"לעולם אל תהמרו נגד אמריקה": המכתב השנתי של באפט למשקיעים

יו"ר ומנכ"ל תאגיד ברקשייר הת'וואיי, וורן באפט, הדגיש במכתב השנתי שלו למשקיעים עד כמה השקעות מקומיות הן חשובות • "ב-232 שנות קיומה הקצר... לא היה אינקובטור לפוטנציאל אנושי כמו אמריקה" • ומה חושב "האורקל מאומהה" על שוקי האג"ח?

וורן באפט, מנכ"ל ויו"ר ברקשייר הת'וואיי / צילום: Reuters, Scott Morgan
וורן באפט, מנכ"ל ויו"ר ברקשייר הת'וואיי / צילום: Reuters, Scott Morgan

וורן באפט, "האורקל מאומהה" בן ה-90, עודנו מאמין גדול בחלום האמריקאי, כך נכתב במכתב השנתי המצופה שלו לבעלי המניות בברקשייר. "אל תהמרו נגד אמריקה", הודגש במכתב.

"ב-232 שנות קיומה הקצר... לא היה אינקובטור לפוטנציאל אנושי כמו אמריקה", כתב למשקיעים יו"ר ומנכ"ל חברת ברקשייר הת'וואיי בעדכון שפורסם היום (שבת). "למרות כמה הפרעות חמורות, ההתקדמות הכלכלית של המדינה שלנו הייתה עוצרת נשימה. המסקנה שלנו: לעולם אל תהמרו נגד אמריקה".

באפט ציין במכתב כי בבעלות תאגיד ברקשייר חברות ונכסים אמריקאים בשווי יותר גדול מכל חברה אחרת במדינה. נכסים אלו מוערכים בשווי של 154 מיליארד דולר, "הבאה בתור היא AT&T עם נכסים בשווים 127 מיליארד דולר".

המשקיע המיליארדר הדגיש שני עסקים אמריקאים בבעלות ברקשייר, BNSF מסילות רכבת וברקשייר הת'וואי אנרגיה (BHE) - שהרוויחו 8.3 מיליארד דולר בשנת 2020 למרות הצניחה בדרישה למוצר בעקבות התפרצות מגפת הקורונה.

"ההיסטוריה של מסילות הרכבת האמריקאיות מרתקת", כתב באפט, "לאחר 150 שנה של מחדלים, בניית יתר, פשיטות רגל ועוד, תעשיית הרכבות יצאה לפני כמה עשורים בוגרת ויציבה יותר".

באפט מאמין כי BHE תוביל את מהפך האנרגיה הנקייה של העתיד. החברה בדיוק החלה פרויקט בשווי 18 מיליארד דולר לשדרוג הרשתות שלה במערב ארה"ב, ציין במכתב.

"בניגוד לתעשיית הרכבות, שירותי האנרגיה של המדינה שלנו חייבים שינוי דחוף שעלויותיו יהיה אסטרונומיות. המאמץ הזה ישאב את כל רווחיה של BHE לעשורים הקרובים. אנחנו מברכים את האתגר ומאמינים כי ההשקעה הזו תצלח ותפיק רווח".

באפט חזר והזכיר למשקיעים כי ניסים מתרחשים במרכז אמריקה למרות שתשומת הלב מתמקדת באזורי החופים. אחרי הכל, המשקיע האגדי החל את תאגיד הענק שלו באומהה, נברסקה, ומטה החברה נותר שם. "סיפורי הצלחה שופעים בכל אמריקה", ציין באפט, "מאז לידתה של ארצנו, יחידים עם רעיון, אמביציה או פשוט הון קטן, הצליחו מעבר לחלומותיהם באמצעות יצירת משהו חדש או שיפור חוויית הלקוח עם משהו ישן".

לא מאמין גדול באג"ח

בנושא השקעות, באפט כתב כי רמות ריבית נמוכות מסביב לעולם הורידו מאוד את המשיכה של שוק האג"ח. "אג"ח אינו המקום להיות בו בימים אלו. משקיעי הכנסה קבועות מסביב לעולם - פנסיות, ביטוח, מה שזה לא יהיה - בדרך לעתיד קודר. הוא הוסיף כי האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים בארה"ב צנחו בצורה דרסטית ל-0.93% בסוף 2020, מ-15.8% בספטמבר 1981.

לבסוף, לאורקל מאומהה הייתה הודעה מפתיעה לקראת מפגש בעלי המניות הבא של ברקשייר, שיתקיים ב-1 במאי בלוס אנג'לס. זו תהיה הפעם הראשונה שהפגישה תתרחש מחוץ לאומהה. סגנו של באפט, צ'ארלי מאנגר, שמתגורר בלוס אנג'לס, פספס את הפגישה השנתית של 2020 בשל המגבלות שהוטלו בשל מגפת הקורונה.