יינות ביתן | פרשנות

השלם קטן מסכום חלקיו: הפניקס רוצה לקנות את יינות ביתן במחיר סוף עונה

בשוק המזון מתקשים לעכל אפשרות שהפניקס תשתלט על רשת יינות ביתן במחיר שיש מי שכינו "נזיד עדשים" • לסניפים עצמם יש ערך, אך המבנה הפיננסי שיצר המייסד נחום ביתן הכביד על הרשת

רשת יינות ביתן / צילום: איל יצהר
רשת יינות ביתן / צילום: איל יצהר

"יינות ביתן-מגה שווה רק 150 מיליון שקל? זו לא טעות?" - כך הגיבו בכירים בענף המזון כשנודע להם השווי הנמוך המשתקף לרשת המזון השנייה בגודלה בישראל, במונחי סניפים, מהצעת הרכישה של קבוצת משקיעים בהובלת הפניקס בהצעתה המעודכנת. הרשת אותה הקים נחום ביתן, שהשקיע מאות רבות של מיליוני שקלים בהתרחבותה המואצת לאורך השנים, מונה כיום 148 חנויות עם מחזור של קרוב ל-3.5 מיליארד שקל לשנה, ועל פניו שווה שבריר מהמתחרות, כולל אלה שבעבר היו הרחק מתחתיה.

ההצעה של קבוצת המשקיעים - שפרט להפניקס כוללת גם את חברת ההחזקות של משפחת ארקין ואת קרן כלירמרק (שבתחילה הגישה הצעה עצמאית לרכישת מגה-יינות ביתן) - אושרה השבוע על ידי יו"ר הדירקטוריון של החברה שלמה רודב, שמי שמינה אותו היה ביתן, שעשה זאת בלחץ הנושים של הרשת. כעת נותרו לביתן פחות מ-30 יום, עד 18 במרץ, להביא הצעה נגדית. כך יוכל למנוע את מכירת הרשת שעדיין בשליטתו לפי שווי כה נמוך, אשר יותיר אותו עם החזקות מיעוט שלא ישיבו את ההשקעות שלו בקבוצה לאורך השנים, בטח בעתיד הנראה לעין. כלומר, אם ביתן לא יניח על השולחן הצעה חלופית תוך פרק הזמן הזה הוא יאבד את השליטה בחברה שייסד לפני כמה עשורים.

לפי ההצעה המעודכנת, קבוצת הפניקס תשלם 300 מיליון שקל שיוזרמו לחברה עבור 66% ממניות קבוצת קמעונאות המזון, דבר המשקף את השווי הרשום מעלה "לפני הכסף". בענף המזון אמרו כי "זה לקנות את הרשת בנזיד עדשים" והתייחסו לרכישות העתק שביצע ביתן. רק בעשור האחרון ביתן השקיע כ-260 מיליון שקל ברכישה של כמעט חינם, ו-450 מיליון נוספים ברכישה של רשת מגה הקורסת.

 
  

הצעה שמדליקה נורות אזהרה למתחרים

המורכבות שמאתגרת את ביתן במיוחד בימים אלה נובעת מכך שבתחילה קבוצת המשקיעים בהובלת הפניקס הגישה הצעה נדיבה בהרבה. לאחר בדיקת הנאותות, שהעלתה ממצאים לא פשוטים שמדאיגים גם גורמים אחרים, אותה קבוצת משקיעים הגישה הצעה נמוכה בהרבה, וברמה שכנראה מדליקה נורות אזהרה אצל כל רוכש פוטנציאלי אחר. על רקע זה טוענים גורמים מעורים שההצעה של הפניקס אף הוגשה בשעה לילה מאוחרת, מתוך מטרה להקטין את השווי של העסקה ו"לסנדל" עסקה חלופית מול אלקטרה צריכה (שהייתה מזרימה לביתן סכום שעכשיו הוא כנראה לא יקבל), ובכך לחתוך את השווי שביתן קיווה להשיג מהצעה מתחרה.

בשוק המזון עוקבים בדריכות אחרי מאבקי השליטה ברשת בין ביתן לבין הנושים ונציגיהם, והמגעים הממושכים מול שלל הגורמים במשק. בשוק עדיין מתקשים לעכל את האפשרות שאם ביתן לא יצליח לרקום הצעה נגדית במחיר גבוה יותר במגעים מול אלקטרה צריכה, או למצוא מוצא משפטי שייחלץ אותו ברקע האחרון, הפניקס תשתלט על הרשת במחיר נמוך שכזה. אמנם, עם גב פיננסי שיאפשר יציבות לקבוצה, רוגע לספקים, ועשוי להביא אותה להנפקה בעתיד הרחוק, אבל, במחיר כבד מאוד עבור המייסד שלה והרוח החיה בחברה.

"כל מי שמנהל עם ביתן מגעים בסך הכל רוצה להשתלט לו על הרשת במחיר הכי זול שהוא יוכל. אלה לא גופים שבאים להמשיך את הדרך של ביתן, אלה גופים שבאים כדי להשתלט לו על העסק ולדחוק אותו הצידה", טוענים בענף המזון. אלא שחוסר ההחלטיות, וריבוי המגעים עם שורה ארוכה של גורמים השאיר את ביתן עם הרבה ציפורים על העץ, ובלי אף ציפור ביד.

מי שרוכש את הרשת רוכש חובות 

רק בנובמבר האחרון הפניקס ושותפיה הגישו הצעה לרכוש את הרשת של ביתן לפי שווי של כ-480 מיליון שקל "לפני הכסף". אז היו מי שהרימו גבה וטענו כי מדובר במחיר נמוך עבור הרשת. אותן גבות הורמו עוד כשהתברר שמאז השווי נטו הזה צנח בעוד 330 מיליון שקל.

השינוי הזה מגלה שהשלם במקרה של יינות ביתן-מגה קטן מסכום חלקיו. מדוע זה קורה וכיצד נוצר הפער האמור? התמחור שנותנים בענף קמעונאות המזון לסניפי יינות ביתן-מגה שיוצאים לשוק גבוה בהרבה ממה שמשתקף מהשווי של הסניפים בעסקה הכוללת על הרשת. זאת בעיקר בגלל סיבה משמעותי אחת - מי שרוכש את הרשת רוכש חובות שביתן צבר כדי להגדיל מהר ומדי את הרשת.

כך או כך, מאז 2019 מכר ביתן קרוב ל-20 חנויות בעסקאות שהיקפן ידוע, שמשקפות מחיר ממוצע לחנויות של 14.4 מיליון שקל. רק לאחרונה ניסה ביתן לרקום עסקה שכלל 13 חנויות למתחרות בסכום של 300 מיליון שקל. אם הוא היה מוכר את כל הסניפים שבבעלות החברה כיום במחיר הזה, הוא היה אמור להיות על פניו במקום אחר לגמרי. זה לא קורה, אבל זה ממחיש שלרשת היו ועדיין יש סניפים טובים ובעלי ערך, שחלק גדול מהם אף שיפר את שוויו בשנה וקצת האחרונות - וזה ממתיק את הגלולה לביתן אך גם ממחיש לו עד כמה המבנה הפיננסי שיצר הכביד עליו.