הבלע, השטנה וההסתה שנאמרו כאן. ד"ר ישראל קסטנר, סבא שלי, היה עו"ד, פוליטיקאי, ועיתונאי. הוא היה פעיל ציוני בבודפשט בהונגריה בתקופת השואה. היה חבר בוועדה שהצילה פליטים ופליטות יהודים שהגיעו ממדינות אחרות לפני שהונגריה הייתה תחת השלטון הנאצי. עשו זאת במשך שנים יחד עם מחתרות ותנועות נוער, ועסקו במפעל הצלה אדיר".

"כשהנאצים פלשו להונגריה אייכמן פנה לוועדת העזרה וההצלה הציע עסקה מגונה להציל את כל יהודי הונגריה תמורת סחורות מבנות הברית. הם לקחו. למותר לציין שהעסקה מעולם לא יצאה לפועל אבל קסטנר נשאר אחרי על ה'משא ומתן' מול אדולף אייכמן וקסטנר בחר לא להיות קורבן, הוא וחבריו בוועדת ההצלה משכו זמן, סיפרו סיפורים מעשיות והצליחו להוציא רכבת של 1,684 יהודים שהגיעה לשוויץ, הצליחו להעביר אלפים ממחנה השמדה למחנות עבודה והם ניצלו. אלה העובדות. יד ושם מנציח אתת קסטנר וחבריו בוועדת ההצלה על הצלה של לפחות 20,000 יהודים והמחקר ההיסטורי מדבר על הרבה יותר. ההסתה שהביאה לרצח קסטנר היא אותה ההסתה שהביאה לרצח רבין וזו אותה ההסתה שמאיימת ומכרסמת ביסודות הדמוקרטיה הישראלית כאן ועכשיו".