משרד הביטחון וצה"ל בחרו: זה מסוק התובלה החדש של חיל האוויר

גנץ קיבל היום את המלצת הרמטכ"ל ומנכ"ל משרד הביטחון לבחור במסוק CH53K מתוצרת "לוקהיד מרטין" • המסוק החדש יחליף את מסוקי היסעור שמשמשים את חיל האוויר מאז סוף שנות ה-60 • שווי עסקת הרכישה של יותר מ-20 מסוקים חדשים יגיע לכשני מיליארד דולר

הרמטכ"ל אביב כוכבי / צילום: דובר צה"ל
הרמטכ"ל אביב כוכבי / צילום: דובר צה"ל

סאגת המסוקים הסתיימה: משרד הביטחון וצה"ל הודיעו כי בחרו ב-CH53K מתוצרת "לוקהיד מרטין" למסוק התובלה החדש של חיל האוויר. הוא הועדף על פניו של הצ'יינוק של בואינג 47F־CH.

בהודעה נאמר כי שר הביטחון, בני גנץ, קיבל היום את המלצת הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי ומנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל') אמיר אשל, לבחור במסוק CH53K מתוצרת "לוקהיד מרטין" (המכונה קינג סטליון) כמסוק תובלת סער החדש של צה"ל וכחלק מהתוכנית הרב-שנתית "תנופה". המסוק החדש יחליף את מסוקי היסעור שמשמשים את חיל האוויר מאז סוף שנות ה-60.

ההחלטה התקבלה בתום עבודת מטה ובדיקה שכללה טיסות בכל המסוקים המוצעים, וכן בחינת החלופות השונות בהיבטים של הנדסה, טכנולוגיה, אחזקה ועוד. כל הפרטים, כולל מספר המסוקים המבוקש, יובאו לאישור ועדת השרים להצטיידות בהקדם האפשרי.

בדיון המסכם בראשות שר הביטחון השתתפו הרמטכ"ל, מנכ"ל משרד הביטחון, מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, וראש אג"ת, אלוף תומר בר.

גנץ: "ההחלטה על רכישת מסוקי תובלת סער חדשים לחיל האוויר, לאחר עשרות שנים, היא צעד משמעותי בבניין הכוח של צה"ל וחיונית לביצוע מגוון רחב של משימות מבצעיות בשגרה ובלחימה. המסוק החדש מותאם לצרכים המבצעיים ולאתגרי שדה הקרב המשתנה".

שווי עסקת הרכישה של יותר מ-20 מסוקים חדשים יגיע לכשני מיליארד דולר (מחיר כל מסוק קרוב ל-100 מיליון דולר) והם ישולמו מתקציב ההצטיידות של משד הביטחון מכספי הסיוע האמריקאי. מחירו של המתחרה, הצ'יינוק, קרוב ל-60 מיליון דולרים, 40% פחות מהסיקורסקי, אך לאחרון יתרונות רבים ובהם היותו חדש יותר ומצוייד בטכנולוגיות עדיפות, טווח טיסה ארוך יותר והסבת המערך הטכני קלה יותר שכן מדובר באותו יצרן של היסעור - סיקורסקי.

הרכישה אמורה לקבל את אישור ועדת השרים להצטיידות בטרם תצא אל הפועל.

רכישת המסוקים החדשים התקבלה בין השאר בעקבות דוח חמור של מבקר המדינה הקודם יוסף שפירא שכתב: "הארכת חיי היסעור עלולה לטמון בחובה סיכון לחיי אדם ועלולות להיות לה השלכות מבצעיות משמעותיות. היא גם כרוכה בעלויות תחזוקה ניכרות". בחיל האוויר הייתה כוונה להשתמש ביסעורים עד 2030 אבל דוח המבקר וגם תאונות חוזרות ונשנות שבאחת מהן בנובמבר 2019 בתום נחיתת אונס בדרום בקושי נחלצה מחלקת לוחמים בטרם עלה המסוק באש. היסעורים הראשונים הגיעו לישראל כבר ב 1970- ולצד מבצעים מפוארים זכורות גם כמה תאונות קשות ובהן אסון הנ"ד בבקעה ב1977 ואסון המסוקים בשאר ישוב ב1997.

Danny Zaken

Globes

Al Monitor

Galatz

Mandel Leadership Institute

Voice of Israel Radio RIP

דני זקן

גלובס

אל מוניטור

גלי צה"ל

מכון מנדל למנהיגות

קול ישראל ז"ל